Przełamując fale

Przełamując fale Breaking the Waves

7.5 /10
1,022 ocen
1996 158 min Wydany

W małej i konserwatywnej szkockiej wiosce mąż sparaliżowany prosi żonę o zdradę, aby mogła mu o tym powiedzieć i dać mu powód do życia.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Emily Watson
Emily Watson

Bess McNeill

Katrin Cartlidge
Katrin Cartlidge

Dodo McNeill

Adrian Rawlins
Adrian Rawlins

Dr. Richardson

Sandra Voe
Sandra Voe

Mother

Udo Kier
Udo Kier

Sadistic Sailor

Phil McCall
Phil McCall

Grandfather

Desmond Reilly
Desmond Reilly

An Elder

Finlay Welsh
Finlay Welsh

Coroner

David Gallacher
David Gallacher

Glasgow Doctor

Ray Jeffries
Ray Jeffries

Man on Bus

Owen Kavanagh
Owen Kavanagh

Man at Lighthouse

Bob Docherty
Bob Docherty

Man on Boat

David Bateson
David Bateson

Young Sailor

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Lars von Trier
Operator zdjęć Operator zdjęć Robby Müller
Montażysta Montażysta Anders Refn
Producent Producent Peter Aalbæk Jensen , Vibeke Windeløv
Obsada Obsada Joyce Nettles
Koproducent Koproducent Peter van Vogelpoel , Marianne Slot , Rob Langestraat , Axel Helgeland
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Lars Jönsson
Scenarzysta Scenarzysta Lars von Trier
Współautor Współautor Peter Asmussen
Operator zdjęć drugiej ekipy Operator zdjęć drugiej ekipy Eric Kress
Operator kamery Operator kamery Jean-Paul Meurisse
Scenografia Scenografia Karl Júlíusson
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Manon Rasmussen
Charakteryzator Charakteryzator Sanne Gravfort
Asystent charakteryzatora Asystent charakteryzatora Dorota Horonska
Charakteryzator efektów specjalnych Charakteryzator efektów specjalnych Morten Jacobsen
Logo Firma
Zentropa Entertainments DK
SVT Drama SE
Argus Film Produktie NL
VPRO NL
Nordisk Film & TV Fond NO
Northern Lights NO
Liberator Productions FR
La Sept Cinéma FR
Trust Film Svenska SE
Media Investment Club DK
Język
English
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

75 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
06. 08. 2023
70%

Chociaż niezbyt oceniłem fabułę, uważam, że występ Emily Watson jako "Bess" jest naprawdę świetny. Mieszka na odległej szkockiej wyspie i ma wyjść za pracownika platformy wiertniczej "Jana" (Stellan…

Chociaż niezbyt oceniłem fabułę, uważam, że występ Emily Watson jako "Bess" jest naprawdę świetny. Mieszka na odległej szkockiej wyspie i ma wyjść za pracownika platformy wiertniczej "Jana" (Stellan Skarsgård). Mieszkańcy wyspy w jakiś sposób to akceptują i wszystko jest w porządku, dopóki nie doświadczy bólu jego powrotu na platformę. Tęskni za nim i regularnie rozmawia z Bogiem w ich małym kościele. W jednej takiej okazji prosi Go, aby posłał jej męża do domu. No, posłał go - ale po tragicznym wypadku, który go całkowicie okaleczył. Jest zdeterminowana, by się o niego troszczyć za wszelką cenę, ale on ma inne plany i przekonuje ją, że powinna poszukać innego kochanka. Jakimś sposobem wkradła się jej do głowy myśl, że każdy akt seksualny, który wykonuje, poprawia jego stan - i tak, no cóż, możesz się domyślić, do czego dopuszcza się w swoich wysiłkach przywrócenia go do zdrowia. Katrin Cartridge ("Dodo") i Adrian Rawlins ("Dr. Richardson") dobrze wspierają tę historię o kochającej, niedojrzałej i troskliwej postaci, która zagłębia się w najgłębsze zakamarki przed zakończeniem, które dla mnie całkiem dobrze podsumowuje okrucieństwo - i nieprawdopodobieństwo - fabuły. Co właściwie zamierza dla swojej żony - którą wyraźnie uwielbia? Ważne jest także nieugięte zaatakowanie rzekomego dobroczynnego charakteru lokalnego księdza "wee-free", którego zachowanie wobec niej podczas finału jest mało mniej niż skandaliczne. Pyta nas także o religijność i profesję medyczną (lub, na pewno, jej skuteczność) i znowu uważam to za irytująco nierzeczywiste. Czy zdarzają się cuda? Cóż, może tak, ale tutaj były to złe cuda! Film jest intensywnie sfilmowany, fotografia jest kreatywna i pełna wyobraźni, a wszystko ma w sobie intymność, głównie dzięki doskonałej Watson i ilustracji myślenia na małej wyspie, która jest niemal klaustrofobiczna, ale całkowicie fascynującą demonstracją umiejętności tego reżysera wzbudzania refleksji!

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
14. 04. 2024
10%

Brzydki film na wszystkich poziomach, który obraża naszą inteligencję. Dla mnie kino to sztuka opowiadania dobrych historii, czy to fikcyjnych, prawdziwych czy mieszanych z fikcją i prawdziwymi…

Brzydki film na wszystkich poziomach, który obraża naszą inteligencję. Dla mnie kino to sztuka opowiadania dobrych historii, czy to fikcyjnych, prawdziwych czy mieszanych z fikcją i prawdziwymi faktami. Ma ono jasną rolę społeczną, często skłania ludzi do myślenia lub stawiania trudnych pytań. Jednak są reżyserzy, którzy zdają się żywić kontrowersją, czyli starają się użyć kina do szokowania lub imponowania, przyciągając uwagę najgorszymi i najbardziej egoistycznymi powodami. Lars von Trier jest taki: kocha dobrą kontrowersję i nie przejmuje się krytyką, pod warunkiem, że się o nim mówi. I dlatego mi się nie podoba i nie uważam go za dobrego reżysera. Talent to za mało, trzeba umieć go wykorzystać.

7.5

Głosowano 1022×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500