Między byciem zabawnym a byciem śmiesznym jest duża różnica, a jednak najnowsze dzieło scenarzystki i reżyserki Coralie Fargeat znalazło sposób na bycie zarówno jednym, jak i drugim. Po zgromadzeniu…
Między byciem zabawnym a byciem śmiesznym jest duża różnica, a jednak najnowsze dzieło scenarzystki i reżyserki Coralie Fargeat znalazło sposób na bycie zarówno jednym, jak i drugim. Po zgromadzeniu znacznej ilości głównie zasłużonej kinematograficznej sympatii w początkowych segmentach filmu, obraz bezwzględnie marnuje to wsparcie w finałowym akcie z nadmiernie długim, błądzącym, obrzydliwie bezpardonowym i groteskowo przesadnym występem absolutnie złego smaku. Ta historia o starzejącej się aktorce (Demi Moore), która próbuje ożywić swoją karierę poprzez odzyskanie nieco swojej straconej młodości za pomocą enigmatycznej iniekcji, opisuje jej wielkie niepowodzenia, gdy tajemnicza substancja powoduje pojawienie się młodszego sobowtóra (Margaret Qualley), który staje się sensacją hollywoodzkiej seksualnej kotki praktycznie z dnia na dzień. Aby ten eksperymentalny przedsięwzięcie zadziałało, oba osobniki muszą przestrzegać złożonego zestawu zasad, które stają się coraz trudniejsze do przestrzegania, gdy walczą o swoje odpowiednie udziały w uwadze. I w miarę jak ta sytuacja się rozwija, napięcie między nimi rośnie, prowadząc do komplikacji i nieoczekiwanych zdarzeń, które stają się coraz trudniejsze do zarządzania. Ale tutaj kończy się to, co działa w filmie. Jak historia się od tej pory rozwija, staje się ona zdumiewająco absurdalna, i chociaż są w niej pewne serdeczne uśmieszki, jest w niej jeszcze więcej absurdalnie niewiarygodnych i niewytłumaczalnych zdarzeń, które próbują cierpliwość i tolerancję widzów, tak bardzo, że nie mogłem się doczekać zakończenia tej katastrofy. Oprócz wymienionych wyżej wad film zawiera liczne zmiany tonu, co sprawia, że trudno określić, czy ten film ma być poważnym thrillerem, czy też kampową opowieścią, bardzo podobną do niezrozumiałej francuskiej propozycji „Titane” (2021). Film bezczelnie „pożycza” elementy z innych filmów różnymi sposobami, przede wszystkim obrazy i nawiązania narracyjne z „Lśnienia” (1980) i „Młodego Frankensteina” (1974), projekty kostiumów z serii „Igrzyska śmierci”, oraz zaskakująco niewytłumaczalne fragmenty ścieżki dźwiękowej z filmów takich jak „Zawrót głowy” (1958). Jest też oczywista, nachalna wiadomość filmu o niebezpieczeństwach mizoginii, obserwacje, które, choć ważne, mogłyby być łatwo stłumione o kilka not (tak, już to zrozumieliśmy). Jednocześnie istnieją także pewne fundamentalne pytania dotyczące narracji, na które pozostają bez odpowiedzi, pozostawiając nas z licznie momentami zastanowienia. Niestety, te wady znacząco odwracają uwagę od elementów, które działają (przynajmniej we wczesnych etapach filmu), takich jak znakomite występy Moore i Qualley, inwencja filmowej kinematografii, oraz centralne założenie, które mogłoby dać ciekawą historię, gdyby była traktowana z większą finezją. Ale te siły są efektywnie neutralizowane tym, co ostatecznie wynika, gdy ten film zboczy z kursu. Faktycznie, jak „Substancja” zdobyła nagrodę za najlepszy scenariusz na Festiwalu Filmowym w Cannes 2024, jest naprawdę niewiarygodne. Z pewnością jestem fanem dziwności, dzikości i szaleństwa, ale ten film podważa cnoty tych cenionych cech. Niestety, z niecierpliwością czekałem na obejrzenie tego filmu, i byłem zdecydowanie pod wrażeniem tego, co zobaczyłem w jego otwierających aktach, ale to wszystko zostało zniweczone przez sposób, w jaki ten film ostatecznie się zakończył, obraz, który w końcu, ironicznie, polegał bardziej na stylu niż na „substancji”.