Dowód

Dowód Proof

6.3 /10
695 ocen
2005 101 min Wydany

Catherine rezygnuje ze studiów, by opiekować się chorym psychicznie ojcem, wybitnym matematykiem. Gdy ten umiera, dziewczyna ujawnia istnienie przełomowego dowodu, twierdząc przy tym, że to ona jest jego autorką.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Gwyneth Paltrow
Gwyneth Paltrow

Catherine Llewellyn

Anthony Hopkins
Anthony Hopkins

Robert Llewellyn

Jake Gyllenhaal
Jake Gyllenhaal

Harold 'Hal' Dobbs

Hope Davis
Hope Davis

Claire Llewellyn

Gary Houston
Gary Houston

Professor Barrow

Leigh Zimmerman
Leigh Zimmerman

Friend at Party

Colin Stinton
Colin Stinton

Theoretical Physicist

Leland Burnett
Leland Burnett

Band Vocalist

John Keefe
John Keefe

University Friend

Chipo Chung
Chipo Chung

University Friend

C. Gerod Harris
C. Gerod Harris

University Friend

Roshan Seth
Roshan Seth

Professor Bhandari

Anne Wittman
Anne Wittman

Friend at Party

Lolly Susi
Lolly Susi

Airport Check-In Lady

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser John Madden
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Julie Goldstein , James D. Stern , Bob Weinstein , Harvey Weinstein
Producent Producent John N. Hart , Robert Kessel , Alison Owen , Jeffrey Sharp
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Stephen Warbeck
Operator zdjęć Operator zdjęć Alwin H. Küchler
Montażysta Montażysta Mick Audsley
Obsada Obsada Kerry Barden , Billy Hopkins , Suzanne Smith Crowley
Scenografia Scenografia Alice Normington
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Keith Slote
Dekoracja planu Dekoracja planu Barbara Herman-Skelding
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Jill Taylor
Kierownik działu fryzjerskiego Kierownik działu fryzjerskiego Nicola Clarke
Logo Firma
Miramax US
Endgame Entertainment US
Hart-Sharp Entertainment US
Język
English
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

63 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
tmdb28039023
tmdb28039023
27. 08. 2022
60%

Matematyka jest dokładną nauką. Dowód matematyczny jest demonstracją tej dokładności. Matematyka może być także, według tych, którzy ją studiują, piękna - nawet formą sztuki; w tym sensie film Proof…

Matematyka jest dokładną nauką. Dowód matematyczny jest demonstracją tej dokładności. Matematyka może być także, według tych, którzy ją studiują, piękna - nawet formą sztuki; w tym sensie film Proof jest trafnie nazwany, gdyż matematyka splata się tu z metafizyką, poezją, a nawet wiarą. Proof zna dziedzinę swoich postaci wystarczająco dobrze, by trochę się z nią pobawić (postać i jej koledzy z wydziału matematycznego mają zespół muzyczny, a jedna z ich piosenek nosi nazwę „i”, jak „liczba urojona”; „Po prostu stoją. Nic nie grają przez trzy minuty.”); z drugiej strony, czasem zakłada, nie całkiem bez powodu, ignorancję ze strony widowni. Przyznam, że nie wiedziałem, co to jest liczba pierwsza Germaina, ale postacie tak, więc było to trochę niezręczne wyjaśnienie, gdy jedna wyjaśnia to drugiej. Poza tym, reżyser John Madden naprawdę miał szczęście z tym filmem - co nie znaczy, że nie miał w ogóle nic wspólnego z sukcesem materiału -; oprócz tego, że opiera się na sztuce nagrodzonej Nagrodą Pulitzera, nie można się pomylić, kiedy masz tylko cztery postaci, a trzy z nich grają Hopkins, Gyllenhaal i Paltrow.

CinemaSerf
CinemaSerf
18. 07. 2024
60%

Ten film dosyć zwięźle podsumowuje cechy swojej głównej postaci. Czasami jest potężny, a innym razem to chaos. Chodzi głównie o "Catherine" (Gwyneth Paltrow), która razem ze swoją siostrą "Claire" …

Ten film dosyć zwięźle podsumowuje cechy swojej głównej postaci. Czasami jest potężny, a innym razem to chaos. Chodzi głównie o "Catherine" (Gwyneth Paltrow), która razem ze swoją siostrą "Claire" (Hope Davis) są córkami uznawanego matematyka "Robert" (Sir Anthony Hopkins). Teraz był na granicy obsesji, klinicznym sposobem, ze swoją pracą nad napisaniem dowodu, który mógłby znacząco zdefiniować myślenie w jego społeczności naukowej. Sprawa jest taka, że teraz jest martwy i wydaje się być zdeterminowany, by "dokuczać" życiem swojej równie zdeterminowanej córki (Paltrow), która sama porusza się bardzo cienką linią między rzeczywistością a fantazją. Sprawy się komplikują, gdy jeden z jego gwiazdorskich uczniów "Hal" (Jake Gyllenhaal) prosi o przejrzenie pozostałości po ojcu i odkrywa coś o monumentalnym znaczeniu. Kto to napisał - ojciec, dziecko czy oboje? W miarę jak intensywność rośnie dla obu sióstr, ich stabilność psychiczna i ich związek jest poważnie testowany, podczas gdy obserwujący "Hal" (teraz chłopak "Catherine") patrzy nieco zdezorientowany i zdezorientowany, co ma zrobić dalej, gdy narracja staje się coraz bardziej przesiąknięta historycznymi wspomnieniami rodzin. Paltrow całkiem dobrze radzi sobie z tym, co musiała być trudną rolą, a Davis również jako kochająca siostra, która nie dzieliła odurzającej obsesji swojej siostry i jej taty. Niektóre sceny między nimi dość przekonująco ilustrują, jak frustracje rosły, gdy 'Catherine' wydawała się posuwać na śliską drogę do depresji. Gyllenhaal nie ma zbyt wiele do zrobienia i tak naprawdę nie jest niczym więcej niż cukierkiem dla oka, a z okazyjnym wtrąceniem od Sir Anthony'ego dodającym niewiele mięsa do kości, nie ma naprawdę dość, aby film konsekwentnie trzymał się razem. Zbyt wiele polega na emocjonalnie burzliwych aspektach ich osobowości i nie udaje się dobrze w racjonalizacji ich obsesji. Co to jest za dowód i co to oznacza dla zwykłych ludzi - pytanie często zadawane także przez "Claire".

6.3

Głosowano 695×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500