22 lipca
Dostępne na
Netflix

22 lipca 22 July

7.1 /10
1,199 ocen
2018 143 min Wydany

Film "22 lipca" w reżyserii nominowanego do Oscara Paula Greengrassa ("Kapitan Phillips", "Lot 93") opowiada o wydarzeniach bezpośrednio po najtragiczniejszym zamachu terrorystycznym w historii Norwegii. 22 lipca 2011 roku prawicowy ekstremista zdetonował bombę w samochodzie-pułapce na terenie Oslo, a następnie otworzył ogień na obozie organizacji młodzieżowej, zabijając łącznie 77 osób. W "22 lipca", towarzysząc jednej z ocalałych z zamachu osób w fizycznej i emocjonalnej podróży, obserwujemy, jak cały kraj radzi sobie na drodze do pojednania i zagojenia ran.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Jonas Strand Gravli
Jonas Strand Gravli

Viljar Hanssen

Anders Danielsen Lie
Anders Danielsen Lie

Anders Behring Breivik

Jon Øigarden
Jon Øigarden

Geir Lippestad

Seda Witt
Seda Witt

Lara Rashid

Ola G. Furuseth
Ola G. Furuseth

Prime Minister Stoltenberg

Maria Bock
Maria Bock

Christin Kristoffersen

Isak Bakli Aglen
Isak Bakli Aglen

Torje Hanssen

Thorbjørn Harr
Thorbjørn Harr

Sveinn Are Hanssen

Marit Andreassen
Marit Andreassen

Prime Minister Aide

Øystein Martinsen
Øystein Martinsen

Prime Minister Aide

Valborg Frøysnes
Valborg Frøysnes

Prime Minister Aide

Thor-Harald Normann
Thor-Harald Normann

Simon Sæbø

Anders Kulsrud Storruste
Anders Kulsrud Storruste

Anders Kristiansen

Monica Borg Fure
Monica Borg Fure

Utøya Camp Leader

Mathias Eckhoff
Mathias Eckhoff

Utøya Security

Hilde Olausson
Hilde Olausson

Breivik's Mother

Lena Kristin Ellingsen
Lena Kristin Ellingsen

Signe Lippestad

Anneke von der Lippe
Anneke von der Lippe

PST Director

Trygve Svindland
Trygve Svindland

Justice Minister

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Paul Greengrass
Producent Producent Scott Rudin , Eli Bush , Gregory Goodman
Scenarzysta Scenarzysta Paul Greengrass
Operator zdjęć Operator zdjęć Pål Ulvik Rokseth
Montażysta Montażysta William Goldenberg
Scenografia Scenografia Liv Ask
Dekoracja planu Dekoracja planu Rikke Louise Andersson
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Margrét Einarsdóttir
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Chris Carreras
Producent liniowy Producent liniowy Tor Arne Øvrebø
Pierwszy asystent reżysera Pierwszy asystent reżysera Chris Carreras
Obsada Obsada Dan Hubbard , Ellen Michelsen
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Sune Martin
Efekty wizualne Efekty wizualne Esme Coleman
Asystent montażysty Asystent montażysty Jun B. Kim
Script Supervisor Script Supervisor Zoe Morgan
Montażysta muzyki Montażysta muzyki Ben Smithers
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

71 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
StamS
StamS
25. 04. 2025
70%

Suchy film, który nie udaje się uchwycić prawdziwej twarzy nowo powstałego zjawiska nazizmu w Europie. Greengrass (reżyser i scenarzysta) próbuje (i w niektórych scenach mu się udaje) szokować, ale…

Suchy film, który nie udaje się uchwycić prawdziwej twarzy nowo powstałego zjawiska nazizmu w Europie. Greengrass (reżyser i scenarzysta) próbuje (i w niektórych scenach mu się udaje) szokować, ale to nie wystarcza, aby widz zrozumiał, jak niebezpiecznie neo-nazistowska ideologia zainfekowała Zachodni świat. Twórcy wydają się wierzyć, że po prostu opowiadając o tak bezsensownym akcie wystarczy, aby obudzić widzów, ale się mylą. Aby naprawdę zrozumieć zarówno chore istnienie, jak i przyczyny, które przywracają tę monstrualną ideologię na pierwszy plan, musimy spojrzeć w lustro. Musimy zrozumieć i, co za tym idzie, zaakceptować, że korzenie nazizmu tkwią w sercach społeczeństw, które wokół siebie zbudowaliśmy. Nazizm nie spadł z nieba. Breivik nie spadł z nieba, ani nie urodził się z metafizycznej piekła. Urodził się, dorastał i żyje wśród nas. Jest naszym sąsiadem. Jest tym, który zazwyczaj mówi "potrzebujemy Franco," "pod wojskową juntą każdy miał pracę," "nie mam problemu z nielegalnymi imigrantami, ale...". Dlatego moim zdaniem jedynym intensywnie jasnym punktem filmu jest ostatnia linia Breivika do swojego prawnika na końcu filmu. Linia ta kończy rozmowę między nimi, w której prawnik pozornie wygrywa na punkty, gdy nie odpowiada na tę linię. "Nawet nas nie widzisz." Ta linia ujmuje cały problem europejskiego nazizmu, gdy większość naszych współobywateli wybiera zamknąć oczy na to wszystko. Wybieramy odwrócić wzrok, udawać, że nie widzieliśmy, jak sprzedawca w supermarkecie traktował imigranta-klienta, nie reagować na kierowcę autobusu, gdy bezpodstawnie zmusza dziecko uchodźcy do opuszczenia pojazdu, kontynuować pozyskiwanie informacji od dziennikarzy, którzy bielą faszytów przy każdej okazji, dając im platformę do wypowiadania kłamstw posypanych półprawdami. Europa odwraca wzrok. Wybiera nie widzieć nazizmu we Francji, Włoszech, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, na Ukrainie, Węgrzech i innych krajach, ponieważ uważa inne problemy za ważniejsze. I do pewnego stopnia ma rację. Nazizm nie jest najważniejszym problemem. Ale jest najgłośniejszym alarmem, że wszystko jest źle: ratowanie banków, łamanie praw człowieka, zniesienie praw pracowniczych, polityka oszczędnościowa, w skrócie, porzucenie obywateli na łaskę kapitału i wzrostu gospodarczego. I to wszystko przy współudziale naszej własnej niezgrabności i bezczynności. Więc nawet ich nie widzimy, bo mamy ważniejsze problemy do rozwiązania i bo w naszym zawrocie głowy i panice, gdy toniemy, chwytamy cokolwiek, co nawet trochę wygląda na coś, co nas utrzyma na powierzchni. Wielu chwyci za ciężar nazizmu i pociągnie w dół tych wokół siebie, tak jak stało się to 90 lat temu.

7.1

Głosowano 1199×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500