Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę

Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

8.1 /10
5,798 ocen
1964 95 min Wydany

Po tym, jak szalony generał Jack D. Ripper inicjuje atak nuklearny na Związek Radziecki, sala wypełniona politykami, generałami i rosyjskim dyplomatą wszyscy gorączkowo próbują powstrzymać atak nuklearny.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Peter Sellers
Peter Sellers

Group Capt. Lionel Mandrake / President Merkin Muffley / Dr. Strangelove

George C. Scott
George C. Scott

General "Buck" Turgidson

Sterling Hayden
Sterling Hayden

Brigadier General Jack D. Ripper

Keenan Wynn
Keenan Wynn

Colonel Bat Guano

Slim Pickens
Slim Pickens

Major "King" Kong

Peter Bull
Peter Bull

Botschafter De Sadesky

James Earl Jones
James Earl Jones

Lt. Lothar Zogg

Tracy Reed
Tracy Reed

Miss Scott

Jack Creley
Jack Creley

Mr. Staines

Frank Berry
Frank Berry

Lt. Dietrich

Robert O'Neil
Robert O'Neil

Adm. Randolph

Glenn Beck
Glenn Beck

Lt. Kivel

Shane Rimmer
Shane Rimmer

Capt. 'Ace' Owens

Hal Galili
Hal Galili

Burpelson AFB Defense Team Member

Paul Tamarin
Paul Tamarin

Lt. Goldberg

Laurence Herder
Laurence Herder

Burpelson AFB Defense Team Member

John McCarthy
John McCarthy

Burpelson AFB Defense Team Member

Gordon Tanner
Gordon Tanner

Gen. Faceman

Burnell Tucker
Burnell Tucker

Mandrake' aide (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Stanley Kubrick
Scenariusz Scenariusz Stanley Kubrick , Terry Southern , Peter George
Producent Producent Stanley Kubrick , Victor Lyndon
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Leon Minoff
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Laurie Johnson
Operator zdjęć Operator zdjęć Gilbert Taylor
Montażysta Montażysta Anthony Harvey
Scenografia Scenografia Ken Adam
Powieść Powieść Peter George
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Peter Murton
Charakteryzator Charakteryzator Stuart Freeborn
Fryzjer Fryzjer Barbara Ritchie
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Clifton Brandon
Asystent reżysera Asystent reżysera Eric Rattray
ADR i dubbing ADR i dubbing John Aldred
Dźwięk Dźwięk John Cox
Montażysta dźwięku Montażysta dźwięku Leslie Hodgson
Recenzje (4)

Co sądzą inni widzowie

81 %
Średnia ocena
4
Łącznie recenzji
CRCulver
CRCulver
08. 09. 2018
90%

Film Stanleya Kubricka z roku 1964 <i>Dr.&nbsp;Strangelove</i> to zabawna komedia o jądrowym unicestwieniu ludzkości. Jego fabuła łączy trzy wątki, które prowadzą nieuchronnie do tej zagłady. W…

Film Stanleya Kubricka z roku 1964 <i>Dr.&nbsp;Strangelove</i> to zabawna komedia o jądrowym unicestwieniu ludzkości. Jego fabuła łączy trzy wątki, które prowadzą nieuchronnie do tej zagłady. W pierwszym dowódca bazy lotniczej (Sterling Hayden) dostaje szaleństwa i uruchamia kod dla swoich B52 do zrzucenia bomby na cele w Rosji, podczas gdy brytyjski kapitan na programie wymiany oficerów (Peter Sellers) próbuje z nim rozmawiać racjonalnie. W drugim wątku widzimy załogę B52 dowodzoną przez kowbojskiego majora Konga (Slim Pickens), gdy przygotowują się do zrzutu bomby. W końcu są sceny z wojennej sali Pentagonu, gdzie amerykański prezydent (ponownie Peter Sellers) krytykuje generała (George&nbsp;C. Scott) za to, jak mogło dojść do tego, aż tajemniczy niemiecki naukowiec Dr.&nbsp;Strangelove (ponownie Peter Sellers) proponuje rozwiązanie.

barrymost
barrymost
13. 11. 2019
80%

Amerykański bombowiec zmierza w kierunku Rosji. Komunikacja jest niedostępna. Komuniści Rosjanie zbudowali urządzenie zagłady. A według szalonego (niepełnosprawnego?), byłego naukowca nazistowskiego…

Amerykański bombowiec zmierza w kierunku Rosji. Komunikacja jest niedostępna. Komuniści Rosjanie zbudowali urządzenie zagłady. A według szalonego (niepełnosprawnego?), byłego naukowca nazistowskiego Dr. Strangelovea, jądrowe zniszczenie jest przed nami wszystkimi! Dzięki tej ekscentrycznej komedii teraz mam duży szacunek dla talentu Petera Sellersa. Jak potrafił tak przekonująco zagrać trzy zupełnie różne role, jest dla mnie zagadką. Zwłaszcza jego przedstawienie prezydenta USA; ledwo mogłem uwierzyć, że brytyjski Peter Sellers potrafił tak naturalnie zagrać amerykański akcent. Ten film był zdecydowanie bardzo czarną komedią jak na swoje czasy, ponieważ zagrożenie wojną jądrową było naprawdę rzeczą, gdy ten film był kręcony. Niekonwencjonalny, humorystyczny scenariusz zawiera pewne dialogi i sceny, które powodują podniesienie brwi.

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
19. 12. 2022
100%

Seks i wojna w niezwykle sarkastycznym i inteligentnym filmie. Ten film jest jednym z najlepszych w karierze reżysera Stanleya Kubricka i jednocześnie jedną z najbardziej ikonicznych i kwasowych…

Seks i wojna w niezwykle sarkastycznym i inteligentnym filmie. Ten film jest jednym z najlepszych w karierze reżysera Stanleya Kubricka i jednocześnie jedną z najbardziej ikonicznych i kwasowych satyr, jakie kiedykolwiek zobaczyło kino. Inspirowany napiętą powieścią, która została opublikowana w tym samym okresie, oraz wydarzeniami politycznymi i wojskowymi, które miały wówczas miejsce, film strzela we wszystkie strony, aby dać nam najbardziej absurdalny i śmieszny obraz rywalizacji pomiędzy USA a Związkiem Radzieckim. Pomimo wszystkiego, i wszystkich argumentów za, nie uważam, że ten film jest prawdziwą komedią. Dla mnie szczerze mówiąc, nie sprawił, że się śmiałem, chociaż wchłonąłem i rozumiem kwasną ironię, która tu jest obecna.

CinemaSerf
CinemaSerf
01. 06. 2024
70%

Właśnie gdy "Seven Days in May" trafił na nasze ekrany, Stanley Kubrick wykorzystał doskonały nadmierny wysiłek Sterlinga Haydena, aby ukazać zbuntowanego generała, który postanowił wykorzystać…

Właśnie gdy "Seven Days in May" trafił na nasze ekrany, Stanley Kubrick wykorzystał doskonały nadmierny wysiłek Sterlinga Haydena, aby ukazać zbuntowanego generała, który postanowił wykorzystać wszystkie sprawdzające się mechanizmy obronne Stanów Zjednoczonych na swoją szaloną korzyść i rozpocząć prewencyjną kampanię bombową przeciwko tym upartym „Rosjanom”. Tylko jego doskonale wąsaty brytyjski oficer wykonawczy „Mandrake” (Peter Sellers) wyczuwa podstęp, ale jest zamknięty w ich bazie lotniczej, która w rzeczywistości jest oblężona - ale nie przez „Czerwonych”. Tymczasem amerykański prezydent (również Sellers) dopiero dowiaduje się, że zaraz rozpocznie wojnę jądrową, a nikt nie wie, jak temu zapobiec - nawet jego szef sztabu „Turgidson” (George C. Scott). Telefon do jego odpowiednika w Kremlu ujawnia, że Sowieci nie próżnowali i mają swój własny tarczę - która sprawiłaby, że skutki bomby hiroshimskiej byłyby nicością. Przy takim braku zaufania i chaosie, czy możliwe będzie zapobieżenie zniszczeniu ludzkości? Sellers ma kilka ról i skutecznie je wykonuje, ale wsparcie od Haydena, Scotta i zapałczanego, yee-ha, handlarza „Maj. Konga” (Slim Pickens) - odpowiedzialnego za ciężko obładowany bombowiec, który prawdopodobnie rozpocznie pożar, pokazuje naprawdę zabawnie nie tylko wady całego zasady paranoicznego dowodzenia i kontroli, ale także wady ludzkiej natury, gdy chodzi o rosnące poleganie na technologii i automatyzacji. Kalkulująca postać, która mogłaby pochodzić prosto z filmu „Bond”, również dość sprytnie wskazuje na pochodzenie wielu naukowców, którzy wspierali wojskowy program Zachodu, podczas gdy ich historyczna lojalność była co najwyżej wątpliwa. To tylko dziewięćdziesiąt parę minut, ale zawiera wiele do przemyślenia i rozśmieszania się, gdy absurdalność i powaga scenariusza są przedstawiane satyrycznie i potężnie, w czasie, gdy zimna wojna była cieplejsza.

8.1

Głosowano 5798×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500