Zagadka Kaspara Hausera

Zagadka Kaspara Hausera Jeder für sich und Gott gegen alle

7.3 /10
339 ocen
1974 109 min Wydany

W filmie śledzimy Kaspara Hausera (Bruno S.), który przez pierwsze siedemnaście lat swojego życia żył przywiązany w małej piwnicznej celi tylko z zabawkowym koniem, pozbawiony wszelkiego kontaktu z ludźmi oprócz mężczyzny w czarnym płaszczu i cylindrze, który go karmi.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Bruno S.
Bruno S.

Kaspar Hauser

Walter Ladengast
Walter Ladengast

Professor Daumer

Brigitte Mira
Brigitte Mira

Haushälterin Käthe

Willy Semmelrogge
Willy Semmelrogge

Ringmaster

Kidlat Tahimik
Kidlat Tahimik

Hombrecito, the Indian

Hans Musäus
Hans Musäus

Unknown Man

Michael Kroecher
Michael Kroecher

Lord Stanhope

Henry van Lyck
Henry van Lyck

Calvary Captain

Enno Patalas
Enno Patalas

Pastor Fuhrmann

Volker Prechtel
Volker Prechtel

Hiltel, the prison guard

Gloria Doer
Gloria Doer

Frau Hiltel

Helmut Döring
Helmut Döring

Little King

Andi Gottwald
Andi Gottwald

young Mozart

Herbert Achternbusch
Herbert Achternbusch

country boy #1

Wolfgang Bauer
Wolfgang Bauer

country boy #2

Walter Steiner
Walter Steiner

country boy #3

Clemens Scheitz
Clemens Scheitz

Registrar

Johannes Buzalski
Johannes Buzalski

Police Officer

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Werner Herzog
Scenariusz Scenariusz Werner Herzog
Producent Producent Werner Herzog
Operator zdjęć Operator zdjęć Jörg Schmidt-Reitwein
Montażysta Montażysta Beate Mainka-Jellinghaus
Asystent reżysera Asystent reżysera Benedikt Kuby
Script Supervisor Script Supervisor Feli Sommer
Operator kamery Operator kamery Michael Gast
Second Unit Second Unit Klaus Wyborny
Fotograf planu Fotograf planu Gunter Freyse
Kierownik oświetlenia Kierownik oświetlenia Dietmar Zander
Kierownik rekwizytów Kierownik rekwizytów Christian Weisenborn
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Gisela Storch , Ann Poppel
Charakteryzator Charakteryzator Susanne Schröder
Asystent Produkcji Redakcyjnej Asystent Produkcji Redakcyjnej Martha Lederer
Projektant dźwięku Projektant dźwięku Haymo Henry Heyder
Sound Design Assistant Sound Design Assistant Peter van Anft
Muzyka Muzyka Popol Vuh
Kierownik lokacji Kierownik lokacji Christian Weisenborn
Logo Firma
Werner Herzog Filmproduktion DE
ZDF DE
Język
Deutsch
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

73 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
28. 01. 2024
70%

Choć ta recenzja opiera się na rzeczywistym człowieku i wydarzeniach, tytuł jest dość trafny. Werner Herzog trochę ryzykuje ze swoją chronologią życia Kaspara Hausera (silny występ od Bruna S.), ale…

Choć ta recenzja opiera się na rzeczywistym człowieku i wydarzeniach, tytuł jest dość trafny. Werner Herzog trochę ryzykuje ze swoją chronologią życia Kaspara Hausera (silny występ od Bruna S.), ale poza faktem, że wiemy (albo się dowiemy), że większość swojego dzieciństwa spędził przywiązany łańcuchem do łóżka w piwnicy, z jedynym kontaktem z człowiekiem ubranym na czarno, który codziennie go karmił i napajał. Następnie wypuścił go, ledwo mobilnego lub zdolnego do mówienia, do Norymbergi z lat 20. XIX wieku tylko w ubraniu, w którym stał, i z notatką dla miejscowych żołnierzy. Reszta opowieści rozwija się poprzez rozmowę samego mężczyzny z gospodynią „Käthe” (Brigitte Mira) o jego przeszłości, podczas gdy skupiamy się również na tym, jak różne elementy społeczeństwa próbują zjednać sobie, skorzystać i zanalizować młodego człowieka, zanim jego przedwczesna śmierć wywoła całkiem nową falę czasem fantastycznych teorii spiskowych. Czasami jest tu coś w rodzaju Dumasa „Człowieka w żelaznej masce” - czy mógłby być nieślubnym synem wielmoży, bogatego i wpływowego człowieka? Oto zagadka - nie wiedzieliśmy wtedy i może nigdy nie dowiemy się - i to jest koncepcja, z którą ten film radzi sobie dość zabawnie i prowokująco. Ledwo potrafi mówić, a jednak szybko i skutecznie przyswaja język. Pisanie podobnie. Czy to mogłoby sugerować, że pochodzi z wykształconej rodziny? Prezentowany jest nam człowiek panieński pod wieloma względami - jego brak kontaktu z własnym gatunkiem sprawia, że jest naiwny i wrażliwy, ale także chętny i nie zawsze uroczy. Jego osobowość na początku jest otwartą księgą, ale dość szybko ją koloruje, a jest to w dużej mierze spowodowane tymi, którzy starają się na niego wpłynąć, gdy stopniowo staje się bardziej otwarty. Wszystko kończy się dość smutno i niewytłumaczalnie - więc nie oczekujcie zamknięcia. To seria pytań z nie tak wieloma, zadowalającymi w każdym razie, odpowiedziami. Produkcja wygląda dobrze, historia jest konsekwentnie tempowana i zostajemy z intrygującym zagadkowaniem dostarczonym przez solidną obsadę aktorów, którzy ujmują nie tylko jego sytuację, ale także swoją własną agendę.

Wuchak
Wuchak
04. 11. 2024
60%

Prawdziwa historia tajemniczego Kaspara Hausera przeniesiona na ekran przez Wernera Herzoga. Młody człowiek pojawia się na placu miasta w Bawarii w 1828 roku (Bruno S.), ale potrafi mówić tylko kilka…

Prawdziwa historia tajemniczego Kaspara Hausera przeniesiona na ekran przez Wernera Herzoga. Młody człowiek pojawia się na placu miasta w Bawarii w 1828 roku (Bruno S.), ale potrafi mówić tylko kilka słów i ledwo chodzić. Notatka w jego ręce pochodziła od kogoś, kto opiekował się nim niedaleko granicy bawarskiej od jego niemowlęctwa. Twierdził, że nigdy nie był wypuszczany z domu i chciał być kawalerzystą, jak jego ojciec. Nastolatek staje się „hitem” i przyciąga dużo uwagi. „Enigma Kaspara Hausera” (1974) była następcą uznawanego filmu Herzoga „Aguirre, gniew Boży” z dwóch lat wcześniej. Choć uważam, że kolejny film Herzoga „Fitzcarraldo” jest świetny, ten uważałem za nieco rozczarowujący. Po pierwsze, Bruno S. miał 42 lata podczas zdjęć, podczas gdy prawdziwy Hauser miał tylko 16 lat, gdy został znaleziony. Przypuszczam, że dlatego Herzog zmienił jego datę urodzenia z 1812 na 1810 dla filmu. Ponieważ w kinematografii było wówczas powszechne obsadzanie znacznie starszych aktorów jako nastolatków (co zdarza się czasami także dzisiaj), przypuszczam, że można to wybaczyć. Ponadto Werner zdał sobie sprawę po napisaniu scenariusza, że będzie trudno znaleźć aktora, który zagra taką ekstremalną rolę przekonująco. Jednak gdy zobaczył Bruna S. w dokumencie i dowiedział się o jego trudnym dzieciństwie, jako syna agresywnej prostytutki i spędzającego wiele lat w instytucjach, nawet będącego przedmiotem eksperymentów nazistowskich na upośledzonych umysłowo dzieciach, postanowił go obsadzić ze względu na jego nadzwyczajne okoliczności umysłowe. Kilka innych problemów to to, że cela Hausera w jego młodości miała być 4 stopy na 7 i nie wystarczająco wysoka, by mógł stanąć prosto, co są znacznie większe wymiary w filmie. Ponadto film wspiera pomysł, że więzień Hausera jest taki sam jak osoba, która rzekomo zaatakowała go nożem po zdobyciu sławy, co nie zgadza się z możliwością, że Hauser był uzależniony od uwagi, którą dostawał za bycie „wyjątkowym”, i sam zadawał sobie rany nożem, aby wzbudzić zainteresowanie, gdy zaczęła maleć jego popularność. Ponieważ nie znamy faktów, ten element powinien być przynajmniej pozostawiony niejasny w filmie. Mimo że nie można przebić autentycznych lokalizacji, stwierdziłem, że wydarzenia były trochę nudne z jednym lub dwoma punktami kulminacyjnymi. Nie pomogło to jednowymiarowe przedstawienie tytułowej postaci, ale jak inaczej można by przedstawić taką osobliwą jednostkę? Więc chyba zależy to od tego, jak bardzo jesteś zainteresowany danym tematem. Przynajmniej film daje ci przyzwoity obraz tego, co naprawdę wydarzyło się 200 lat temu w Bawarii. Bardziej fascynującym filmem z lat 70. w podobnym środowisku i o podobnym „feelingu” jest „Mysteries” z 1978 roku, oparty na powieści Knuta Hamsuna z 1892 roku. Dla rozrywki w tym samym ogólnym środowisku zobacz „Jack Rozparowywacz” od Klausa Kinskiego z 1976 roku. Trwa 1 godzinę i 49 minut i został nakręcony w Dinkelsbühl, które znajduje się godzinę jazdy na południowy zachód od Norymbergi w Bawarii, Niemcy. OCENA: B-

7.3

Głosowano 339×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500