Straż przyboczna

Straż przyboczna 用心棒

8.1 /10
1,538 ocen
1961 110 min Wydany

Historia bezimiennego ronina, czyli samuraja bez pana, który wchodzi do małej wioski w feudalnej Japonii, gdzie dwóch rywalizujących ze sobą przedsiębiorców walczy o kontrolę nad lokalnym handlem hazardowym. Przyjmując imię Sanjuro Kuwabatake, ronin przekonuje zarówno handlarza jedwabiem Tazaemona, jak i handlarza saké Tokuemona, aby zatrudnili go jako osobistego ochroniarza, a następnie sprytnie rozpoczyna pełnoskalową wojnę gangów między tymi dwoma ambitnymi i bezwzględnymi mężczyznami.

Sanjuro Kolekcia

Obsada Pełna obsada i ekipa

Toshirō Mifune
Toshirō Mifune

Sanjuro Kuwabatake / The Samurai

Tatsuya Nakadai
Tatsuya Nakadai

Unosuke, gunfighter

Daisuke Katō
Daisuke Katō

Inokichi

Seizaburō Kawazu
Seizaburō Kawazu

Seibê - brothel operator

Takashi Shimura
Takashi Shimura

Tokuemon, sake brewer

Yōsuke Natsuki
Yōsuke Natsuki

Kohei's Son

Eijirō Tōno
Eijirō Tōno

Gonji, Tavern Keeper

Atsushi Watanabe
Atsushi Watanabe

The Cooper (Coffin-Maker)

Susumu Fujita
Susumu Fujita

Homma, Instructor Who Skips Town

Kyū Sazanka
Kyū Sazanka

Ushitora

Takeshi Katō
Takeshi Katō

Ronin Kobuhachi

Ichirō Nakatani
Ichirō Nakatani

First Samurai

Sachio Sakai
Sachio Sakai

First Foot Soldier

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Akira Kurosawa
Scenariusz Scenariusz Akira Kurosawa , Ryūzō Kikushima
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Ryūzō Kikushima , Tomoyuki Tanaka
Producent Producent Akira Kurosawa
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Masaru Satō
Operator zdjęć Operator zdjęć Kazuo Miyagawa
Montażysta Montażysta Akira Kurosawa
Scenografia Scenografia Yoshirō Muraki
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Yoshirō Muraki
Asystent Produkcji Redakcyjnej Asystent Produkcji Redakcyjnej Reiko Kaneko
Script Supervisor Script Supervisor Teruyo Nogami
Nadzorujący produkcję Nadzorujący produkcję Hiroshi Nezu
Asystent reżysera Asystent reżysera Masanobu Deme , Shirō Moritani
Asystent kierownika artystycznego Asystent kierownika artystycznego Yoshifumi Honda
Operator dźwięku Operator dźwięku Chôshichirô Mikami
Montażysta efektów dźwiękowych Montażysta efektów dźwiękowych Ichirô Minawa
Sound Mixer Sound Mixer Masanobu Miyazaki
Recenzje (3)

Co sądzą inni widzowie

81 %
Średnia ocena
3
Łącznie recenzji
Andres Gomez
Andres Gomez
16. 06. 2014
80%

Świetny film! Akira Kurosawa to po prostu mistr sztuki filmowej.

Świetny film! Akira Kurosawa to po prostu mistr sztuki filmowej.

CRCulver
CRCulver
05. 06. 2018
90%

Film YOJIMBO z 1961 roku w reżyserii Akiry Kurosawy to japońska historia, w której sprytne strategie ma taką samą wartość jak umiejętność posługiwania się mieczem. W późnej epoce Edo (kilka dekad…

Film YOJIMBO z 1961 roku w reżyserii Akiry Kurosawy to japońska historia, w której sprytne strategie ma taką samą wartość jak umiejętność posługiwania się mieczem. W późnej epoce Edo (kilka dekad przed jej zakończeniem w 1868 roku) społeczność jest nękana przez dwie przeciwstawne gangi, które zbudowały kryminalne imperium prostytucji i hazardu. Nawet lokalni urzędnicy są skorumpowani. Do tego miasta wkracza bezimienny samuraj (Toshiro Mifune). Gdy poczują smak jego umiejętności mieczowych, obie strony chcą go zatrudnić, ale on postanawia zagrywać je przeciwko sobie i uwolnić niewinnych obywateli od tego zła.

CinemaSerf
CinemaSerf
13. 08. 2023
70%

Byłem zaskoczony, kiedy zobaczyłem to, jak późno zostało to ustawione - XIX wiek - ponieważ zawsze wyobrażałem sobie, że jest bardziej historyczne. To jednak wcale nie odwraca uwagi od historii -…

Byłem zaskoczony, kiedy zobaczyłem to, jak późno zostało to ustawione - XIX wiek - ponieważ zawsze wyobrażałem sobie, że jest bardziej historyczne. To jednak wcale nie odwraca uwagi od historii - znowu Kurosawa obsadził Yoshirô Mifunea („Sanjûrô“) w głównej roli. Tutaj jest wędrowny samuraj, który przybywa do wioski rozdartej konfliktami. Jego umiejętności są poszukiwane przez dwóch przeciwstawnych szefów i całkiem skutecznie udaje mu się rozegrać ich przeciwko sobie nawzajem - i zachować pokój - aż przybywa jeden z ich synów, uzbrojony w pistolet, i całkowicie zmienia równowagę sił. Mifune jest doskonały jako indywidualista, całkowicie honorowy i czasami dość zabawny ronin - przypomniało mi to trochę charakteryzację Clinta Eastwooda w filmach Sergio Leone - z bezlitosną, agresywną stroną: ale jakoś tylko wobec tych, którzy zasługują na swój los. To trwa swoje, jest tu dość dużo rozwoju postaci i dlatego czułem się dość zaangażowany zarówno w Mifunea, jak i w jego przyjaciela gospodarza (Eijirô Tôno), gdy ich zagrożenie stopniowo wzrasta. Reszta obsady dobrze dodaje do napięcia, podobnie jak częste wykorzystanie pogody w tworzeniu trzymającej atmosfery, co czyni ten film naprawdę wartym obejrzenia.

8.1

Głosowano 1538×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500