Fanny i Aleksander
Dostępne na
Edisonline

Fanny i Aleksander Fanny och Alexander

7.8 /10
803 ocen
1982 188 min Wydany

Historia rozpoczyna się w 1907 roku, gdy rodzina Ekdahlów świętuje Boże Narodzenie. Poznaj Fanny i Aleksandra, dwoje dzieci cierpiących na brak miłości, lęku i osamotnienia w obliczu surowości ojczyma.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Pernilla Allwin
Pernilla Allwin

Fanny Ekdahl

Bertil Guve
Bertil Guve

Alexander Ekdahl

Jan Malmsjö
Jan Malmsjö

Bishop Edvard Vergerus

Börje Ahlstedt
Börje Ahlstedt

Carl Ekdahl

Anna Bergman
Anna Bergman

Hanna Schwartz

Gunn Wållgren
Gunn Wållgren

Helena Ekdahl

Erland Josephson
Erland Josephson

Isak Jacobi

Mats Bergman
Mats Bergman

Aron Retzinsky

Jarl Kulle
Jarl Kulle

Gustav Adolf Ekdahl

Allan Edwall
Allan Edwall

Oscar Ekdahl

Ewa Fröling
Ewa Fröling

Emilie Ekdahl

Gunnar Björnstrand
Gunnar Björnstrand

Filip Landahl

Stina Ekblad
Stina Ekblad

Ismael Retzinsky

Mona Malm
Mona Malm

Alma Ekdahl

Christina Schollin
Christina Schollin

Lydia Ekdahl

Kerstin Tidelius
Kerstin Tidelius

Henrietta Vergerus

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Operator zdjęć Operator zdjęć Sven Nykvist
Muzyka Muzyka Daniel Bell , Robert Schumann , Benjamin Britten , Frans Helmerson , Marianne Jacobs
Montażysta Montażysta Sylvia Ingemarsson
Projektant dekoracji Projektant dekoracji Susanne Lingheim , Anna Asp
Producent Producent Jörn Donner , Daniel Toscan du Plantier
Koproducent Koproducent Renzo Rossellini
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Anna Asp
Dekoracja planu Dekoracja planu Susanne Lingheim
Projektant kostiumów Projektant kostiumów Marik Vos-Lundh
Dźwięk Dźwięk Björn Gunnarsson , Lasse Liljeholm , Bo Persson , Owe Svensson
Charakteryzator Charakteryzator Barbro Holmbring
Logo Firma
Gaumont FR
Tobis DE
Svenska Filminstitutet SE
SVT SE
Cinematograph AB SE
Personafilm
Język
Deutsch
English
svenska
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

78 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CRCulver
CRCulver
17. 10. 2018
80%

W 1982 roku została wydana wersja filmu Fanny i Alexander trwająca 5 godzin dla szwedzkiej telewizji i skrócona do 180 minut na potrzeby kinowej premiery. Ten film miał być ostatnim dziełem Ingmara…

W 1982 roku została wydana wersja filmu Fanny i Alexander trwająca 5 godzin dla szwedzkiej telewizji i skrócona do 180 minut na potrzeby kinowej premiery. Ten film miał być ostatnim dziełem Ingmara Bergmana i chociaż wielki reżyser żył jeszcze kolejne 25 lat i pracował nad mniejszymi projektami, Fanny i Alexander nadal można uznać za wielkie zwieńczenie jego legendarnego kina.

CinemaSerf
CinemaSerf
04. 02. 2024
70%

Eponimiczne dzieci (Pernilla Allwin i Bertil Guve) żyją szczęśliwym życiem w górnej klasy średniej z ich teatralnym ojcem Oskarem i matką Emilie i nie mogą się doczekać świąt Bożego Narodzenia.…

Eponimiczne dzieci (Pernilla Allwin i Bertil Guve) żyją szczęśliwym życiem w górnej klasy średniej z ich teatralnym ojcem Oskarem i matką Emilie i nie mogą się doczekać świąt Bożego Narodzenia. Imprezy trwają, wszyscy dobrze się bawią, dopóki ojciec nagle nie zachoruje. Jego śmierć następuje szybko, a ich matka jest soon zalotna przez dość purytanicznego biskupa Vergerusa, który ma inny, bardziej dyscyplinarny stosunek do wychowywania dzieci. Kiedy się żenią, życie Alexandra staje się niemal nie do zniesienia. Emilie jest początkowo tolerancyjna wobec polityk swojego nowego męża, ale stopniowo zaczyna go nienawidzić i szuka sposobu, jak wrócić z dziećmi do bezpieczeństwa swojej własnej, kochającej, rodziny. Ten film jest nieco epizodyczny. Faza pierwsza pokazuje nam szczęście, druga małżeństwo, trzecia - no to jest ucieczka z małżeństwa - a druga faza najlepiej działa dla mnie. Naprawdę dość przerażające występy Malmsjö jako okrutnego człowieka Boga również przynoszą żarliwe wysiłki młodego Guvea, który udowadnia, że Alexander zdecydowanie nie jest tchórzem. Projekt tego filmu dobrze kontrastuje względny, czerwony, luksusowy ich pierwotny dom z oszczędnością o wiele bardziej rzadkiego i zimnego rezydencji biskupa - i to porównanie zmian w ich rodzinnej dynamice. Daniel Bell dostarcza nam wynik, który towarzyszy wzlotom i upadkom tych dwóch dzieci, a coraz bardziej ich matki. Przyczyną Frölinga jest kolejnym solidnym wkładem - możemy poczuć frustrację jej postaci, gdy zdaje sobie sprawę, że to świat mężczyzn, i jest w dużej mierze uwięziona przez status swojego męża i podległa jego woli. Jest to nieco powolny start, Bergman poświęca czas na przedstawienie nam postaci, które mają różne stopnie styczności z ostatecznym wątkiem, ale ostatecznie tworzy to uczucie, że to rodzina, społeczność - i niektóre kawałki zaczynają ładnie pasować, gdy zbliżamy się do finału. A ten wniosek? Cóż, ten mi się całkiem podobał! Ten film najlepiej wychodzi na dużym ekranie. Estetyka jest wtedy bardziej skuteczna i godna docenienia, a nie daj się zniechęcić trzem godzinom - naprawdę szybko to rusza, gdy już ruszymy.

7.8

Głosowano 803×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500