W imię ojca

W imię ojca In the Name of the Father

7.9 /10
1,811 ocen
1993 133 min Wydany

"W imię ojca" opowiada o przeżyciach Gerry'ego Conlona, który dorastał we wstrząsanym zamachami terrorystycznymi Belfaście początku lat 70-tych. Conlon (Daniel Day-Lewis) był drobnym złodziejaszkiem, który ku niezadowoleniu swego ojca Giuseppe (Pete Postlethwaite) większość czasu spędzał w okolicznych barach. Gdy Gerry popadł w konflikt z IRA, ojciec wysłał go do Anglii, gdzie chłopak został niesłusznie oskarżony o udział w zamachu bombowym, w którym zginęło wielu niewinnych ludzi. Sąd skazał go na dożywocie, a wraz z nim aresztowano i uwięziono także jego ojca. W więzieniu Gerry zdał sobie sprawę, że Giuseppe pod maską słabości ukrywał wewnętrzną siłę i głęboką mądrość życiową. Minęło wiele lat, zanim dzięki wysiłkom energicznej pani mecenas (Emma Thompson) Gerry, zdołał udowodnić swą niewinność, oczyścić imię ojca i ujawnić światu prawdę o jednej z największych pomyłek w historii brytyjskiego wymiaru sprawiedliwości.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Daniel Day-Lewis
Daniel Day-Lewis

Gerry Conlon

Pete Postlethwaite
Pete Postlethwaite

Giuseppe Conlon

Emma Thompson
Emma Thompson

Gareth Peirce

John Lynch
John Lynch

Paul Hill

Corin Redgrave
Corin Redgrave

Robert Dixon

Beatie Edney
Beatie Edney

Carole Richardson

John Benfield
John Benfield

Chief PO Barker

Marie Jones
Marie Jones

Sarah Conlon

Gerard McSorley
Gerard McSorley

Belfast Detective Pavis

Frank Harper
Frank Harper

Ronnie Smalls

Mark Sheppard
Mark Sheppard

Paddy Armstrong

Don Baker
Don Baker

Joe McAndrew

Alison Crosbie
Alison Crosbie

Girl in Pub

Nye Heron
Nye Heron

IRA Man 1

Julian Walsh
Julian Walsh

Soldier

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Jim Sheridan
Scenariusz Scenariusz Jim Sheridan , Terry George
Producent Producent Jim Sheridan
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Trevor Jones
Operator zdjęć Operator zdjęć Peter Biziou
Montażysta Montażysta Gerry Hambling
Scenografia Scenografia Caroline Amies
Kinematografia Kinematografia Peter Biziou
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Gabriel Byrne
Obsada Obsada Nuala Moiselle , Patsy Pollock
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Rick Butler
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Joan Bergin
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Mary Alleguen
Efekty wizualne Efekty wizualne Kent Houston
Stunts Coordinator Stunts Coordinator Bill Weston
Kaskaderzy Kaskaderzy Patrick Condren
Fryzjer Fryzjer Anne Dunne
Koordynator budowy Koordynator budowy Russ Bailey
Recenzje (3)

Co sądzą inni widzowie

79 %
Średnia ocena
3
Łącznie recenzji
Shreyance Parakh
Shreyance Parakh
04. 05. 2017
100%

W imieniu NIEWINNOŚCI!! Czasami mówię sobie **to nie może mi się przydarzyć** z prostej przyczyny, że brzmi to naprawdę niesprawiedliwie, że to się dzieje.. Ale oglądanie takiego filmu zmienia całe…

W imieniu NIEWINNOŚCI!! Czasami mówię sobie **to nie może mi się przydarzyć** z prostej przyczyny, że brzmi to naprawdę niesprawiedliwie, że to się dzieje.. Ale oglądanie takiego filmu zmienia całe pojęcie o tym, co jest dobre, a co złe, sprawiedliwe, a niesprawiedliwe.. Jedyną rzeczą, która może być sprawiedliwa na tym świecie, jest twoje **SERCE** !! Choć postać Daniela Day Lewisa nie jest od początku twoim typowym wzorem zachowania, wiesz, że serce w niej nie jest czarne (zwłaszcza z jednej sceny tuż przed tym, gdy mówi 'Przez całe moje przeklęte życie nie wiedziałem, co to znaczy zabić kogoś, aż teraz').. Transformacja postaci Daniela Day Lewisa z mężczyzny, który nie był wystarczająco odpowiedzialny, aby zadbać o siebie, na mężczyznę, który przysięga walczyć o imię swojego ojca, jest genialnie wzruszająca! Boli mnie patrzeć, jak okrutni 'MY' jako gatunek możemy być, gdy nie akceptujemy swoich błędów, nawet jeśli wiemy, że może to komuś zniszczyć życie bardziej niż PIEKŁO!! Wszystko w filmie jest dobre, dopóki nie pomyślisz o nim jako o czyimś życiu, które jest odgrywane przed tobą. Jak tylko sobie uświadomisz, że to przekształca się w coś, co nie możesz po prostu uznać za kolejny genialny film. Zamiast tego twoje serce wychodzi do ludzi, którzy faktycznie musieli to wszystko przejść.. Dobrze zrealizowane, znakomicie zagrane, genialne, łamiące serce i rozgrzewające serce jednocześnie !! Ci, którzy uznali to za piękne, mogą wybrać film Hillary Swank z 2010 roku **Conviction** jako ich kolejny wybór innego wzruszającego 'oczami ucztę'!

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
21. 11. 2022
60%

Skromny, często zapomniany, ale dobrze wykonany film. Ten film jest obecnie zupełnie zapomniany. Jeśli nie jesteś rdzennym mieszkańcem lub bardzo blisko związany z Irlandią, myślę, że istnienie i…

Skromny, często zapomniany, ale dobrze wykonany film. Ten film jest obecnie zupełnie zapomniany. Jeśli nie jesteś rdzennym mieszkańcem lub bardzo blisko związany z Irlandią, myślę, że istnienie i działalność IRA wydaje się czymś, co zakończyło się wiele lat temu. Film skupia się w szczególności na sprawie "Guildford Four" i "Maguire Seven", grupy osób oskarżonych o atak bombowy i współpracę z IRA, później okazało się, że wszyscy byli niewinni. Uniewinnienie przyszło jednak zbyt późno dla patriarchy rodziny, który zmarł w więzieniu. Oskarżeni byli prawie wszyscy ze sobą powiązani, rodziną lub przyjaźnią. Technicznie film jest bardzo godny uwagi w wysiłku ukazania cierpień, którym byli poddani skazańcy, i robi to w bardzo przekonujący i wiarygodny sposób. Wybór dekoracji, lokalizacji zdjęć i kostiumów bardzo do tego przyczyniają. Film bardzo dobrze działa w środowisku i psychice postaci, prowadząc do gęstego dramatu, który może nie przypaść do gustu tym, którzy chcą lżejszego filmu, ale działa bardzo dobrze.

Ahmetaslan27
Ahmetaslan27
02. 05. 2023
90%

Oscar dla najlepszej duet Daniela Day-Lewisa i Pete'a Postlethwaite'a. Film próbuje przekazać przerażenia niesprawiedliwości, dochodzenia i orzeczeń pod pretekstem stanów wyjątkowych i terroryzmu,…

Oscar dla najlepszej duet Daniela Day-Lewisa i Pete'a Postlethwaite'a. Film próbuje przekazać przerażenia niesprawiedliwości, dochodzenia i orzeczeń pod pretekstem stanów wyjątkowych i terroryzmu, ale szczegóły tych ustaw sprawiają, że śmiejemy się z dzisiejszego punktu widzenia, nawet gdy film był pokazywany w 1993 roku. Film konfrontuje nas ze szokiem, że ustawa antyterrorystyczna w tamtym czasie mogła wystawić każdą niewinną osobę na 7 dni bez oskarżenia, a wierzę, że jest nadal obecna w wielu niezliczonych krajach na świecie. Film opowiada o prawdziwej historii Kwartetu z Guildford i Siedmiu z Maguire, bardzo bolesną opowieść o prawach człowieka, których rozdziały rozpoczynają się od aresztowania irlandzkiego młodzieńca Gerry'ego Conlona w Anglii i oskarżenia go, razem z trzema innymi, o przeprowadzenie ataku terrorystycznego na zaminowanie baru w Guildford. Chociaż Jerry jest lekkomyślny i ma już skłonności do przestępczości, to przez wydarzenia filmu zdajemy sobie sprawę, że Jerry i ci z nim są niewinni, ale proces śledztwa i przesłuchania pokazuje, że ma wiele zanieczyszczeń i korupcji w sposobie oskarżania tych niewinnych ludzi. W Imię Ojca na pierwszy rzut oka mówi o sprawiedliwości i uczuciu ucisku w obliczu niesprawiedliwości. Wydarzenia filmu są dramatyczne, krążą wokół innych tematów, z których najważniejszym jest relacja między synem a ojcem i jak się rozwija, a także to, jak brzydkie miejsce jak więzienie może stanowić okazję dla Jerry'ego do dojrzewania w sposób, który by się nie zdarzył, gdyby nie był poddany niesprawiedliwości. Wielowymiarowość i różnorodność filmu, oprócz przejawów poza możliwościami planety w dwóch scenach i występu dwóch aktorów, którzy nadali filmowi wielkie znaczenie i specjalne miejsce. Gdyby był Oscar dla najlepszego duetu aktorskiego, partnerstwo Daniela Day-Lewisa i Pete'a Postlethwaite'a zasługiwałoby na niego z zamkniętymi oczami. Postać Giuseppe Conlona nie ma wad. Nawet historia jego imienia, która umożliwiła opowiedzenie wspaniałej sceny, była czarująca i niewiarygodna. Miał dziwny stan spójności w świetle okoliczności, w których się znalazł, i w świetle swojej przeszłości pełnej upadku, co sprawiło, że przestrzegał zasady i prawa ściśle, aby nie naruszać prawa. Ta płaskość sprawiła, że jego syn Jerry postrzegał go jako słabość. Ale gdy Jerry zdał sobie sprawę, gdy przetestował siebie w obliczu tych samych wyzwań, jakie jego ojciec, Giuseppe Conlon, musiał stawić czoła, zobaczył, jak jego ojciec zyskał grunt i szacunek w każdej sytuacji.

7.9

Głosowano 1811×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500