Rashomon

Rashomon 羅生門

8.1 /10
2,322 ocen
1950 88 min Wydany

Akcja filmu rozgrywa się w realiach średniowiecznej Japonii. W upalny dzień bandyta napada w lesie na podróżującego samuraja i zabija go, po czym gwałci jego żonę. Ale czy na pewno tak to wyglądało? Jakiś czas później, w czasie ulewy, pod jednym dachem spotyka się trzech podróżnych. Opowiadają sobie cztery różne wersje tej historii, wszystkie różniące się od siebie. Kto tak naprawdę ma rację i po czyjej stronie leży wina za śmierć samuraja?

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Akira Kurosawa
Powieść Powieść Ryūnosuke Akutagawa
Scenariusz Scenariusz Akira Kurosawa , Shinobu Hashimoto
Producent Producent Jingo Minoura
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Masaichi Nagata
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Fumio Hayasaka
Operator zdjęć Operator zdjęć Kazuo Miyagawa
Montażysta Montażysta Akira Kurosawa
Technik oświetlenia Technik oświetlenia Ken'ichi Okamoto
Asystent reżysera Asystent reżysera Tai Katō , Tokuzō Tanaka , Mitsuo Wakasugi
Dźwięk Dźwięk Tsuchitarō Hayashi , Iwao Ōtani
Pierwszy asystent kamery Pierwszy asystent kamery Fujio Morita
Lighting Production Assistant Lighting Production Assistant Gengon Nakaoka
Script Supervisor Script Supervisor Teruyo Nogami
Dekoracja planu Dekoracja planu H. Motsumoto
Scenografia Scenografia Takashi Matsuyama
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

81 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
The Movie Diorama
The Movie Diorama
17. 01. 2020
100%

Rashomon zachwyca poprzez ulewny deszcz manipulacji. "Kłamstwo jest ludzkie. Większość czasu nie jesteśmy nawet w stanie być szczerzy sami do siebie". Szczerość. Oszustwo. Sprzeczność. Istotną…

Rashomon zachwyca poprzez ulewny deszcz manipulacji. "Kłamstwo jest ludzkie. Większość czasu nie jesteśmy nawet w stanie być szczerzy sami do siebie". Szczerość. Oszustwo. Sprzeczność. Istotną częścią ludzkiego zachowania jest konieczność kłamstwa. Celowe lub przypadkowe, jest to w naszej dziedzicznej krwi. Bez uprzedzeń można ulegać niemoralnym wartościom oszustwa, zarówno poprzez staranne opowiadanie historii, jak i rozrzutne oszustwo. Nawet prawda może być zniekształcona przez ego jednostki. Wzajemnie sprzeczne historie bandyty, Samuraja i jego żony, podczas przesłuchania przez policję napadu, gwałtu i morderstwa, dają Kurosawie możliwość tematycznego zgłębienia głębi ludzkiej dwuznaczności. Narracja przekazywana z perspektywy czterech osób, z każdą opowiadającą wariację tego samego wydarzenia i twierdzącą, że jest to prawda. Ale kto jest moralny? Kto jest zweryfikowalny?

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
31. 05. 2023
70%

Dobry film. Pomimo uznania jakości i dbałości o detale, nie mogę naprawdę cieszyć się japońskim kinem. Być może dlatego, że jest tak różne od tego, co mamy tutaj wokół siebie. Nawet będąc tak…

Dobry film. Pomimo uznania jakości i dbałości o detale, nie mogę naprawdę cieszyć się japońskim kinem. Być może dlatego, że jest tak różne od tego, co mamy tutaj wokół siebie. Nawet będąc tak odmiennym, musimy docenić talent tych, którzy go posiadają. Akira Kurosawa jest reżyserem o ostrym oku i detalu, który potrafi kierować ludźmi pod swoim dowództwem i wydobyć z każdego to, czego potrzebuje do filmu, który ma pod kontrolą.

8.1

Głosowano 2322×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500