
William Stack
William Stack był często mylony z Brytyjczykiem na podstawie skromnych informacji dostępnych o nim - potrafił naśladować wiele brytyjskich akcentów. W rzeczywistości urodził się w Oregonie. Podobnie jak wielu Amerykanów, którzy pragnęli zostać poważnymi aktorami sceny i widząc Nowy Jork jako zbyt konkurencyjne miejsce, wyjechał jako młody mężczyzna do Londynu. Niewiele wiadomo o jego karierze tam, ale z wieloma teatrami (prawie pięćdziesiąt) i firmami w okolicy, możliwości dla utalentowanego młodego mężczyzny były obecne. Z szaleństwa na widokówki z fotografiami - a zwłaszcza tych z aktorami, które trwało od około 1890 do 1914 roku, istnieją zdjęcia Stacka jako Hamleta. Stack odniósł więc początkowy sukces, a do 1918 roku spróbował swoich sił w rozwijającym się brytyjskim przemyśle filmowym z epoki kina niemego z niewielkim początkowym zainteresowaniem - tylko jeden film w tym roku i kolejny w 1922 roku, potem z powrotem na scenę. Ale w 1930 roku Stack wrócił do Ameryki - i nie na Broadway (być może w trasie, ale przynajmniej nie jako główny aktor), jak to było zwykle dla aktora sceny. Zadebiutował w wczesnych dźwiękowych produkcjach Hollywoodu - tych o marginalnej jakości dźwięku - najpierw z Fredricem Marchem w roli głównej w Sarah and Son (1930). Dzięki bogatemu głosowi aktora sceny i możliwości stosowania akcentów tam, gdzie były one potrzebne - i doceniany, gdy technologia dźwięku się poprawiała - pojawił się w od czterech do nawet dziesięciu filmach rocznie przez lata 30. Przez wiek 50 lat, łysy i dostojny, skupił się na rolach charakterystycznych - pewnych lekarzy, prawników, sędziów, szlachciców i kilku lokajów. Był jednym z klanu Crawley w Becky Sharp (1935), pierwszym filmem pełnometrażowym trójkolorem. Być może zdobył uwagę biorąc udział w jednym filmie obrosłym skandalem - Tarzan and His Mate (1934), w którym Maureen O'Sullivan miała pływać nago (ktoś inny w rajstopach). Chociaż miał kilka kwestii jako biały myśliwy, w tym i innych filmach (m.in. pierwszej i najbardziej znanego Mutiny on the Bounty MGM z 1935 roku), Stack nie był doceniany za swoje zawsze wiarygodne charakteryzacje. Rok 1936 dostarczył Stackowi niektóre z jego najbardziej pamiętnych historycznych ról. Zagrał francuskiego generała Montcalma z francusko-indiańskiej wojny w popularnych Ostatnich Mohikanach (1936) z Randolphem Scottem. W tym samym roku zagrał znacznie bogatszą postać w filmowej adaptacji sztuki Mary of Scotland (1936) w reżyserii Johna Forda. Wraz z zespołem niektórych z najlepszych aktorów charakterystycznych Hollywoodu, Stack zagrał jednego z szkockich lordów oportunistów, wśród których byli: Robert Barrat, Gavin Muir (kolejny Amerykanin, który spędził pewien czas w Anglii i często był mylony z Brytyjczykiem) oraz Ian Keith. Stack potrafił być najbardziej szekspirowski, współzawodnicząc w szkockim akcencie z innymi spiskowcami jako przebiegły Lord Ruthven. Chociaż Stack pojawił się w wielu najlepszych filmach A późnych lat 30., wielu nie doceniało jego wielkich umiejętności aktorskich. Do lat 40. było tylko kilka filmów, zanim przeszedł na emeryturę - pozostawiając historię filmu bogatszą o jego obecność na ekranie.
Informacje osobiste
- Znany z działu
- Aktorstwo
- Data urodzenia
- 05.03.1882 - 15.01.1949 (66 lat)
- Miejsce urodzenia
- Baker, Oregon, USA
- Znany także jako
-
![]() |
1939 Przeminęło z wiatrem
Minister (uncredited)
|
79% |
![]() |
1935 Bunt na Bounty
Judge Advocate (uncredited)
|
74% |