Zaskoczeniem było, gdy Francja wybrała 'Les Misérables' jako swój kandydat do Nagrody Akademii za Najlepszy Film Międzynarodowy na nadchodzące Oscary zamiast ukochanego 'Portrait of a Lady on Fire'…
Zaskoczeniem było, gdy Francja wybrała 'Les Misérables' jako swój kandydat do Nagrody Akademii za Najlepszy Film Międzynarodowy na nadchodzące Oscary zamiast ukochanego 'Portrait of a Lady on Fire' Céline Sciammy, ale decyzja ma pewien sens. Tam, gdzie 'Portrait' jest ponadczasowym klasykiem, który odnosi się do trwającego stanu ludzkości, debiutancki film Ladj Jaya jest tak natychmiastowy i istotny w obecnej sytuacji we Francji i w całej Europie. Tak jak w powieści Victora Hugo, są na krawędzi masowego upadku kulturowego i politycznego, kryzysu, który zdefiniuje ich przyszłość jako społeczeństwa wielokulturowego i gospodarczego. Jego głównie konwencjonalna struktura i podejście sprawiają, że jest o wiele bardziej przystępny, niż byś oczekiwał, ale nigdy nie kosztem jego inteligencji czy intencji. 'Les Misérables' to niezwykły, elektryzujący i ostatecznie wstrząsający film, znakomity debiut dla Ladj Jaya, a przede wszystkim dzieło, które wydaje się być niezbędne - nie tylko dla Francji, ale także dla tych, którzy go stworzyli i tych, którzy go widzą. To ekscytujący akt protestu filmowego.