Często krytykowany thriller Finchera wymaga powtórnych oglądów. Meg Altman i jej córka Sarah przeprowadzają się do rozległego domu Brownstone, który jest wyjątkowy, ponieważ ma paniczny pokój,…
Często krytykowany thriller Finchera wymaga powtórnych oglądów. Meg Altman i jej córka Sarah przeprowadzają się do rozległego domu Brownstone, który jest wyjątkowy, ponieważ ma paniczny pokój, miejsce bezpieczeństwa, z którego żaden intruz nie może się dostać. Już pierwszej nocy w ich nowym domu są zmuszone uciekać do pokoju, gdy trzech intruzów włamuje się do domu, ale problem polega na tym, że to, czego chcą intruzi, znajduje się w samym panicznym pokoju. Od samego początku wiadomo, że Panic Room będzie przepełniony stylizacją Davida Finchera, napisy początkowe rozproszone po manhattańskim niebie jak billboardy reklamowe, doskonale ustawiły ton dla filmu, który ma nadejść. Osobiście uważam, że po surowości i pomysłowości „Fight Clubu” wielu było zaskoczonych prostotą struktury Panic Room, to przecież prosty thriller o kotach i myszach osadzony w jednym przerażającym budynku. Mimo przytłaczającej natury opowieści, film nigdy nie zastyga. Akcja rozkręca się od samego początku i poprzez serię diabelskich sztuczek trwa aż po pulsujące zakończenie. Scenariusz Davida Koeppa na pierwszy rzut oka nie wydaje się być wystarczająco mroczny, ponieważ niektóre interakcje między trzema intruzami są właściwie żartobliwe, ale nigdy nie traci z oczu swojego thrillera. Kolejne obejrzenia filmu ujawniają, że jest to szczelnie skonstruowany kawałek charakterystyczny, w zasadzie historia pięciu postaci. Prawdziwym zwycięzcą w tej dziedzinie jest Jodie Foster jako Meg Altman, mogło by być łatwo, aby postać została spłaszczona jako super bohaterka, z odważnymi czynami odwagi maskującymi ją jako cudowną kobietę, ale Fincher przedstawia ją jako wyjątkowo zdolną osobę. Jest silnie maternalna, silna i inteligentna, ale w swoim jądrze pozostaje uległa, dzięki czemu staje się wiarygodna. Kolejnym dużym plusem filmu jest wykorzystanie domu przez Finchera, gdzie jego kamera sunie jak duch, duchowy obserwator rozwijających się wydarzeń. Obsada jest bardzo dobra, Jodie Foster, Forest Whitaker, Jared Leto i zaskakująco potężny Dwight Yoakam wszyscy świetnie współpracują pod czujnym okiem Finchera, podczas gdy młoda Kristen Stewart jako Sarah wkłada dużo emocjonalnego serca w rolę, która mogłaby łatwo stać się zbyt syropyjna zbliżając się do końcowego aktu. Tak, trzeba zawiesić niewiarę, to przecież thriller o włamaniu do domu, ale w rękach Finchera film wybija się ponad schemat, aby prosperować na atmosferze i dynamice postaci. Dobrze skomponowany i pełen napinającego odliczania czasu napięcia, Panic Room staje się lepszy przy powtórnych oględzinach. 8/10