Blisko
Dostępne na
Edisonline

Blisko Close

7.8 /10
879 ocen
2022 104 min Wydany

13-letni Léo i Rémi są nierozłączni. Towarzyszą sobie zarówno w ważnych życiowych wydarzeniach, jak i na co dzień. Wydawać by się mogło, że ich przyjaźni nic nie jest w stanie zagrozić. Jednak zawiść innych, pojawiające się plotki i typowe dla wieku dojrzewania zagubienie w świecie sprawiają, że w pewnym momencie Léo zaczyna oddalać się od swojego przyjaciela.

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Lukas Dhont
Scenarzysta Scenarzysta Lukas Dhont , Angelo Tijssens
Producent Producent Michiel Dhont , Dirk Impens , Michel Saint-Jean
Koproducent Koproducent Jacques-Henri Bronckart , Arnold Heslenfeld , Laurette Schillings , Frans van Gestel
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Valentin Hadjadj
Operator zdjęć Operator zdjęć Frank van den Eeden
Montażysta Montażysta Alain Dessauvage
Asystent produkcji Asystent produkcji Anéline Plateau
Charakteryzator Charakteryzator Michelle Beeckman
Scenografia Scenografia Eve Martin
Montażysta efektów dźwiękowych Montażysta efektów dźwiękowych Gijs den Hartogh
Mikser dźwięku Mikser dźwięku Michel Schöpping
Projektant dźwięku Projektant dźwięku Vincent Sinceretti
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Manu Verschueren
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

78 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
21. 10. 2022
70%

Trzynastoletni "Léo" (Eden Dambrine) i jego szkolny przyjaciel "Rémi" (Gustav De Waele) są nierozłączni. Grają razem, jedzą razem, śpią razem - idealny braterski związek. W szkole jednak ich koledzy…

Trzynastoletni "Léo" (Eden Dambrine) i jego szkolny przyjaciel "Rémi" (Gustav De Waele) są nierozłączni. Grają razem, jedzą razem, śpią razem - idealny braterski związek. W szkole jednak ich koledzy zaczynają robić pogardliwe uwagi, a naturalnie bardziej towarzyski "Léo" zaczyna nieco zaniedbywać swojego przyjaciela, potem jeszcze bardziej... Tragedia następuje po tym, jak "Rémi" nie pojawia się na szkolnej wycieczce, a konsekwencje dotykają młodego "Léo" i "Sophie" (Émilie Dequenne) - matkę jego przyjaciela - szczególnie mocno. Na jednym poziomie ten film opowiada o okrucieństwie. Nie o celowej, złowrogiej formie okrucieństwa - ale o obojętności, o ignorancji - rodzaj okrucieństwa oprawcy. Na innym poziomie to historia miłości, lojalności - a nawet zdrady. Jest to bardzo emocjonalny film z dwoma doskonałymi występami młodych chłopców, którzy przekazują swoje różne reakcje na zaskakujący szereg podejrzeń i osądów kierowanych w ich stronę przez tych, którzy nie wiedzieli lepiej - ale powinni. To o rodzicielstwie, o otwartości i o tym, jak ludzie radzą sobie z tragedią w swoim własnym, osobistym sposobem - i jest to bardzo skuteczne. Naprawdę zostawia grudę w gardle po seansie. Zdecydowanie warty obejrzenia.

PlutoZoo
PlutoZoo
13. 08. 2023
100%

Nie oceniam filmu 10/10, jeśli nie jest wspaniały, a moje recenzje zwykle są motywowane albo zupełnym rozczarowaniem, albo otwartym podziwem. Myślę, że to jest bardzo często doświadczenie większości…

Nie oceniam filmu 10/10, jeśli nie jest wspaniały, a moje recenzje zwykle są motywowane albo zupełnym rozczarowaniem, albo otwartym podziwem. Myślę, że to jest bardzo często doświadczenie większości ludzi z filmami, albo je uwielbiasz, albo nie. Z filmem Close jest wszystko do pokochania i jest to ćwiczenie w czystej miłości, nie tylko w jego fabule, ale także w sztuce filmowej, aktorstwie i opowiadaniu historii. Istotne jest to, że jest to jak sekcja zwłok, ekspertyczna analiza młodości opowiedziana oczami dwóch chłopców w ogromnym bólu. Jest to subtelna i prawie geniuszowska, przewrotna komentarz o uprzedzeniach rozwijanych w ramach ludzkiej sytuacji od samego początku. Idealnie uchwytuje, jak zakorzenione uprzedzenie może zniszczyć czystą i niewinną miłość między dwoma chłopcami, i doskonale kontrastuje, jak mdła i zła aluzja ze strony kobiecych kręgów karmi się otwartym przemocowym machizmem w kręgach męskich, łącznie niszcząc pomysł chłopców na to, co było ich przyjaźnią, by zohydzić go niesprawiedliwie i sprawić, że poczują, że to, co było wspaniałe, jest złe, by uczynić ich paranoicznymi i defensywnymi. Jest to opowieść stara jak świat, odrzędny i zły sposób, w jaki zazdrośni obserwatorzy starają się zniszczyć to, czego nie mogą mieć, bo nie mają tej zdolności. Jako widzowi frustrujące jest widzieć, jak homofobia jest kierowana na niewinne przyjaźnie w niewinności, ponieważ jest to homofobia prekursorska skierowana na bliskość, na niewinną braterską miłość. Jest to frustrujące, ponieważ pokazuje, jak zakorzeniona homofobia jest zarówno w wychowaniu dziewcząt, jak i chłopców - uprzedzenie, które jest używane do celowania w bliskie przyjaźnie i niewinność jako środek zapobiegawczy, szczepienie świata jako całości przeciwko męskiej czułości, na wszelki wypadek, żeby nie mogła zmienić się w coś więcej. Ten film zasługuje na wiele pochwał, a scenarzysta/reżyser Lukas Dhont jest utalentowany ponad to, do czego wielu krytyków zdaje się zdolnych, ponieważ w stosunkowo młodym wieku stworzył dzieło, które pozostawia wiele osób w branży pewnie zastanawiających się, jak to zrobił i gdzie popełnili błąd. Jeśli Hollywood jest centrum przemysłu filmowego, to tylko z powodu pieniędzy, a Lukas Dhont w tym belgijskim filmie i podobnie jak to uczyniło francuskie kino przed nim, rzucił światło na to, czym kino może i powinno być, a w porównaniu z typowymi ofertami Hollywoodu stawia je w złym świetle. To prawdziwe porównanie fast foodu do haute cuisine. W innym porównaniu i podobnym studium straty, film Aftersun spotkał się z wielką pochwałą i otrzymał ode mnie świetną recenzję. Po zobaczeniu Close uważam, że Aftersun jest rudymentalny w porównaniu i zastanawiam się, czy fakt, że Close jest w języku francuskim/flamandzkim, jest wystarczającym powodem, aby pozostawał w tyle pod względem uznania i pochwał w porównaniu z Aftersun, który, choć zasługuje na wiele pochwały, nie jest w żadnym stopniu równy - nawet blisko. Dla tych, którzy chcą się uczyć o kinematografii i opowiadaniu historii na ekranie, o aktorstwie i reżyserii, Close jest celem, do którego należy dążyć, mistrzowskim kursem w doskonałości. Złamie wam serce.

7.8

Głosowano 879×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500