Świetny film, to nie jest spaghetti western. Bardzo dobra historia i atmosfera 10 gwiazdek.
Świetny film, to nie jest spaghetti western. Bardzo dobra historia i atmosfera 10 gwiazdek.
Film Na ropę toczy się w Kalifornii pod koniec XIX wieku, w okresie boomu naftowego. Opowieść dokumentuje wzlot Daniela Plainviewa, samotnego ojca, który z ubogiego górnika awansuje na magnata naftowego. Kiedy Plainview otrzymuje tajemniczy wskazówkę, że na zachodzie jest miasto, z którego wyrzutuje się ropa, wyrusza ze swoim synem H.W. spróbować szczęścia w małym Bostonie. W tym ubogim mieście, którego główną atrakcją jest kościół z charyzmatycznym kaznodzieją Elimem Sundayem, starają się przełamać dotychczasowe nieszczęścia. Ale mimo sukcesów nie są w stanie uniknąć konfliktów, w których podstawowe wartości takie jak miłość, nadzieja, wspólnota, wiara, ambicje, a nawet więź między ojcem a synem, są zagrożone korupcją, oszustwami i strumieniami ropy.
Daniel Plainview
Paul Sunday / Eli Sunday
Henry
Fletcher Hamilton
H.W. Plainview
Elizabeth
Mary Sunday
H. B. Ailman
Abel Sunday
Mr. Bandy
Mary Sunday (young)
Prescott
Signal Hill Man
Signal Hill Married Man
Signal Hill Woman
Mr. Bankside
Mrs. Bankside
Al Rose
H.M. Tilford
J.J. Carter
Stanowisko | Nazwy |
---|---|
Powieść Powieść | Upton Sinclair |
Operator zdjęć Operator zdjęć | Robert Elswit |
Montażysta Montażysta | Dylan Tichenor |
Scenografia Scenografia | Jack Fisk |
Producent Producent | JoAnne Sellar , Paul Thomas Anderson , Daniel Lupi |
Reżyser Reżyser | Paul Thomas Anderson |
Obsada Obsada | Cassandra Kulukundis |
Kierownik muzyczny Kierownik muzyczny | Linda Cohen |
Projekt kostiumów Projekt kostiumów | Mark Bridges |
Dekoracja planu Dekoracja planu | Jim Erickson |
Kierownik działu fryzjerskiego Kierownik działu fryzjerskiego | Linda Flowers |
Kierownik działu charakteryzacji Kierownik działu charakteryzacji | John Blake |
Script Supervisor Script Supervisor | Anna Rane |
Kierownik kostiumów Kierownik kostiumów | Eden Clark Coblenz |
Technik oświetlenia riggingowego Technik oświetlenia riggingowego | Mark Manthey |
Fotograf planu Fotograf planu | Melinda Sue Gordon , François Duhamel |
Koordynator kaskaderów Koordynator kaskaderów | Jeff Habberstad |
Logo | Firma |
---|---|
![]() |
Miramax
US
|
Ghoulardi Film Company
US
|
|
![]() |
Paramount Vantage
US
|
JoAnne Sellar Productions
US
|
Język |
---|
English |
Co sądzą inni widzowie
Świetny film, to nie jest spaghetti western. Bardzo dobra historia i atmosfera 10 gwiazdek.
Świetny film, to nie jest spaghetti western. Bardzo dobra historia i atmosfera 10 gwiazdek.
Masywny, ponury dramat okresowy złożony z kompleksowych postaci i Danielem Day-Lewisem. Na początku XX wieku, pracowity poszukiwacz w Południowej Kalifornii, Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis),…
Masywny, ponury dramat okresowy złożony z kompleksowych postaci i Danielem Day-Lewisem. Na początku XX wieku, pracowity poszukiwacz w Południowej Kalifornii, Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis), staje się przebiegłym magnatem naftowym, którego podróż jest równoległa z wątpliwym pastorowi z dalekiego kościoła, Eli Sunday (Paul Dano). „There Will Be Blood” (2007) to dramat okresowy z elementami westernu. Jest artystyczny i najbardziej odległy od konwencjonalnego hitu kinowego. Musisz być w nastroju na głęboki, wolno płynący, epicki film, aby go docenić. Współczesne filmy „The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” i „No Country for Old Men” są dobrymi porównaniami. Mimo że historia i główne postaci są proste na powierzchni, sięgają głęboko i są tu rzeczy do wydobycia: Jaki jest sens sukcesu, jeśli nie masz nikogo, z kim mógłbyś go kochać i cieszyć się nim? Czy Daniel jest socjopatą, czy osobą o wysokich walorach, która nabiera tendencji socjopatycznych, ponieważ jego wybory prowadzą go na drogę szaleństwa? Czy Eli był „fałszywym prorokiem”? Jeśli tak, czy zawsze był oszustem, czy nim się stał? Dlaczego Eli jest równoległy z Danielem? Czy Daniel ma zdolność do prawdziwej miłości? Czy mówi poważnie to, co w końcu mówi HW, czy słowa te wynikają z poczucia zdrady? Czy racjonalna osoba pospieszyłaby się do zabójstwa? Czy w filmie jest pozytywny protagonist? Jeśli tak, kto i dlaczego? Jeśli nie, dlaczego nie? Niestety, film tonie w negatywnej stronie życia i jest najbardziej odległy od inspiracji. Film trwa 2 godziny 38 minut i był kręcony w Południowej Kalifornii i Teksasie (Shafter & Marfa); oraz w Lakewood, Waszyngton (zamek Thornewood). OCENA: C+
Pamiętam, jak czytałem o tym, ile pieniędzy Rockefeller zarabiał na szczycie swojego potencjału i kwoty były oszałamiające. Jego firma Standard Oil jest wspomniana w tej potężnej dramie z Danielem…
Pamiętam, jak czytałem o tym, ile pieniędzy Rockefeller zarabiał na szczycie swojego potencjału i kwoty były oszałamiające. Jego firma Standard Oil jest wspomniana w tej potężnej dramie z Danielem Day Lewisem jako „Plainview”. Jest poszukiwaczem srebra, ale gdy upada, odkrywa, że istnieje coś o wiele cenniejszego i obfitszego - jeśli wiesz, jak to znaleźć. Stopniowo kupuje dzierżawy i razem ze swoim wiernym „Fletcherem” i młodym synem „H.W.” zaczyna rozwijać swoje przedsiębiorstwo z zamiarem zbudowania rurociągu ponad stu mil, aby dotrzeć do morza. W trakcie podróży ich życie jest pełne niebezpieczeństw i trzeba podejmować trudne decyzje - zwłaszcza gdy wypadek na jednej z studni powoduje, że młody chłopiec staje się głuchy. To właśnie na tej odległej miejscowości „Plainview” spotyka swojego wroga. Nie w konkurencyjny, biznesowy sposób, ale w purytańskim chrześcijańskim sposób. Syn lokalnego osadnika jest aspirującym kaznodzieją „Eli” i reszta filmu to próba upokorzenia i wyprzedzenia drugiego oraz zaprzeczenie mocno utrzymywanych wartości. Ten film ma powolne tempo, ale DDL jest w super formie jako człowiek dążący do sukcesu, ale dla jego własnego celu. Jego bogactwo nie przynosi mu zadowolenia ani radości nikomu innemu. To również pokazuje, jak biedne były wiejskie części USA na przełomie XX wieku i jak narażona była ludność na eksploatację i chciwość magnatów naftowych. Fotografia jest pochłaniająca, a tempo dobrze działa, przyciągając nas do doskonale skonstruowanych charakteryzacji, które były naturalnymi następcami wcześniejszych pionierów. Nie polubiłem zakończenia. Wydało mi się trochę zbędne, rozczarowujące - nawet pośpieszne. Ostatnie dziesięć minut ma swoją intensywność, która dobrze ilustruje umiejętności Dana i DDL, ale po prostu nie zawiązało wszystkiego tak, jakbym chciał. Mimo to to świetny kawałek kina z mocnymi scenariuszami...
Co do diabła było w powietrzu w 2007 roku?
Co do diabła było w powietrzu w 2007 roku?