Gabinet doktora Caligari
Dostępne na
Edisonline

Gabinet doktora Caligari Das Cabinet des Dr. Caligari

7.9 /10
1,648 ocen
1920 77 min Wydany

Do prowincjonalnego miasteczka przybywa wędrowny hipnotyzer. Jego medium, somnambulik Cezar, jest główną atrakcją jarmarcznego show. Wkrótce w miasteczku zaczynają ginąć ludzie. Przyjaciel jednego z zamordowanych, Francis, odkrywa ponury sekret - hipnotyzer jest reinkarnacją morderczego doktora Caligari, który zabijał, posługując się medium. Sytuacja nie jest prosta, gdyż Francis trafia za Caligarim do zakładu psychiatrycznego.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Werner Krauss
Werner Krauss

Dr. Caligari

Henri Peters-Arnolds
Henri Peters-Arnolds

Young Doctor (uncredited)

Rudolf Klein-Rogge
Rudolf Klein-Rogge

Criminal (uncredited)

Hans Lanser-Rudolf
Hans Lanser-Rudolf

Old Man (uncredited)

Ludwig Rex
Ludwig Rex

Murderer (uncredited)

Elsa Wagner
Elsa Wagner

Landlady (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Robert Wiene
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Giuseppe Becce , Alfredo Antonini
Operator zdjęć Operator zdjęć Willy Hameister
Scenografia Scenografia Walter Reimann , Walter Röhrig , Hermann Warm
Scenariusz Scenariusz Hans Janowitz , Carl Mayer
Producent Producent Erich Pommer , Rudolf Meinert
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

79 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
06. 06. 2022
80%

To naprawdę przerażająca sprawa, która opowiada historię młodego "Franzisa" (Friedrich Feher), który pewnej nocy idzie na wesołe miasteczko ze swoim przyjacielem „Alanem” (Hans Heinrich von…

To naprawdę przerażająca sprawa, która opowiada historię młodego "Franzisa" (Friedrich Feher), który pewnej nocy idzie na wesołe miasteczko ze swoim przyjacielem „Alanem” (Hans Heinrich von Twardowski). Natrafiają na występ śpiącego somnambulisty proroka „Cesare” (Conrad Veidt) i jego upiornego mistrza „Dr. Caligari” (Werner Krauss). „Casare”, który jest prawie kościsty na wygląd, przepowiada zbliżający się katastrofalny los dla „Alana”, a gdy następnego ranka zostaje znaleziony zamordowany, podejrzenia skierowane są na tę zagadkową parę - choć nie ma w ogóle „dowodów”! Sprawy przybierają jeszcze bardziej mroczny obrót, gdy anemiczny jasnowidz przewiduje, że „Jane” (Lil Dagover), delikatna istota podziwiana zarówno przez zmarłego, jak i jego ocalałego przyjaciela, również niebawem odejdzie z tego ziemskiego kręgu... To zadanie spada na „Franzisa”, aby rozwiązał tajemnicę i uratował swoją miłość przed... Historia jest ponura w niektórych momentach, otoczenie surowe i kanciaste, często prawie abstrakcyjne. Veidt jest wybitny, jakby znajdował się w koszmarze na rysunku Eschera, albo w innej takiej wymagającej strukturze dla naszych umysłów do zrozumienia; a Krauss również, z jego maniakalnymi oczami i niemal prowadzącymi gestami ręki, jest równie wspaniały. Fotografia ma tendencję do zbyt długiego wyciągania ujęć, ale także - pomagają stworzyć autentyczne uczucie straszności. Nic krwawego, ani krwawego - po prostu upiornego, i ogromnie skutecznego. W przeciwieństwie do tylu filmów, które zdobyły uznanie krytyków lub status kultowy, to naprawdę jest bardzo dobra historia z silnym aktorstwem i wspaniale wyrazistą wizualną stroną od Roberta Wiene (i Willy Hameister), która rzeczywiście należy do najlepszych w swoim - lub jakimkolwiek innym - gatunku.

7.9

Głosowano 1648×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500