Romeo i Julia

Romeo i Julia Romeo and Juliet

7.4 /10
688 ocen
1968 138 min Wydany

Film Zeffirellego to jedna z najlepszych adaptacji filmowych wielkiego dzieła Szekspira - nieśmiertelnej historii dramatu miłosnego dwojga nastolatków należących do wrogich sobie klanów rodzinnych. Szczególnie godne uwagi są tu: wspaniała scenografia, mistrzowskie zdjęcia, zrealizowane przez laureata Oscara Pasquale De Santisa, a także niezrównana, nawiązująca do kompozycji z epoki muzyka Nino Roty. Wiarygodności dodaje filmowej historii wiek odtwórców głównych ról, piętnastoletniej Olivii Hussey i siedemnastoletniego Leonarda Whitinga - rówieśników bohaterów opisanych przez Szekspira.

Obsada Pełna obsada i ekipa

John McEnery
John McEnery

Mercutio

Milo O’Shea
Milo O’Shea

Friar Laurence

Pat Heywood
Pat Heywood

the Nurse

Robert Stephens
Robert Stephens

the Prince

Bruce Robinson
Bruce Robinson

Benvolio

Paul Hardwick
Paul Hardwick

Lord Capulet

Natasha Parry
Natasha Parry

Lady Capulet

Antonio Pierfederici
Antonio Pierfederici

Lord Montague

Esmeralda Ruspoli
Esmeralda Ruspoli

Lady Montague

Roberto Bisacco
Roberto Bisacco

Lord Paris

Keith Skinner
Keith Skinner

Balthazar

Dyson Lovell
Dyson Lovell

Sampson

Carlo Palmucci
Carlo Palmucci

Complementary Role (uncredited)

Salvatore Billa
Salvatore Billa

Complementary Role (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Franco Zeffirelli
Producent Producent Anthony Havelock-Allan , John Brabourne
Sztuka Teatralna Sztuka Teatralna William Shakespeare
Operator zdjęć Operator zdjęć Pasqualino De Santis
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Nino Rota
Scenariusz Scenariusz Franco Brusati , Franco Zeffirelli , Masolino D'Amico
Montażysta Montażysta Reginald Mills
Producent pomocniczy Producent pomocniczy Richard Goodwin
Obsada Obsada Dyson Lovell
Scenografia Scenografia Lorenzo Mongiardino
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Luciano Puccini
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Danilo Donati
Nadzorujący produkcję Nadzorujący produkcję Giuseppe Bordogni
Asystent reżysera Asystent reżysera Isa Bartalini , Dyson Lovell , Rinaldo Ricci
Asystent kierownika artystycznego Asystent kierownika artystycznego Alessandro Alberti
Logo Firma
Paramount Pictures US
DDL Cinematografica IT
BHE Films
Verona Produzione IT
Język
English
Italiano
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

74 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
25. 06. 2022
70%

Fotografia lokalizacji i piękna ścieżka dźwiękowa Nino Rota pomagają uczynić to, według mnie, najlepszą ekranową adaptacją tej najbardziej tragicznej z tragedii Szekspirowskich. Dodajmy do tych…

Fotografia lokalizacji i piękna ścieżka dźwiękowa Nino Rota pomagają uczynić to, według mnie, najlepszą ekranową adaptacją tej najbardziej tragicznej z tragedii Szekspirowskich. Dodajmy do tych klasycznych elementów naprawdę silną obsadę, która miesza nową krew z bardziej doświadczonymi i dostaniemy właściwie poruszającą iterację. Nieustannie kłócące się rodziny "Montague" i "Capulet" dominują społeczeństwo w Weronie. Pomimo tej długotrwałej niechęci, ciekawy i czarujący młody "Romeo" (Leonard Whiting) ryzykuje życie i kończyny, aby uczestniczyć w maskowanym balu "Capulet". To tam spotyka piękność, która jest "Juliet" (Olivia Hussey) i oboje rozpoczynają związek, który naraża zarówno siebie, jak i swoich przyjaciół na wielkie niebezpieczeństwo. Przez kolejne 2¼ godziny Franco Zeffirelli zanurza nas w największej historii miłosnej w literaturze angielskiej, temperowanej zazdrością i nietolerancją, małymi zemstami i dużą dawką humoru, gdy młodzi starają się zrozumieć powód tej historycznej zemsty. Whiting ma świeżość i entuzjazm jako młody "Romeo" - jego wysiłek tutaj sprawia, że łatwo jest zobaczyć, dlaczego "Juliet" mogłaby być przyciągnięta jego atrakcyjną chłopięcością. Pani Hussey również wnosi niewinność i optymizm do swojego występu, co, gdy obaj dzielą ekran, jest naprawdę całkiem angażujące do oglądania. Szczerze mówiąc, niektórzy z aktorów drugoplanowych byli trochę zbyt teatralni - zwłaszcza Robert Stephens jako "Książę" i Michael York nie błyszczy w kluczowej roli "Tybalt", ale na rekompensatę są żywe wkłady od Pat Heywood jako pielęgniarka - zawsze zabawna postać z tym autorem; Milo O'Shea dobrze działa jako "Brat Laurence" podobnie jak John McEnery jako "Mercutio". Film podejmuje kilka swobód z oryginalnym scenariuszem, więc historia płynie w kierunku swojego dobrze znanego zakończenia, tak jakby to William Shakespeare mógł sobie wyobrazić, co dodaje wielką głębię dialogowi, który wymaga skupienia, ale wart jest wysiłku na końcu.

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
31. 01. 2023
80%

Kolejna świetna adaptacja arcydzieła Barda. William Shakespeare jest autorem wszystkich czasów. Każdy go zna, każdy o nim myśli, nawet ci, którzy nie mówią w ojczystym języku angielskim. To…

Kolejna świetna adaptacja arcydzieła Barda. William Shakespeare jest autorem wszystkich czasów. Każdy go zna, każdy o nim myśli, nawet ci, którzy nie mówią w ojczystym języku angielskim. To uniwersalne dziedzictwo, a „Romeo i Julia” to jego najważniejsze dzieło. Nie ma końca liczby adaptacji filmowych: w zasadzie „Romeo i Julia” byli adaptowani do filmu od samego początku kina. I trudno wybrać tę najlepszą, każda ma swoje zalety i wady. Mam pewne preferencje, ale nie będę kłamać, ta adaptacja zasługuje na umieszczenie wśród najlepszych. Jest całkiem oczywiste, że Franco Zeffirelli próbował wszystkiego, aby być absolutnie wiernym materiałowi i dać nam coś realistycznego i potężnego. Oprócz próby dać nam realistyczne dekoracje i kostiumy z wiarygodnymi renesansowymi akcentami, filmował we Włoszech, wykorzystując miasta i starożytne place różnych miast. Nie zadowolił się sławnymi aktorami swojej epoki i poszukiwał nastoletnich aktorów zdolnych do wcielenia, z silnym realizmem, dwóch centralnych postaci fabuły. Kinematografią również zajmował się precyzyjnie reżyser, z drobiazgowym okiem i chirurgicznymi cięciami. Efekt tego niezwykłej pracy jest oczywisty: mówimy o filmie z 1968 roku, kiedy nasi rodzice palili książki na uniwersytetach, krzycząc o rewolucji i wolnej miłości, albo walcząc z bronią w ręku w jakimś zakątku kolonialnej Afryki. Świat wydaje się, że zrobił fikołka w tych pięćdziesięciu latach, a mimo to film jest bez zarzutu, wygląda wspaniale i wydaje się tak świeży i nowy, że mógłby prawie być obecnym filmem. Nominowany do czterech Oscarów, zdobył dwa: Najlepsze zdjęcia i Najlepsze kostiumy. Sprawiedliwy. Leonard Whiting i Olivia Hussey dają nam największe interpretacje swoich karier, wciąż jako nastolatkowie, co jest godne uwagi z jednej strony, a smutne z drugiej, bo oznacza to, że nie byli w stanie odnieść sukcesu w świecie kina. Michael York również zasługuje na oklaski za swoje wspaniałe wykonanie jako Tybalt, i również bardzo podobał mi się Bruce Robinson, John McEnery i Pat Heywood. Niestety, to nie jest film bez wad, z których większość leży w detalach, które umykają naszej uwadze. Pierwszą wadą jest dla mnie nadmierne światło niektórych scen, gdzie kolory i wygląd filmu są dziwne z powodu nadmiernej ilości światła. Inny problem wynika z braku umiejętności przekształcenia dialogów scenicznych w dialogi filmowe, czyli przekształcenia wyrafinowanych i teatralnych wypowiedzi, które pomyślał Shakespeare, w coś, co faktycznie byłoby wykonalne w ustach prawdziwych postaci. I również nie podobało mi się, że wycięli scenę z aptekarzem. Ktoś wspomniał o scenie nagiego ciała dwóch głównych postaci, i nawet rozumiem, że to oburzyło niektórych pruderyjnych, ale to jest nagota zrozumiała z czasem, gdy film został wydany... i szczerze? Nazywajcie mnie jak chcecie, Olivia Hussey była całkiem piękna, ubrana lub rozebrana.

7.4

Głosowano 688×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500