Wschód słońca

Wschód słońca Sunrise: A Song of Two Humans

7.8 /10
833 ocen
1927 94 min Wydany

"Wschód słońca" ma tę świetlistą prostotę konstrukcji, która dana jest bardzo niewielu filmom: troje zwykłych bohaterów, odwieczny dramat uczuć, jedność akcji. Bawiąca na wakacjach kobieta usiłuje nakłonić młodego farmera, by zgładził swoją żonę i zamieszkał z nią w mieście. Ten, poczciwy, ale dość słabego charakteru, ulega w końcu i zamierza dokonać zbrodni podczas przejażdżki łódką. Cofa się wszakoż w decydującym momencie. Żona, pojąwszy, co się miało stać, ucieka w przerażeniu.

Obsada Pełna obsada i ekipa

George O'Brien
George O'Brien

The Man (Anses)

Janet Gaynor
Janet Gaynor

The Wife (Indre)

Margaret Livingston
Margaret Livingston

The Woman from the City

Bodil Rosing
Bodil Rosing

The Maid

J. Farrell MacDonald
J. Farrell MacDonald

The Photographer

Ralph Sipperly
Ralph Sipperly

The Barber

Jane Winton
Jane Winton

The Manicure Girl

Arthur Housman
Arthur Housman

The Obtrusive Gentleman

Eddie Boland
Eddie Boland

The Obliging Gentleman

Herman Bing
Herman Bing

Streetcar Conductor (uncredited)

Sidney Bracey
Sidney Bracey

Dance Hall Manager (uncredited)

Gino Corrado
Gino Corrado

Manager of Hair Salon (uncredited)

Vondell Darr
Vondell Darr

(uncredited)

Sally Eilers
Sally Eilers

Woman in Dance Hall (uncredited)

Gibson Gowland
Gibson Gowland

Angry Driver (uncredited)

Thomas Jefferson
Thomas Jefferson

Old Seaman (uncredited)

Bob Kortman
Bob Kortman

Villager (uncredited)

F. W. Murnau
F. W. Murnau

Dancer (uncredited)

Barry Norton
Barry Norton

Ballroom Dancer / Kissing Couple (uncredited)

Robert Parrish
Robert Parrish

Boy (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser F. W. Murnau
Autor Autor Hermann Sudermann
Producent Producent William Fox
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Hugo Riesenfeld
Operator zdjęć Operator zdjęć Charles Rosher , Karl Struss
Montażysta Montażysta Harold D. Schuster
Muzyka Muzyka R. H. Bassett , Carli Elinor , Erno Rapee , Willy Schmidt-Gentner
Charakteryzator Charakteryzator Charles Dudley
Asystent reżysera Asystent reżysera Herman Bing
Kierownik Działu Artystycznego Kierownik Działu Artystycznego Gordon Wiles
Asystent kierownika artystycznego Asystent kierownika artystycznego Edgar G. Ulmer , Alfred Metscher
Orkiestrator Orkiestrator Maurice Baron
Efekty specjalne Efekty specjalne Frank D. Williams
Fotograf planu Fotograf planu Max Munn Autrey , Frank Powolny
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

78 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
Andres Gomez
Andres Gomez
17. 05. 2014
70%

Interesujące, ale bardziej ze względu na to, jak filmy były robione w 1927 roku i jak rozumiano relacje między mężczyznami i kobietami.

Interesujące, ale bardziej ze względu na to, jak filmy były robione w 1927 roku i jak rozumiano relacje między mężczyznami i kobietami.

CinemaSerf
CinemaSerf
27. 03. 2022
70%

Friedrich Murnau naprawdę postarał się o ten pięknie złożony i piękny opowieść - która w całości opiera się na ludzkich wadach charakteru, które zwykle mogą sprawić, że ktoś zakręci nosem... żadna z…

Friedrich Murnau naprawdę postarał się o ten pięknie złożony i piękny opowieść - która w całości opiera się na ludzkich wadach charakteru, które zwykle mogą sprawić, że ktoś zakręci nosem... żadna z postaci nie ma prawdziwych imion, ale George O'Brien jest szczęśliwie żonaty z Janet Gaynor, żyjący na swojej farmie ze swoim małym dzieckiem. Pewnego dnia spotyka odwiedzającą Margaret Livingstone - miejską dżentelmenkę, do której wkrótce się urzeka. Świadomy swojego obowiązku wobec żony, niechętnie przyłącza się do niej w wielkim mieście, więc ona raczej złośliwie sugeruje, że on i jego żona udają wypadek łodziowy, w którym ona tonie, a on przeżyje... Bezczelnie się zgadza i para wyrusza w podróż, ale gdy próbuje ją zrzucić za burtę, to się wycofuje, a ona w przerażeniu ucieka do miasta, gdzie w końcu ją dogania i błaga o przebaczenie. Na szczęście dla niego zgadza się i para spędza uroczy dzień razem, doświadczając wszystkich luksusów, jakie może zaoferować metropolia, zanim wpadną w największą burzę, kiedy wracają do domu na koniec swojego dnia. Mimo starań nie może jednak wymazać wspomnienia o innej kobiecie, a jego myśli przybierają znacznie ciemniejszy obrót... Historia jest w gruncie rzeczy opowieścią o dobrem kontra złem, pokusie i grzechu - i nie zawsze przedstawiona w jakiejkolwiek jasnej scenie. Pomimo że postać O'Briena jest całkowicie odrażająca i samolubna, nie nienawidziałem jej - słaba i kapryśna, jak była; i uwodzicielka Livingstone również nie jest nienawistna - chodzi tutaj o ludzką naturę i to, co nas napędza - z wadami i wszystkim. Fotografia jest super - zwłaszcza w salonie, gdzie obie są rozpieszczane i uwodzone, a sekwencja burzy na końcu jest również bardzo skuteczna. Do 1927 r. nieme filmy nauczyły się sztuki kondensowania swoich historii - i jest to tutaj także zrobione naprawdę dobrze. Film ma tempo, które nie zatrzymuje się długo i naprawdę sprawia przyjemność go oglądać.

7.8

Głosowano 833×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500