Lokator

Lokator Le locataire

7.6 /10
1,161 ocen
1976 126 min Wydany

Mieszkanie z tajemniczą przeszłością w kamienicy pełnej ponurych i złowrogich mieszkańców jest tłem dla intrygującego thirllera Romana Polańskiego. Polański wciela się w postać Trelkovskiego, cichego i niepozornego urzędnika, którego szare życie wypełnia się strachem i grozą, kiedy wprowadza się do nowego mieszkania. Do narastającej paranoi przyczyniają się inni lokatorzy, którzy nie zrobią niczego, by pomóc mu opanować obsesję na tle tragicznego losu poprzedniej lokatorki. Czy lęki Trelkovskiego są istotnie uzasadnione czy też są po prostu wynikiem jego prawdopodobnego załamania nerwowego?

Obsada Pełna obsada i ekipa

Roman Polanski
Roman Polanski

Trelkovsky

Melvyn Douglas
Melvyn Douglas

Monsieur Zy

Jo Van Fleet
Jo Van Fleet

Madame Dioz

Shelley Winters
Shelley Winters

Concierge

Lila Kedrova
Lila Kedrova

Madame Gaderian

Claude Dauphin
Claude Dauphin

Husband at accident

Claude Piéplu
Claude Piéplu

Neighbour

Rufus
Rufus

Georges Badar

Gérard Jugnot
Gérard Jugnot

Office Clerk

Josiane Balasko
Josiane Balasko

Viviane, Office Worker

Michel Blanc
Michel Blanc

Scope's Neighbor

Jacques Monod
Jacques Monod

Cafe Owner

Florence Blot
Florence Blot

Madame Zy

Louba Guertchikoff
Louba Guertchikoff

Wife at accident

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Roman Polanski
Scenariusz Scenariusz Roman Polanski , Gérard Brach
Powieść Powieść Roland Topor
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Hercules Bellville
Producent Producent Andrew Braunsberg
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Philippe Sarde
Operator zdjęć Operator zdjęć Sven Nykvist
Montażysta Montażysta Françoise Bonnot
Obsada Obsada Catherine Vernoux
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Claude Moesching , Albert Rajau
Scenografia Scenografia Pierre Guffroy
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Jacques Schmidt
Operator kamery Operator kamery Jean Harnois
Fotograf planu Fotograf planu Bernard Prim
Operator mikrofonu typu boom Operator mikrofonu typu boom Louis Gimel
Montażysta dźwięku Montażysta dźwięku Michèle Boëhm
Fryzjer Fryzjer Ludovic Paris
Charakteryzator Charakteryzator Didier Lavergne
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

76 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
26. 11. 2024
70%

To jest prawdopodobnie mój ulubiony film Romana Polańskiego, gdzie sam występuje w roli skromnego "Trelkovskiego". Szuka mieszkania do wynajęcia w Paryżu i pomimo dość chłodnego przyjęcia od…

To jest prawdopodobnie mój ulubiony film Romana Polańskiego, gdzie sam występuje w roli skromnego "Trelkovskiego". Szuka mieszkania do wynajęcia w Paryżu i pomimo dość chłodnego przyjęcia od konsjerżki (Shelley Winters), przesłuchania od swojego wynajmującego "Zy" (Melvyn Douglas) oraz faktu, że nie ma łazienki, postanawia tam zamieszkać. Już od początku wie, że poprzedni najemca próbował popełnić samobójstwo skacząc z okna i że wciąż wisi na cienkim sznurku w szpitalu, dlatego odwiedza ją i poznaje jej koleżankę "Stellę" (Isabelle Adjani). Jest to trochę szalona kobieta i to mu nie pasuje w jego nowym mieszkaniu, gdzie aktywnie propaguje się atmosferę biblioteczną. Wkrótce zaczyna czuć, że jego sąsiedzi knują spisek, aby go wypędzić, albo nawet gorzej. Słyszy odgłosy, głosy, wyobraża sobie rzeczy. Czyżby? Do jego mieszkania włamuje się ktoś; obawia się, że ktoś spróbuje go zabić, gdy śpi. W skrócie, paranoia mocno ogarnia tego mężczyznę. Nie pomaga również fakt, że staje się coraz bardziej zafascynowany (obecnie zmarłą) poprzednią lokatorką, co prowadzi do znaczących zmian w jego często chaotycznym zachowaniu także. Czy to wszystko jest realne, czy po prostu traci zmysły? Polański dobrze się sprawdza tutaj, podobnie jak Adjani, ale to właśnie cała koncepcja sprawia, że ten film staje się interesujący. Przypomniał mi trochę "Dziecko Rosemary". Nie w żadnej satanistycznej formie, ale w sposób klaustrofobiczny jego zamieszkania z wrogością ze wszystkich stron; jego własna osobowość instynktownie słaba, podatna i to wszystko w obliczu niebezpieczeństwa, które może być realne, albo i nie... Ma kilka skutecznych groźnych elementów psychologicznego thrilleru spiskowego, które według mnie działały naprawdę dobrze i dwie godziny szybko minęły, ponieważ jego postać naprawdę zaczyna wdzierać się pod skórę.

7.6

Głosowano 1161×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500