Jeżeli...

Jeżeli... if....

7.1 /10
379 ocen
1968 112 min Wydany

Mick Travis (Malcolm McDowell) wraca do swojej szkoły po wakacjach spędzonych w Londynie. College House to typowa brytyjska placówka z internatem. Panuje w niej podział hierarchiczny, w którym uczniowie znajdujący się na niższych szczeblach, codziennie padają ofiarami brutalnego traktowania. Mick, mając już dość ogólnego terroru, postanawia się zbuntować. Razem z dwójką przyjaciół rozpoczynają walkę przeciwko biernym opiekunom i kolegom.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Malcolm McDowell
Malcolm McDowell

Mick Travis

David Wood
David Wood

Johnny Knightly

Rupert Webster
Rupert Webster

Bobby Phillips

Robert Swann
Robert Swann

Rowntree

Hugh Thomas
Hugh Thomas

Denson

Michael Cadman
Michael Cadman

Fortinbras

Peter Jeffrey
Peter Jeffrey

Headmaster

Anthony Nicholls
Anthony Nicholls

General Denson

Arthur Lowe
Arthur Lowe

Mr. Kemp

Mary MacLeod
Mary MacLeod

Mrs. Kemp

Ben Aris
Ben Aris

John Thomas

Graham Crowden
Graham Crowden

History Master

Charles Lloyd Pack
Charles Lloyd Pack

Classics Master

Guy Ross
Guy Ross

Stephens

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Lindsay Anderson
Scenariusz Scenariusz David Sherwin
Asystent montażysty Asystent montażysty Ian Rakoff
Montażysta Montażysta David Gladwell
Scenarzysta Scenarzysta John Howlett
Producent Producent Lindsay Anderson , Michael Medwin , Albert Finney
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Roy Baird
Operator zdjęć Operator zdjęć Miroslav Ondříček
Scenografia Scenografia Jocelyn Herbert
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Brian Eatwell
Charakteryzator Charakteryzator Betty Blattner
Fryzjer Fryzjer Allan McKeown
Operator dźwięku Operator dźwięku Christian Wangler
Efekty dźwiękowe Efekty dźwiękowe Dave Maiden
Asystent montażysty dźwięku Asystent montażysty dźwięku Alan Jones
Operator kamery Operator kamery Chris Menges
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Marc Wilkinson
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

71 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CRCulver
CRCulver
31. 07. 2018
80%

W 1968 roku ukazał się film <i>If....</i>, w reżyserii Lindsaya Andersona z scenariuszem autorstwa Davida Sherwina. Historia trzech niekonformistycznych uczniów granych przez Malcolma McDowella,…

W 1968 roku ukazał się film <i>If....</i>, w reżyserii Lindsaya Andersona z scenariuszem autorstwa Davida Sherwina. Historia trzech niekonformistycznych uczniów granych przez Malcolma McDowella, Richarda Warwicke i Davida Wooda, którzy planują zemstę. Film rozpoczyna się przedstawieniem surowych zasad, którymi żyją chłopcy na elitowej szkole, a następnie arbitralnymi karaniami od starszych chłopców. Druga połowa filmu nabiera surrealistycznego tonu i kończy się masakrą.

CinemaSerf
CinemaSerf
25. 11. 2024
70%

Na ekskluzywnej prywatnej szkole istnieje hierarchia, w której gospodarz domu wywiera dość arbitralną władzę poprzez swoje trzy „baty”. Zazwyczaj lubią zastraszać młodszych uczniów, ale na tej szkole…

Na ekskluzywnej prywatnej szkole istnieje hierarchia, w której gospodarz domu wywiera dość arbitralną władzę poprzez swoje trzy „baty”. Zazwyczaj lubią zastraszać młodszych uczniów, ale na tej szkole są trzej starsi mężczyźni, którzy przyciągają ich uwagę. Jest to „Mick” (Malcolm McDowell), „Johnny” (David Wood) i „Wallace” (Richard Warwick), a pod wodzą pierwszego mają niewielkie zainteresowanie dostosowaniem się do oczekiwań instytucji. W tym środowisku albo znęcaj się albo bądź znęcany jest również zapewniany trening wojskowy, co wywołuje pomysł na bardziej bezpośrednią formę buntu - a kiedy lepiej zrealizować swój plan niż na uroczystości z wysoko postawioną osobistością i generałem armii obecnym. McDowell jest tu w swojej złowrogiej, złośliwej najlepszej formie, kiedy emanuje duchem agresywnej, krwiożerczej skłonności, która dość jasno rzuca światło na toksyczną atmosferę miejsca nauki, gdzie indywidualizm był wyraźnie potępiany. Chodzi tu nie tylko o indywidualność myśli i umysłu, ale są też aluzje do seksualności, gdy „Wallace” o wiele mniej interesuje się nową przyjaciółką z baru z herbatą (Christine Noonan), a ona okazuje o wiele większe entuzjazm dla „Micka”. Chociaż brutalność codziennego zachowania nie jest wyraźnie pokazana, pozostawia niewiele miejsca dla naszej wyobraźni, a pod koniec jest dość jasne, że scenarzysta David Sherwin nie tylko krytykuje tu przywileje obecne, ale także szersze społeczne postawy wobec klasy zamiast zasług. Tutaj jest całkiem solidny wachlarz wsparcia, z wieloma charakteryzacjami mocno podtrzymującymi przestarzałe pojęcia utrzymywania status quo i dziedziczonego uprawnienia, które pomagają temu myślącemu historii wyróżnić się.

7.1

Głosowano 379×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500