Wybór Zofii

Wybór Zofii Sophie's Choice

7.3 /10
876 ocen
1982 151 min Wydany

Stany Zjednoczone, rok 1947. Stingo (Peter MacNicol), początkujący pisarz z Wirginii, wynajmuje pokój w Brooklynie. Spokój, którego potrzebuje do napisania swej pierwszej powieści, zakłócają sąsiedzi. Tuż obok mieszka bowiem młoda para, której głośna miłość i jeszcze głośniejsze awantury absorbują uwagę południowca. Okazuje się, że Nathan Landau (Kevin Kline) - niezrównoważony żydowski intelektualista - z chorobliwą wręcz obsesją zbiera dowody zbrodni popełnianych na tym narodzie. Jego przyjaciółką jest Zofia Zawistowska (Meryl Streep), Polka z Krakowa, była więźniarka obozu oświęcimskiego, której najbliższych: ojca, męża i dwoje dzieci zgładzili naziści. Stingo staje się przyjacielem i powiernikiem tych dwojga, poznaje ich tajemnice oraz pełną cierpienia, dramatyczną przeszłość...

Obsada Pełna obsada i ekipa

Meryl Streep
Meryl Streep

Zofia "Sophie" Zawistowski

Kevin Kline
Kevin Kline

Nathan Landau

Josh Mostel
Josh Mostel

Morris Fink

Robin Bartlett
Robin Bartlett

Lillian Grossman

Eugene Lipinski
Eugene Lipinski

Polish Professor

John Rothman
John Rothman

Librarian

Joseph Leon
Joseph Leon

Dr. Blackstock

David Wohl
David Wohl

English Teacher

Karlheinz Hackl
Karlheinz Hackl

SS Doctor

Ulli Fessl
Ulli Fessl

Frau Höss

Moishe Rosenfeld
Moishe Rosenfeld

Moishe Rosenblum

Greta Turken
Greta Turken

Leslie Lapidus

Marcell Rosenblatt
Marcell Rosenblatt

Astrid Weinstein

Nina Polan
Nina Polan

Woman in English Class

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Alan J. Pakula
Scenariusz Scenariusz Alan J. Pakula
Montażysta Montażysta Evan A. Lottman
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Marvin Hamlisch
Producent Producent Keith Barish , Alan J. Pakula
Powieść Powieść William Styron
Operator zdjęć Operator zdjęć Néstor Almendros
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Albert Wolsky
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Martin Starger
Producent pomocniczy Producent pomocniczy William C. Gerrity
Obsada Obsada Alixe Gordin
Scenografia Scenografia George Jenkins
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne John Jay Moore
Dekoracja planu Dekoracja planu Carol Joffe
Logo Firma
Universal Pictures US
Keith Barish Productions
ITC Entertainment GB
Associated Film Distribution US
Język
Čeština
Deutsch
English
Français
Polski
Pусский
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

73 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
11. 01. 2025
70%

Krótko po zakończeniu II wojny światowej poznajemy „Stinga” (Peter MacNicol), który nie jest zbyt pod wrażeniem, gdy spotyka swoich nowych sąsiadów na górze. „Nathan” (Kevin Kline) wydaje się być…

Krótko po zakończeniu II wojny światowej poznajemy „Stinga” (Peter MacNicol), który nie jest zbyt pod wrażeniem, gdy spotyka swoich nowych sąsiadów na górze. „Nathan” (Kevin Kline) wydaje się być trochę hałaśliwy i brutalny wobec swojej dziewczyny „Sophie” (Meryl Streep). Na szczęście, następnego ranka panuje spokój i wchodzą przez jego okno, aby zaprosić go na piknik nad morzem. Jest początkującym pisarzem i od razu zauważa niestabilność „Nathana”, żydowskiego mężczyzny, który wydaje się mieć dużo bagażu emocjonalnego. Ona natomiast jest o wiele bardziej przemyślana i spokojna - i to jest tarczą, którą jest zdeterminowany przebić. Kiedy mu się to uda i ona zaczyna się dla niego otwierać, odkrywamy, że jest ocalałą z Holocaustu i musiała podjąć kilka okropnych decyzji w swoim życiu tylko po to, aby przeżyć. To właśnie ta późniejsza, intymna i przerażająca część filmu naprawdę ukazuje zdolności Streep do przekazania namacalnego poczucia strachu. Oczywiście, akcent może nie jest najlepszy, ale sceny w obozie, przerażenia i niezgodności luksusowego domu komendanta i szczęśliwej rodziny - gdzie kończy pracować w służbie domowej - kilka metrów od miejsca takiej brutalności są również dobrze, subtelnie, przedstawione. Od czasu do czasu wychodzimy na powierzchnię - do ich teraźniejszości - aby skalibrować historię i posunąć bardziej współczesną fabułę zanim zanurzymy się głębiej w to, co działo się w Europie w latach 40. To kolejny z tych filmów, gdzie ofiary tej nikczemności są tymi, którzy chcą/potrzebują/muszą zapomnieć, podczas gdy inni są zafascynowani ich doświadczeniami i chcą wiedzieć więcej. Z tej perspektywy MacNicol gra swoją rolę - coraz bardziej stąpając po psychologicznych jajach - dobrze, zwłaszcza gdy dynamika między nimi zaczyna się zmieniać. Kline również nie zawodzi. Jego irytująca postać neurotyczna nie zawsze jest najbardziej sympatyczna, ale jako istotny element tej potężnie napisanej układanki dodaje potężny wymiar do uczuć winy, żalu, złości i żalu, które dominują, gdy historia nabiera tempa. To stylowa, przypominająca Gatsby'ego produkcja i rojeje się od ludzkości, skromności i czasami także bardzo ciemnego humoru. Nie jest to łatwe do oglądania, ale historie takie jak ta nigdy się nie starzeją.

7.3

Głosowano 876×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500