Tom Cruise jako kpt. Nathan Algren z Wojny Secesyjnej valcuje v Japonii proti a později s samuraji. Jeho osudy se proplétají s osudy vůdce Katsumoto a jejich kultury na pokraji zániku.
Film "Ostatni samuraj" Edwarda Zwicka opowiada o dwóch wojownikach, których kultury czynią ich obcymi, ale których wartości sprawiają, że są towarzyszami broni. Sceny bitew są wzruszające i elegancko…
Film "Ostatni samuraj" Edwarda Zwicka opowiada o dwóch wojownikach, których kultury czynią ich obcymi, ale których wartości sprawiają, że są towarzyszami broni. Sceny bitew są wzruszające i elegancko zrealizowane, ale nie chodzi tylko o to, kto zwycięży, ale o to, co można udowodnić przez śmierć. Pięknie zaprojektowany, inteligentnie napisany, zagrany z przekonaniem, to niezwykle przemyślany epos. Jego siła jest kompromitowana tylko przez zakończenie, które nieśmiało odwraca się od tego, o czym naprawdę jest film.
r96sk
18. 08. 2020
80%
Polecam. 'Ostatni Samuraj' oferuje bardzo fajne i zabawne sekwencje bitewne, które są świetnie nakręcone. Sam założenie jest przyciągające, jest odegrane z rozwagą przez znakomitą obsadę.…
Polecam. 'Ostatni Samuraj' oferuje bardzo fajne i zabawne sekwencje bitewne, które są świetnie nakręcone. Sam założenie jest przyciągające, jest odegrane z rozwagą przez znakomitą obsadę. Prawdopodobnie trwa zbyt długo, ale nigdy naprawdę nie miałem uczucia, że jest to zbyt długie.
CinemaSerf
03. 09. 2023
70%
Nathan Algren (Tom Cruise) to znie znechutene, alkoholik kapitan, ktory po amerykanskiej wojnie domowej dostaje szanse na swiezy, lukratywny start w Japonii i szkoli kilku nowicjuszy w celu…
Nathan Algren (Tom Cruise) to znie znechutene, alkoholik kapitan, ktory po amerykanskiej wojnie domowej dostaje szanse na swiezy, lukratywny start w Japonii i szkoli kilku nowicjuszy w celu utworzenia podstaw stojacej armii cesarskiej. Przyjezdza i zostaje przedstawiony mlodemu, perspektywicznemu, ale troche zastraszonemu cesarzowi Meiji, a pozniej staje sie jasne, ze jego celem jest przede wszystkim pomoc Ômurze, premierowi, w stworzeniu sily militarnej zdolnej do pokonania tradycjonalistycznego, ale lojalnego klanu samurajow „Kausumoto“ (Ken Watanabe). Pierwsza potyczka nie idzie zbyt dobrze, a „Algren“ zostaje pojmany. Przez surowa zime zaprzyjaznia sie ze swoim wladca-wróg i film zaczyna wprowadzac nas w honorowe i prawe wartosci tego czlowieka oraz jego przekonan i fundamentalne, chociaz czasem bezlitosne uczciwosci. Miksuje prawde z fikcja w madry, niesentymentalny sposob - wystep Watanabe jest przemyslany i angazujacy jako czlowiek na granicy nowej ery, ktorej ani on, ani jego lud nie chca ani rozumieja. Cruise jest oczywiscie umyslem za koncepcja i nalezy mu sie pochwała za przyniesienie tego wspaniale wygladajacego opowiadania na ekran; nie jest jednak szczególnie dobry w roli glownej - rola wymaga subtelności, ktorej on jako aktor po prostu nie posiada. Jest tez ciekawa rola szkockiego komika/aktora Billy'ego Connolly'ego, ktory pierwotnie werbuje „Algrena“ do sprawy - z akcentem, ktory jest wszedzie. Masato Harada dobrze wypada jako podstepny minister, ktory w swoj sposob chce, aby jego spoleczenstwo sie adaptowalo i rozkwitalo, a Shichinosuke Nakamura nadaje postaci cesarza Meiji troskliwa, aspiracyjna wrazliwosc, ktora pomaga calemu filmowi nadac poczucie prawdy i autentycznosci. Standardy techniczne - zwlaszcza podczas czesto brutalnej sceny walki - sa konsekwentnie wysokie.