Agonia moralnej wysokości. Fred Zinnemann reżyseruje, a Robert Bolt adaptuje scenariusz ze swojej własnej sztuki. W rolach głównych występują Paul Scofield, Wendy Hiller, Leo McKern, Robert Shaw,…
Agonia moralnej wysokości. Fred Zinnemann reżyseruje, a Robert Bolt adaptuje scenariusz ze swojej własnej sztuki. W rolach głównych występują Paul Scofield, Wendy Hiller, Leo McKern, Robert Shaw, Orson Welles, Susannah York, Nigel Davenport i John Hurt. Muzykę skomponował Georges Delerue, a zdjęcia wykonał Ted Moore. Akcja toczy się wokół Scofielda jako Sir Thomas More, mężczyzny, który odmówił ustąpienia przed potężnymi intrygami króla Henryka VIII. To bardzo aktorski film, pięknie literacki, kostiumowy i sfotografowany do najmniejszego szczegółu. Więc nie dla tych, którzy wolą akcję w historii. Fabuła rozwija się wokół cierpienia Thomasa More'a, który jest rozdarty między lojalnością wobec swojego króla a własnymi przekonaniami moralnymi, przekonaniami jego systemu religijnego i potencjalnym potępieniem swojej duszy. Polityczne i religijne intrygi pulsuje przez cały czas, żywo ożywione przez obsadę znakomitych aktorów (Scofield jest tak wielki, jak słyszeliście). Duże uznanie należy się Zinnemanowi, jednemu z zasłużonych laureatów 6 Oscarów, jakie zdobył film. Nigdy nie pozwala aktorom uciec z kontrolą, nie pozwala na żucie dekoracji czy aktorstwo na pokaz, trzyma ich na wodzy i oni odpowiadają, dostarczając niezwykle fascynującej i przekonującej sagi historycznej. Ale przede wszystkim, przy całym królewskim przepychem na pokaz, to inteligencja scenariusza świeci najjaśniej. Dialog poprzez ostry scenariusz rzuca cienie podejrzeń na wszystko, co się dzieje. Religia i polityka, no cóż, to dla ptaków. Wspaniałe kino. 8/10