Jaws. Ludzkożerny rekin terroryzuje wakacyjną wyspę Amity. Szef policji Martin Brody, łowca rekinów Quint i biolog morski Matt Hooper wyruszają w morze w nadziei na zabicie tej wielkiej białej bestii…
Jaws. Ludzkożerny rekin terroryzuje wakacyjną wyspę Amity. Szef policji Martin Brody, łowca rekinów Quint i biolog morski Matt Hooper wyruszają w morze w nadziei na zabicie tej wielkiej białej bestii. Jaws jest odpowiedzialny za wiele rzeczy, wypromował reżysera Stevena Spielberga na orbitę, był odpowiedzialny za spadek wakacyjnego ruchu pakietowego i kształtował letnie premiery blokbusterów. Jaws jest ściśle osadzony w historii kina, jeśli go nie widziałeś, na pewno o nim wiesz, jest to część kultury popularnej. Ale czy to jest dobry film? Czy godny jest długotrwałej reputacji jednego z największych filmów potworów wszech czasów? Oczywiście, że tak, z jedną lub dwiema łatwo przeoczanymi wadami, przebił box office (na całym świecie) i trafiał w pierwotny strach, który tkwi w większości ludzkości, niewidocznego w morzu. Jaws od samego początku stawia poprzeczkę naprawdę szokującą i przyciągającą uwagę sekwencją otwierającą, potem Spielberg (na pewno ucząc się od Hitchcocka) napina napięcie, aby publiczność żyła na nerwach, nawet gdy budowanie postaci (poprzez łuk rodzinny Brody'ego) zwalnia tempo, wiemy, że wszystko jest związane z rozszerzeniem strachu i terroru, który czai się za rogiem. Po znalezieniu zwłok pierwszej ofiary Brody spogląda na ocean, Spielberg idealnie kadruje ujęcie, aby powiedzieć tyle o tym, co mamy być świadkami. Tak wiele wspaniałych scen pozostaje na zawsze w pamięci, wejście Quina jest niesamowite, żałobna wdowa redukuje Brody'ego do oszołomienia realizmu, monolog z Indianapolis, większa łódź! To tylko kilka powodów, dla których osobiście tak bardzo kocham kino. Muzyka Johna Williamsa jest równie skuteczna jak jakakolwiek dla tego gatunku, a praca zespołu dźwiękowego Roberta Hoyta pogłębia rozwijający się strach. Obsada jest znakomita i jednolicie doskonała, potrafi odrzucić problemy techniczne (i prawdziwe urazy czasami), aby przedstawić tę historię z wigorem i autentyczną głębią uczuć. Roy Scheider (Brody), Robert Shaw (Quint) i Richard Dreyfuss (Hooper) byli daleko od oryginalnych wyborów, Charlton Heston był pożądany do roli Brody'ego, Sterling Hayden i Lee Marvin byli obaj rozważani do roli Quinta, a John Voight był preferowanym wyborem Spielberga do roli Hoopera. Podczas gdy autor Jaws (i współscenarzysta tutaj) Peter Benchley zmierzał w górę, prosząc o Newmana, Redforda i McQueena!! Wyobraź sobie to! Mimo to wszystko dobrze się skończyło, ponieważ Jaws przechodzi test czasu jako jeden z najlepszych filmów tego typu. Żadna ilość narzekania na ciągłość i wygląd sztucznej mechaniki rekinów nigdy nie przyćmi jego atrakcyjności, nawet gdy ostatnio do niego wracałem po raz setny, wciąż miałem dreszcze po całym ciele. Tak więc umieść go obok King Konga w panteonie Monster Movie Masterpieces. Zawsze 10/10, teraz idź i ciesz się swoim kąpieliskiem w oceanie.