Nie poruszając żadnych argumentów, historia powinna szybko uznać Petera Jacksona Bractwo Pierścienia za pierwszą odsłonę najlepiej fantasy epopei w historii filmu. To oświadczenie jest godne zbadania…
Nie poruszając żadnych argumentów, historia powinna szybko uznać Petera Jacksona Bractwo Pierścienia za pierwszą odsłonę najlepiej fantasy epopei w historii filmu. To oświadczenie jest godne zbadania z kilku powodów. Braterstwo jest rzeczywiście tylko otwarciem ognia, i nawet po trzech godzinach w ciemności prawdopodobnie wyjdziesz z kina głodny oczekiwania na kolejne dwie części trylogii. Braterstwo jest również bezwstydnie zakorzenione w gatunku fantasy. Nie mylić z techno-cool dobrej sci-fi, ani nawet urokiem rodzinnych filmów jak Harry Potter, kraina Tolkiena jest jasno oznaczona przez goo i skrzaty i bełkot. Osoby z awersją do linii takich jak "Na most Khazad-dûm!" powinny pozostać w domowym komforcie (ich strata). Z tymi zastrzeżeniami na miejscu, warto powtórzyć: fantazja nie może być lepsza. Są elektryzujące momenty - zwłaszcza komputerowo wspomagane kamerowanie przez Isengard, gdy przekształca się w fabrykę zła - gdy lot fantazji Jacksona zbliża się do sublimacji, jak zrozumieliby to romantyczni poeci: inspirujące Awe. Pomijając kłopotliwą kwestię Tolkienowskich fanów i ich nieuniknionych zażaleń - "Co, bez Toma Bombadila?" - scenariusz Jacksona (napisany we współpracy z Fran Walsh i Phillipą Boyens) jest zarówno odważniejszy, jak i bardziej rozsądny niż zaskakująco płochy remake Harry'ego Pottera autorstwa Stevena Klovesa. W szczególności uratowanie romansu Arweny i Aragorna z przypisów i podniesienie Sarumana do roli czarnego charakteru w rzeczywistości ma korygujący wpływ na często niejasne i ubogie w postacie źródło literackie Tolkiena. Są jednak problemy. Trzygodzinny czas trwania jest wysoki pod względem zdarzeń i niski pod względem rozpoznawalnej formy. Po kolejnych odwiedzinach w elfich siedzibach Riven Dell (wodny dom Elronda) i Lothlórien (leśny dom Lady Galadriel), niezainicjowani mogą zapytać, dlaczego te szalone elfie dzieci nie mogą po prostu żyć razem i oszczędzić nam wszystkim tego rozciągniętego struktury dramatycznej. Co ważniejsze, akcja wyraźnie kulminuje w desperackiej ucieczce z Kopalń Moria, gdzie głównie bezszwowe efekty specjalne są prezentowane w najlepszym możliwym świetle - całkowitej ciemności - ale narracja wymaga innego, ponurego zakończenia. Tak naprawdę, gdyby nie kilka dobrych emocjonalnych zagrywek od Beana, Mortensena, Astina i Wooda, końcowa walka mogłaby się wydawać jak szczególnie brutalna gra w paintball w Bluebell Wood. Ale potem prawdziwe bitwy dopiero nadchodzą... Werdykt - Stawiając formułowe hity na wstyd, Bractwo jest nieskazitelnie obsadzone i skonstruowane zarówno z troską, jak i pasją: to praca miłości, która nigdy nie wydaje się nużąca. Zakres emocji i głębia postaci ostatecznie przenoszą nas poza ograniczenia gatunku, i zasługuje na grę tak szeroką jak pewien Pan Potter. 5/5 - Colin Kennedy, Empire Magazine