Niebo i piekło

Niebo i piekło 天国と地獄

8.3 /10
984 ocen
1963 142 min Wydany

Kurosawa przedstawia historię potentata fabryki Gondo. W momencie, gdy ma on zainwestować majątek całego swojego życia, otrzymuje telefon z informacją o porwaniu syna. Kwota, którą ma zapłacić w zamian za jego uwolnienie, jest praktycznie równa tej, którą planował zainwestować. Gondo staje przed dylematem moralnym, ponieważ okazuje się, że porwano nie jego syna, lecz dziecko jego szofera. Policja wpada na trop porywacza...

Obsada Pełna obsada i ekipa

Toshirō Mifune
Toshirō Mifune

Kingo Gondo

Tatsuya Nakadai
Tatsuya Nakadai

Chief Detective Tokura

Kyōko Kagawa
Kyōko Kagawa

Reiko Gondo

Tatsuya Mihashi
Tatsuya Mihashi

Kawanishi, Gondo's secretary

Isao Kimura
Isao Kimura

Detective Arai

Kenjirō Ishiyama
Kenjirō Ishiyama

Chief Detective 'Bos'n' Taguchi

Takeshi Katō
Takeshi Katō

Detective Nakao

Takashi Shimura
Takashi Shimura

Chief of Investigation Section

Jun Tazaki
Jun Tazaki

Kamiya, National Shoes Publicity Director

Nobuo Nakamura
Nobuo Nakamura

Ishimaru, National Shoes Design Department Director

Yūnosuke Itō
Yūnosuke Itō

Baba - National Shoes Executive

Tsutomu Yamazaki
Tsutomu Yamazaki

Ginjirô Takeuchi - Medical Intern

Minoru Chiaki
Minoru Chiaki

First Reporter

Eijirō Tōno
Eijirō Tōno

Factory Worker

Masao Shimizu
Masao Shimizu

Prison Warden

Yutaka Sada
Yutaka Sada

Aoki - the Chauffeur

Masahiko Shimazu
Masahiko Shimazu

Shinichi Aoki

Toshio Egi
Toshio Egi

Jun Gondo

Kōji Mitsui
Kōji Mitsui

Second Reporter

Kyū Sazanka
Kyū Sazanka

First Creditor

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Akira Kurosawa
Scenariusz Scenariusz Akira Kurosawa , Hideo Oguni , Ryūzō Kikushima , Eijirō Hisaita
Producent Producent Ryūzō Kikushima , Tomoyuki Tanaka
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Masaru Satō
Operator zdjęć Operator zdjęć Asakazu Nakai , Takao Saitō
Scenografia Scenografia Yoshirō Muraki
Powieść Powieść Evan Hunter
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Miyuki Suzuki
Asystent reżysera Asystent reżysera Yōichi Matsue , Kenjirô Ohmori , Masanobu Deme , Shirō Moritani
Asystent Produkcji Redakcyjnej Asystent Produkcji Redakcyjnej Reiko Kaneko
Script Supervisor Script Supervisor Teruyo Nogami
Nadzorujący produkcję Nadzorujący produkcję Hiroshi Nezu
Logo Firma
TOHO JP
Kurosawa Production JP
Język
日本語
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

83 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
04. 09. 2023
70%

Początkowo nie przekonałem się do tego. Scenariusz przypomniał mi trochę odcinek "Columba" - dość sterylną, studyjną przestrzeń, która wydawała się dość ograniczająca. Jednak gdy akcja się rozkręca,…

Początkowo nie przekonałem się do tego. Scenariusz przypomniał mi trochę odcinek "Columba" - dość sterylną, studyjną przestrzeń, która wydawała się dość ograniczająca. Jednak gdy akcja się rozkręca, jest to jeden z najlepszych thrillerów kryminalnych, jakie widziałem od lat. Wszystko kręci się wokół porwania małego chłopca, za którego złożenie okupu w wysokości 30 milionów jenów powinien zapłacić wściekły milioner "Gondo" (mocny wkład od Toshirô Mifune) - kolosalna suma. Okazuje się jednak, że to nie jego syn został porwany - to dziecko jego szofera. Dlaczego więc powinien płacić? Czy będzie kontynuować swoje planowane przejęcie firmy, czy zaryzykuje bankructwo dla młodego "Shinichi"? Film jest podzielony na trzy sekcje. Pierwsza zajmuje się procesem podejmowania decyzji, czy zapłaci, czy nie, i dlaczego powinien. Następnie policja musi spróbować schwytać tego osobnika. Ten proces jest starannie przeprowadzany, a Kurosawa wybrał zanurzyć nas w niektórych z tych szczegółów, zamiast tylko pobieżnie je pomijać. Sprawia to, że cały proces detekcji staje się o wiele bardziej interesującą częścią filmu; pozwala rozwijać niektóre aspekty charakteryzacji policjantów i wprowadzać nieco ciemnego humoru do wydarzeń. Wreszcie dochodzimy do rozwiązania, z własnym dość ciekawym i nie do końca wyjaśnionym programem. Jest tu element "co byś zrobił?", jest ponury obraz bardziej zepsutej strony japońskiej (pogrążonej w heroinie) kultury, którą rzadko mamy okazję zobaczyć, i jest tu dość jaskrawo skuteczna dawka ludzkości, która tu jest prezentowana, kiedy historia manewruje aspektami ludzkiej natury, wychowania i starego dobrego chciwości w dość efektywny sposób.

Zak_Jaggs
Zak_Jaggs
19. 12. 2024
80%

Dobrze przemyślany, trzymający w napięciu thriller kryminalny. Stawki są bardzo osobiste dla naszych głównych bohaterów i stawiają ich w niemożliwej sytuacji. Występy i reżyseria są bardzo solidne,…

Dobrze przemyślany, trzymający w napięciu thriller kryminalny. Stawki są bardzo osobiste dla naszych głównych bohaterów i stawiają ich w niemożliwej sytuacji. Występy i reżyseria są bardzo solidne, historia jest wciągająca i w końcu to jest prosty, ale przyjemny film. Kurosawa komentuje współczesną korporacyjną chciwość i biedę w powojennej Japonii, i robi to bardzo dobrze.

8.3

Głosowano 984×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500