Chinatown

Chinatown Chinatown

7.9 /10
3,965 ocen
1974 130 min Wydany

Pechowy prywatny detektyw, tajemnicza piękność, bezwzględny mafioso oraz skomplikowana intryga utkana ze zdrady, morderstw, korupcji, skandali i śmiertelnie niebezpiecznych układów. Wszystko to w mrocznej i stylowej opowieści o latach 30., uznawanej za pozycję wyjątkową i ponadczasową, a także za hołd Romana Polańskiego dla niezwykłego gatunku, jakim jest klasyczny czarny kryminał. Intrygujący scenariusz (Oscar dla Roberta Towne), mistrzowska reżyseria i niezapomniane kreacje.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Jack Nicholson
Jack Nicholson

J.J. 'Jake' Gittes

Faye Dunaway
Faye Dunaway

Evelyn Cross Mulwray

John Huston
John Huston

Noah Cross

Perry Lopez
Perry Lopez

Lieutenant Lou Escobar

John Hillerman
John Hillerman

Russ Yelburton

Diane Ladd
Diane Ladd

Ida Sessions

Roman Polanski
Roman Polanski

Man with Knife

Roy Jenson
Roy Jenson

Claude Mulvihill

Richard Bakalyan
Richard Bakalyan

Detective Loach

James Hong
James Hong

Evelyn's Butler

Joe Mantell
Joe Mantell

Lawrence Walsh

Roy Roberts
Roy Roberts

Mayor Bagby

Noble Willingham
Noble Willingham

Councilman

Rance Howard
Rance Howard

Irate Farmer

Jesse Vint
Jesse Vint

Farmer in the Valley

Lee de Broux
Lee de Broux

Policeman

Darrell Zwerling
Darrell Zwerling

Hollis I. Mulwray

Nandu Hinds
Nandu Hinds

Sophie

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Roman Polanski
Producent Producent Robert Evans
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Jerry Goldsmith
Operator zdjęć Operator zdjęć John A. Alonzo
Montażysta Montażysta Sam O'Steen
Obsada Obsada Jane Feinberg , Mike Fenton
Scenografia Scenografia Richard Sylbert
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne W. Stewart Campbell
Dekoracja planu Dekoracja planu Ruby R. Levitt
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Anthea Sylbert
Montażysta dźwięku Montażysta dźwięku Bob Cornett
Montażysta muzyki Montażysta muzyki John C. Hammell
Efekty specjalne Efekty specjalne Logan Frazee
Koordynator kaskaderów Koordynator kaskaderów Hal Needham
Sound Mixer Sound Mixer Larry Jost
Asystent reżysera Asystent reżysera Hawk Koch
Kierownik produkcji jednostki Kierownik produkcji jednostki C.O. Erickson
Operator kamery Operator kamery Hugh K. Gagnier
Asystent montażysty Asystent montażysty Florence Williamson
Logo Firma
Paramount Pictures US
Long Road Productions US
Robert Evans Company US
Język
广州话 / 廣州話
English
Español
Recenzje (3)

Co sądzą inni widzowie

79 %
Średnia ocena
3
Łącznie recenzji
John Chard
John Chard
24. 09. 2015
95%

Chinatown jest reżyserowane przez Romana Polańskiego i napisane przez Roberta Towne'a. W rolach głównych występują Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez i John Hillerman. Muzykę…

Chinatown jest reżyserowane przez Romana Polańskiego i napisane przez Roberta Towne'a. W rolach głównych występują Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez i John Hillerman. Muzykę skomponował Jerry Goldsmith, a za zdjęcia odpowiadał John A. Alonzo. Prywatny detektyw J.J. Gittes (Nicholson) pracuje nad sprawą cudzołóstwa, ale szybko zostaje wplątany w morderstwo i korupcję. Ten północny obraz jest jednym z najbardziej chwalonych neo-noir filmów wszech czasów. To obraz przesiąknięty klasycznymi elementami filmu noir i detektywistycznych filmów, które zdobiły kino w latach 40. i 50. Od charakteryzacji (podejrzane kobiety - zuchwali policjanci - szemrany boss - twardy protagonist w wirze odkrywających się warstw), po twardy scenariusz, przemoc, seks i brutalne odkrycia, to noirowy klejnot, który tylko brakuje chiaroskuro i ekspresjonistycznych wirowań, aby zamknąć całą transakcję. Jego alegorie są nieograniczone, ikonografia jest pewna, a dialog teraz należy do legend. Chinatown nie może być przegapione, nie tylko przez fanów noira, ale przez fanów kina, w ogóle. 9.5/10

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
29. 07. 2022
100%

Wspaniały. Nie mogę wiele powiedzieć o Romanie Polanskim, ponieważ czuję, że widziałem zbyt mało jego prac, aby móc dokonać bardziej globalnej analizy: obejrzałem tylko _The Ninth Gate_, _The Pianist…

Wspaniały. Nie mogę wiele powiedzieć o Romanie Polanskim, ponieważ czuję, że widziałem zbyt mało jego prac, aby móc dokonać bardziej globalnej analizy: obejrzałem tylko _The Ninth Gate_, _The Pianist_ i teraz ten film. To nie wiele... ale prawdą jest, że to trzy filmy, które naprawdę mi się podobały i o których mam bardzo dobre zdanie. Ten film jest bardzo dobry, wpisując się w styl, który możemy nazwać „neo-noir”, o tyle, o ile jego wizualna estetyka jest silnie inspirowana noir, z uwagami, które są zasadne, ponieważ jest to film kolorowy, a nie czarno-biały. Polanski jest uważnym i skrupulatnym reżyserem, który dostarcza publiczności wysokiej jakości pracę, w której każdy szczegół został przemyślany.

CinemaSerf
CinemaSerf
09. 09. 2022
70%

Myślę, że to może być moja ulubiona rola od Faye Dunaway. Jest to „Evelyn“, kobieta, która podejrzewa, że jej mąż „Hollis” (Darrell Zwerling) ma romans. Wynajmuje usługi cynicznego prywatnego…

Myślę, że to może być moja ulubiona rola od Faye Dunaway. Jest to „Evelyn“, kobieta, która podejrzewa, że jej mąż „Hollis” (Darrell Zwerling) ma romans. Wynajmuje usługi cynicznego prywatnego detektywa „Gittes” (Jack Nicholson) i wkrótce ludzie są martwi, a on sam zostaje uwikłany w historię cudzołóstwa, korupcji i manipulacji, która okazuje się dość niebezpieczna dla detektywa, który pracuje z jedną kobietą, o której podejrzewa, że oszczędza trochę prawdy, i z inną, której tożsamości desperacko próbuje odkryć. Nicholson również prezentuje się świetnie, jego występ jest naturalny i angażujący, a solidna chemia między nim a Dunaway dodaje bogactwa tej dość ekscentrycznej fabule. Roman Polański zgromadził silną obsadę - zwłaszcza John Huston, który pojawia się oszczędnie, ale skutecznie jako jej bogaty, niegodziwy ojciec „Noah”, a fotografia wiele pomaga w generowaniu poczucia narastającego zainteresowania, gdy stopniowo przedzieramy się przez tę skomplikowaną i interesującą studium postaci. Produkcja wygląda świetnie - kostiumy z lat 30. i samochody obok szczypty kipiących postaw, które panowały w tamtym czasie, również są dobrze uchwycone. Trwa trochę ponad dwie godziny, ale rozpoczyna się dynamicznie i nigdy naprawdę nie zwalnia tempa, aż do zakończenia, które chociaż nie jest w pełni niespodziewane, nadal ma wystarczająco elementów zaskoczenia, aby utrzymać nas w napięciu.

7.9

Głosowano 3965×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500