Słaby wpis w serii filmów Millennium: Solidny występ Claire Foy (First Man, Unsane) nie może wiele zrobić, aby podnieść słaby scenariusz, który często nie tylko prosi o zawieszenie swojego…
Słaby wpis w serii filmów Millennium: Solidny występ Claire Foy (First Man, Unsane) nie może wiele zrobić, aby podnieść słaby scenariusz, który często nie tylko prosi o zawieszenie swojego niedowierzania, ale całkowicie je porzucić. Ten film oparty jest na czwartej z pięciu książek (do tej pory) w popularnej serii powieści "Millennium", która jest pierwszą książką napisaną przez autora Davida Lagercrantza po śmierci oryginalnego autora Stiega Larssona. Pierwsze trzy książki zostały zaadaptowane na trylogię filmów w ich rodzimej Szwecji (wszystkie zostały wydane w 2009 roku), a pierwsza książka, Dziewczyna z tatuażem smoka, doczekała się amerykańskiej adaptacji pod kierownictwem Davida Finchera w 2011 roku. Historia najnowszego wpisu w serii filmów krąży wokół tajnego programu o nazwie Firefall, który pozwoliłby temu, kto nim włada, przejąć kontrolę nad bronią jądrową świata. Program został zaprojektowany przez Fransa Baldera (Stephen Merchant), który ma młodego autystycznego syna. Balder, zdając sobie sprawę, że program jest zbyt niebezpieczny, aby jakakolwiek rządowa instytucja nim zarządzała, kontaktuje super-hackera Lisbeth Salander (Foy) i prosi o pomoc w odnalezieniu i zniszczeniu programu. Nieznajomi im jednak są tajemnicza grupa znana jedynie jako Pająki, która również jest zainteresowana programem. Salander otrzymuje pomoc w drodze od dobrego przyjaciela Mikaela Blomkvista (Sverrira Gudnasona), dziennikarza pracującego dla czasopisma Millennium (od którego seria książek wzięła swoją nazwę). Tymczasem próba Lisbeth zdobycia programu Firefall prowadzi amerykańskiego eksperta ds. bezpieczeństwa Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Edwina Needhama (LaKeith Stanfield) do podróży do Szwecji w nadziei na jej ślad. Akcja obfituje, a w miarę jak film się rozwija, poznajemy tożsamość lidera Pająków, tajemnicę związaną z mroczną przeszłością Salander. Ostatecznie wszystkie strony spotykają się w domu w górach, który jest zbyt dobrze znany Salanderowi, gdzie rozgrywa się kulminacyjny moment filmu. Film wydaje się retkonować pewne szczegóły z poprzednich filmów (np. Blomkvist jest młodszy, niż powinien być), co może być odpychające dla tych, którzy są zaznajomieni z tymi filmami. Vicky Krieps, którą widzowie mogą pamiętać z jej fantastycznego występu w filmie Phantom Thread z 2017 roku, jest zmarnowana w krótkiej roli jako wydawczyni Millennium Eriki Berger. Podczas gdy Salander została ustanowiona jako pierwszorzędna hackerka w poprzednich filmach (jak również w książkach, na których są one oparte), tutaj jej umiejętności hackowania często osiągają poziomy nieprawdopodobieństwa. Przykład: w jednej scenie Salander hakuje się do systemów auta, podczas gdy aktywnie ściga innym autem. W końcu pozostaje nam film, który mógłby być większy, niż jest, ale który został ogłuszony słabym scenariuszem pełnym zbyt wygodnych konweniencji. Jedynym atutem filmu jest Foy, która robi jak najwięcej z tego, co otrzymuje.