Strach zżerać duszę

Strach zżerać duszę Angst essen Seele auf

7.8 /10
417 ocen
1974 93 min Wydany

Emmi Kurowski, sprzątaczka, jest samotna w swoim podeszłym wieku. Jej mąż zmarł lata temu, a dorosłe dzieci oferują niewiele towarzystwa. Pewnej nocy idzie do baru odwiedzanego przez imigrantów z Arabii i zawiera przyjaźń z średnim wieku mechanikiem Ali. Ich związek szybko rozwija się w coś więcej, a rodzina i sąsiedzi Emmi krytykują ich spontaniczne małżeństwo. Wkrótce Emmi i Ali muszą zmierzyć się ze swoimi własnymi niepewnościami dotyczącymi przyszłości.

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Rainer Werner Fassbinder
Producent Producent Rainer Werner Fassbinder
Autor Autor Rainer Werner Fassbinder
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Rainer Werner Fassbinder
Operator zdjęć Operator zdjęć Jürgen Jürges
Projektant dźwięku Projektant dźwięku Fritz Müller-Scherz
Montażysta Montażysta Thea Eymèsz
Scenografia Scenografia Rainer Werner Fassbinder
Fotograf planu Fotograf planu Peter Gauhe
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

78 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
CRCulver
CRCulver
23. 07. 2018
60%

Oryginalny tytuł filmu Rainera Wernera Fassbindera z 1974 roku "Fear Eats the Soul" jest celowo niegramatyczny w języku niemieckim: ANGST ESSEN SEELE AUF "Strach zjada duszę". Jest to spowodowane…

Oryginalny tytuł filmu Rainera Wernera Fassbindera z 1974 roku "Fear Eats the Soul" jest celowo niegramatyczny w języku niemieckim: ANGST ESSEN SEELE AUF "Strach zjada duszę". Jest to spowodowane jednym z dwóch protagonistów, których poznajemy: Ali (El Hedi ben Salem) to marokański imigrant pracujący w Monachium. Pracuje jako mechanik samochodowy i nauczył się kilku bardzo podstawowych niemieckich słów, ale jego integrację w niemieckie społeczeństwo i pełne opanowanie języka utrudnia zarówno brak czasu, jak i niemieckie społeczeństwo, które celowo trzyma jego rodzaj na wyciągnięcie ręki. Ale pewnej nocy w pubie spotyka przypadkiem Emmi (Brigitte Mira), wdowę w wieku 60 lat. Tańczą, a Emmi zakochuje się w tym wysokim, ciemnym i przystojnym obcokrajowcu, który sprawia, że znów czuje emocje po tylu latach. Myśli i motywacje samego Ali'ego pozostają bardziej tajemnicze, ale i on wydaje się być dręczony samotnością, i rozpoznaje w tej kobiecie dwie dekady starszej swoją bratnią duszę. Wynikiem jest początkowo bardzo osobliwa komedia romantyczna. Niestety, jak czytamy w tytułowym napisie filmu, "Szczęście nie zawsze jest szczęśliwe". Drugą stroną rozwijającej się miłości tej pary jest podejrzliwość, zazdrość, strach i nienawiść, jakie spotykają Emmi i Ali od obywateli wokół nich. Sąsiedzi Emmi plotkują i oczerniają ją za przyprowadzenie "śmieci" do ich bloku mieszkalnego; dorosłe dzieci Emmi odrzucają jej nowego partnera; a lokalny sklepikarz odmawia obsługi Ali'ego. Dramatem filmu są próby Emmi i Ali'ego przetrwania tej burzy społecznego odrzucenia i sprawienia, aby ich związek zadziałał. Jakieś małe nadzieje pozostają w garści ludzi z Monachium, którzy nie widzą nic złego w tej parze. Gra aktorska tutaj jest niezapomniana. El Hedi ben Salem nie był zawodowym aktorem. W rzeczywistości był jednym z kochanków Fassbindera, obaj poznali się w łaźni w Paryżu. Jednak niezręczność El Hedi ben Salema na ekranie doskonale pasuje do jego roli, ponieważ Ali jest niespokojny i niepewny co do tego, co ma zrobić w tej obcej ziemi, do której się przeprowadził. Większość wymagań silnej aktorskiej postawy spoczywa na Brigitte Mirze, weterance niemieckiego kina i telewizji od dziesięcioleci, i w tej roli sprawdza się znakomicie. Tak wiele wzruszających emocji kobiety żałującej rasizmu swoich rówieśników, czy żyjącej z miłości po latach samotności, jest wyrażanych czysto poprzez jej oczy, na które Fassbinder często zwraca uwagę długimi ujęciami kamery. Sam Fassbinder pojawia się jako zięć Emmi (żonaty z córką Emmi zagraną przez Irm Hermann, filar produkcji tego reżysera), i chociaż dostaje mało czasu ekranowego, wyraz twarzy Fassbindera i sardoniczny dialog są urocze. Niemniej jednak, mimo swojego osobliwie rozgrzewającego serce romantycznego zestawienia i wzruszającej fabuły o dwóch kochankach wobec okrutnego świata, ANGST ESSEN SEELE AUF to nie jest doskonały film. W późniejszej części filmu Fassbinder wydaje się niepewny co do swojego punktu. W goryczy odwraca romantykę, do której się przyzwyczailiśmy, na znacznie bardziej pesymistyczny obraz ludzkich związków, gdzie pierwotny temat rasizmu i nietolerancji zdaje się być zapomniany, lub przynajmniej stanowczo odsunięty na bok. Następnie kończy film w arbitralnym punkcie, jakby nie mógł wymyślić nic bardziej konkluzjnego. Niemniej jednak jest to klasyczny film i warto go zobaczyć. Człowiek może także docenić, jak dobrze Fassbinder tu przewidział kinematografię Aki Kaurismäkiego z jego postaciami, które są "przegranymi", zimnymi spojrzeniami obserwatorów i niezgrabnością tego wszystkiego.

7.8

Głosowano 417×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500