Ran

Ran

8.1 /10
1,629 ocen
1985 160 min Wydany

"Ran" to późne dzieło japońskiego mistrza i zarazem jedno z jego największych dokonań. Kurosawa zawsze fascynował się twórczością Szekspira a tym razem za wzór posłużył mu "Król Lear". Swoim zwyczajem, reżyser umieścił akcję w średniowiecznej Japonii, zaś bohaterami uczynił samurajów. Szekspirowskie trzy córki sędziwego króla zostały zamienione na trzech synów. "Ran" to film o braku litości, okrucieństwie, o tym jak zło, niczym echo, powraca w końcu do swojego sprawcy, by go zniszczyć. Kurosawa nadał swojemu obrazowi wymiar wielkiego, krwawego spektaklu rozgrywającego się w martwych, surrealistycznie posępnych pejzażach. Tak jak sztuka Szekspira, dzieło Kurosawy opowiada o szaleństwie i chaosie, zrealizowane jest jednak z żelazną dyscypliną i precyzją - to obraz o ogromnej sile.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Tatsuya Nakadai
Tatsuya Nakadai

Lord Hidetora Ichimonji

Akira Terao
Akira Terao

Taro Takatora Ichimonji

Jinpachi Nezu
Jinpachi Nezu

Jiro Masatora Ichimonji

Daisuke Ryū
Daisuke Ryū

Saburo Naotora Ichimonji

Mieko Harada
Mieko Harada

Lady Kaede

Mansai Nomura
Mansai Nomura

Tsurumaru

Hisashi Igawa
Hisashi Igawa

Shuri Kurogane

Masayuki Yui
Masayuki Yui

Tango Hirayama

Kazuo Katō
Kazuo Katō

Kageyu Ikoma

Norio Matsui
Norio Matsui

Shumenosuke Ogura

Toshiya Ito
Toshiya Ito

Mondo Naganuma

Heihachiro Suzuki
Heihachiro Suzuki

Fujimaki's General

Kenji Kodama
Kenji Kodama

Samon Shirane

Haruko Tōgō
Haruko Tōgō

Kaede's lady in waiting

Reiko Nanjo
Reiko Nanjo

Hideota's concubine

Tokie Kanda
Tokie Kanda

Sue's lady in waiting

Sawako Kochi
Sawako Kochi

Hidetora's concubine

Kumeko Otowa
Kumeko Otowa

Sue's lady in waiting

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Akira Kurosawa
Scenariusz Scenariusz Akira Kurosawa , Hideo Oguni
Producent Producent Masato Hara , Serge Silberman
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Toru Takemitsu
Operator zdjęć Operator zdjęć Asakazu Nakai , Takao Saitō , Shôji Ueda
Montażysta Montażysta Akira Kurosawa
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Katsumi Furukawa
Producent pomocniczy Producent pomocniczy Hisao Kurosawa
Scenografia Scenografia Shinobu Muraki , Yoshirō Muraki
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Emi Wada
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Satoru Iseki , Teruyo Nogami , Ulrich Picard
Kierownik produkcji jednostki Kierownik produkcji jednostki Masayuki Motomochi , Tsutomu Sakurai
Logo Firma
Nippon Herald Films JP
Greenwich Film Production FR
Herald Ace JP
Kurosawa Film Production
Język
日本語
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

81 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
23. 04. 2023
70%

Dobry film, pełen detali i historycznej wiarygodności, ale boleśnie długi bez potrzeby. Już widziałem dwa z najbardziej renomowanych filmów Akiry Kurosawy i szczerze mówiąc, nadal nie rozumiem,…

Dobry film, pełen detali i historycznej wiarygodności, ale boleśnie długi bez potrzeby. Już widziałem dwa z najbardziej renomowanych filmów Akiry Kurosawy i szczerze mówiąc, nadal nie rozumiem, dlaczego ten japoński reżyser jest tak często uważany za geniusza kina. Jego filmy są dość dobre, są starannie wykonane, zwraca się dużo uwagi na detale, ale nie są szczególnie niezapomniane… tak myślę. Ten film jest adaptacją fabuły „Króla Leara”, Shakespeare’a: władca, w środku japońskiej ery feudalnej, postanawia się wycofać i podzielić swoje ziemie, władzę i zamki między swoich trzech synów. Tylko jeden z nich się nie zgadza i ostrzega go, że mało prawdopodobne jest, że pozostaną razem jako bracia, co wywołuje gniew starego ojca. Jednak przyszłość potwierdza słowa młodszego syna, gdy dwaj starsi bracia gardzą swoim ojcem i konflikty się zaczynają. Oszołomiony i towarzyszony tylko przez błazna, stary człowiek kończy szalony, podczas gdy bracia walczą między sobą. Nie będę mówić o obsadzie, ponieważ nie znam tych aktorów. Mogę tylko powiedzieć, że dobrze pracowali, w kontekście i typie filmu, o którym rozmawiamy. Jest nadmierna stylizacja, zarówno pod względem interpretacji, jak i dialogów, które brzmią teatralnie, wymuszenie, ale nie wiem, czy to było celowe. Na poziomie technicznym film ma wiele punktów na swoją korzyść, zaczynając od doskonałej kinematografii, bardzo kolorowej i z dobrym oświetleniem. Zestawy są znakomite, zwłaszcza zamki, odtworzone do najmniejszego szczegółu, a kostiumy są również dobre, piękne i historycznie wiarygodne. Nie sądzę, że byłbym niesprawiedliwy, mówiąc, że ten film prawdopodobnie ma jedne z najlepszych scen wojennych w filmach historycznych z Japonii. Nie ma żadnego CGI, efekty specjalne zostały użyte rozważnie, a wojna została odtworzona tak autentycznie, jak to możliwe, z setkami statystów ubranych po królewsku i dużym wysiłkiem ze strony produkcji. Dla historyka nie można chcieć więcej. Dużym problemem tego filmu jest to, że nie został stworzony, aby bawić, ale aby skłonić do myślenia, i jest pełen scen i sekwencji zaprojektowanych tak, aby zmusić widza do zastanowienia się nad tym, co oglądają. To coś, co mogłoby działać, gdyby niekiedy nie było zbyt zagadkowe. Widz musi zrozumieć, co reżyser chce przekazać, a to często się nie udaje. Ponadto, jest to film, który nie oszczędza widza: zaczyna się bardzo dobrze, kończy bardzo dobrze, ale wszystko pomiędzy jest nieznośnie przedłużone i rozciągnięte. To, co można powiedzieć lub zrobić w dwie minuty, jest robione w pięć minut, i jest wiele dialogów i scen, które wydają się nie mieć żadnej funkcji poza tym, że film trwa dłużej.

8.1

Głosowano 1629×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500