Doświadczenie tego, co Saul widzi, słyszy i podejmuje.
Doświadczenie tego, co Saul widzi, słyszy i podejmuje.
Rok 1944, Auschwitz-Birkenau. 48 hodin ze života Szawła Auslandera, člena Sonderkommanda - oddílu židovských vězňů nucených asistovat hitlerovcům ve velkém stroji zkázy - krátce před vypuknutím povstání. Ve skutečnosti, kterou nelze pochopit, v situaci bez šance na přežití, Szaweł se pokusí zachránit to, co zůstalo z člověka, kterým byl kdysi.
Saul Ausländer
Abraham
Eli Biederman
Bearded Prisoner
Rabbi Frankel
Saul's Son
Saul's Son
Dr. Miklós Nyiszli
Feigenbaum
Russian Prisoner
Mietek
Oberscharführer Voss
Oberscharführer Busch
Yankl
Schlojme
Apikojresz
Hirsch
Katz
Ella
Landesman
Stanowisko | Nazwy |
---|---|
Reżyser Reżyser | László Nemes |
Operator zdjęć Operator zdjęć | Mátyás Erdély |
Scenariusz Scenariusz | László Nemes , Clara Royer |
Producent Producent | Gábor Rajna , Gábor Sipos |
Montażysta Montażysta | Matthieu Taponier |
Scenografia Scenografia | László Rajk |
Dekoracja planu Dekoracja planu | Dorka Kiss , Judit Varga |
Projekt kostiumów Projekt kostiumów | Edit Szücs |
Script Supervisor Script Supervisor | Orsolya Vercz |
Obsada Obsada | Benjamin Freidenberg |
Operator kamery Operator kamery | Zoltán Lovasi , György Réder |
Pierwszy asystent kamery Pierwszy asystent kamery | Gergely Csepregi |
Technik oświetlenia riggingowego Technik oświetlenia riggingowego | Viktor Racsek |
Kierownik efektów specjalnych Kierownik efektów specjalnych | Barnabás Princz |
Koordynator efektów specjalnych Koordynator efektów specjalnych | Szabolcs Princz |
Foley Foley | Tamás Beke |
Logo | Firma |
---|---|
![]() |
Laokoon Filmgroup
HU
|
![]() |
Hungarian National Film Fund
HU
|
Mozinet
HU
|
|
![]() |
Playtime
FR
|
Język |
---|
Deutsch |
ελληνικά |
עִבְרִית |
Magyar |
Polski |
Pусский |
Slovenčina |
Co sądzą inni widzowie
Doświadczenie tego, co Saul widzi, słyszy i podejmuje.
Doświadczenie tego, co Saul widzi, słyszy i podejmuje.
Być może odpowiednie jest to, że oglądałem to w przeddzień 80. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz. Śledzi to historię węgierskiego Żyda 'Saula' (Géza Rögrig), który jest w zasadzie swoistym…
Być może odpowiednie jest to, że oglądałem to w przeddzień 80. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz. Śledzi to historię węgierskiego Żyda 'Saula' (Géza Rögrig), który jest w zasadzie swoistym prefektem dla nazistów. Jego zadaniem jest prowadzenie więźniów do ich ostatniego prysznica, posiłku, a następnie do komory gazowej. Czasami muszą zbierać popiół i dezynfekować miejsce, a jest to ciągły proces. Następnie natyka się na ciało młodego chłopca, którego uważa za swojego nieślubnego syna i postanawia mu zapewnić godny pochówek. To prościej powiedzieć niż zrobić, gdyż musi znaleźć kawałek ziemi i rabina - i to wszystko podczas gdy jego współwięźniowie albo gardzą jego postrzeganą współpracą z ich oprawcami, albo bardziej skupiają się na uzbrojeniu się do buntu. To, co następuje, oferuje nam inny punkt widzenia na straszliwe wydarzenia wewnątrz tego miejsca masowych mordów. Postać 'Saula', podobnie jak wielu jego odpowiedników, żyje z nieustannym strachem przed śmiercią, a fotografia przenosi nas na serce tego złowrogiego maszynowego zabijaka w sposób potężnie graficzny, nie będąc filmowo okropnym. Scenariusz jest ciemny i błotnisty, ponury i przerażający, a jednak ten człowiek staje się obsesyjny w wprowadzaniu pewnego rodzaju godności, ludzkości, do tego wiru horroru. Jest tu znakomita obsada, która dobrze demonstruje nie tylko klaustrofobię obozu, ale również coraz bardziej zdesperowane postawy w miejscu, gdzie umieranie wolne jest niewyobrażalnie lepsze niż to, co niewątpliwie ich czeka, jeśli nie spróbują powstać. Co także jest dość interesujące, to ukazanie hierarchii wśród samych więźniów. Jest niechęć do 'Saula', ale jest to w kontekście mniejszego z dwóch złych, a w chaosie zakończenia ogromny jest poczucie wspólnoty, jeśli niekoniecznie społeczności, autorstwa reżysera, który potrafi pozwolić swoim obrazom opowiadać historię. To nie jest przyjemne obejrzenie, ale jest autentycznie wyglądające, co brzmi prawdziwie.
'Syn Saula' jest tak poruszający i niewyobrażalny, jak można by się spodziewać od filmu o Holokauście. Jest wyjątkowy pod względem swojej historii i sposobu jej przedstawienia. Interesujące jest…
'Syn Saula' jest tak poruszający i niewyobrażalny, jak można by się spodziewać od filmu o Holokauście. Jest wyjątkowy pod względem swojej historii i sposobu jej przedstawienia. Interesujące jest poznanie Sonderkommandos, terminu, z którym, szczerze mówiąc, nie byłem zbyt zaznajomiony.