Życie na podsłuchu

Życie na podsłuchu Das Leben der Anderen

8.0 /10
3,820 ocen
2006 137 min Wydany

Film porusza wciąż gorący temat służb specjalnych. Opisuje przerażającą, paranoiczną i czasami śmieszną historię systemu kontroli obywateli we wschodnich Niemczech. Historia oparta na faktach. Wczesne lata 80-te. Znany dramaturg Georg Dreyman wraz ze swoją partnerką Christą, popularną aktorką tworzą parę intelektualistów- gwiazd w socjalistycznym państwie. Ich poglądy i styl życia nie zawsze zgadzają się z doktryną partii dlatego są pod ścisłą obserwacją Agenta Stasi, którego zaczyna wciągać i fascynować ich życie...

Obsada Pełna obsada i ekipa

Martina Gedeck
Martina Gedeck

Christa-Maria Sieland

Ulrich Mühe
Ulrich Mühe

Gerd Wiesler

Sebastian Koch
Sebastian Koch

Georg Dreyman

Ulrich Tukur
Ulrich Tukur

Anton Grubitz

Thomas Thieme
Thomas Thieme

Bruno Hempf

Hans-Uwe Bauer
Hans-Uwe Bauer

Paul Hauser

Volkmar Kleinert
Volkmar Kleinert

Albert Jerska

Matthias Brenner
Matthias Brenner

Karl Wallner

Herbert Knaup
Herbert Knaup

Gregor Hessenstein

Bastian Trost
Bastian Trost

Häftling 227

Marie Gruber
Marie Gruber

Frau Meineke

Volker Michalowski
Volker Michalowski

Schriftexperte

Werner Daehn
Werner Daehn

Einsatzleiter in Uniform

Hinnerk Schönemann
Hinnerk Schönemann

Axel Stigler

Ludwig Blochberger
Ludwig Blochberger

Benedikt Lehmann

Martin Brambach
Martin Brambach

Einsatzleiter Meyer

Hubertus Hartmann
Hubertus Hartmann

Egon Schwalber

Paul Faßnacht
Paul Faßnacht

Onkel Frank Hauser

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Scenariusz Scenariusz Florian Henckel von Donnersmarck
Reżyser Reżyser Florian Henckel von Donnersmarck
Operator zdjęć Operator zdjęć Hagen Bogdanski
Montażysta Montażysta Patricia Rommel
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Gabriel Yared , Stéphane Moucha
Producent Producent Max Wiedemann , Quirin Berg
Obsada Obsada Simone Bär
Koproducent Koproducent Claudia Gladziejewski , Monika Lobkowicz , Andreas Schreitmüller
Scenografia Scenografia Silke Buhr
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Christiane Rothe
Dekoracja planu Dekoracja planu Frank Noack
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Gabriele Binder
Charakteryzator Charakteryzator Annett Schulze , Sabine Schumann
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Tom Sternitzke
ADR i dubbing ADR i dubbing Eva Claudius
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

80 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
portman123
portman123
13. 01. 2024
100%

Dobrzy chłopcy stojący w obliczu tragicznych okoliczności w interesującym okresie historii. Ponieważ obserwujesz życie głównych bohaterów z perspektywy moralnie zdezorientowanego oficera Stasi…

Dobrzy chłopcy stojący w obliczu tragicznych okoliczności w interesującym okresie historii. Ponieważ obserwujesz życie głównych bohaterów z perspektywy moralnie zdezorientowanego oficera Stasi prowadzącego śledztwo, otrzymujesz więcej informacji niż postacie o swojej beznadziejnej sytuacji. To czyni jeszcze bardziej tragicznym patrzenie na cierpienie, jakie znoszą. Absolutnie uwielbiam ten film. Jak dotąd jedyny film, który sprawił, że ja i mój tata płakaliśmy.

CinemaSerf
CinemaSerf
11. 05. 2024
70%

To nie jest tyle thriller, co rażący przykład korumpującej mocy państwa i tych, którzy są powołani do tworzenia i wdrażania jego polityki. „Dreyman” (Sebastian Koch) to wschodnioniemiecki…

To nie jest tyle thriller, co rażący przykład korumpującej mocy państwa i tych, którzy są powołani do tworzenia i wdrażania jego polityki. „Dreyman” (Sebastian Koch) to wschodnioniemiecki dramatopisarz, który cieszy się popularnością wśród elity komunistycznej, ponieważ jego dzieła potrafią wychwalać cnoty ich republiki ludowej. Minister „Hempf” (Thomas Thieme) przechodzi z nim wszystkie popierające ruchy, ale jednocześnie prosi Stasi o sprawowanie nad nim kontroli. Bardzo ambitny „Grubitz” (Ulrich Tukur) wybiera swojego skrupulatnego kolegę „Wieslera” (Ulrich Mühe), aby zarządzał inwigilacją i tak zaczyna się cała historia. Co bardzo szybko do nich dociera, to że są wykorzystywani przez polityka do zdyskredytowania pisarza z zupełnie innych powodów. Ma zamiar na aktorkę „Christę-Marię” (Martina Gedeck), która przypadek chce, że jest dziewczyną ich nowego celu. Bardzo niechętnie zgodziła się na jego zaloty w przeszłości, ale na zasadzie, że opór byłby dość daremny, ponieważ nie jest człowiekiem, z którym warto się sprzeczać. Jeśli potrzebowali dowodu na to, wystarczy spojrzeć na wyobcowanego „Jerskę” (Volkmar Kleinart), który teraz musi mieszkać w spółdzielni mieszkaniowej i nie może znaleźć pracy. Dotychczas niezachwiana lojalność „Wieslera” zaczyna teraz nieco chwiać się. Nie lubi być wykorzystywany i gdy jego inwigilacja trwa, zaczyna zdawać sobie sprawę, że może być na niewłaściwym tropie! Stopniowo elementy wewnętrzne i polityczne zamykają się wokół wszystkich z nich i w miarę wzrostu presji, aby dostarczyć wyniki, sprawy przyjmują tragiczny obrót dla praktycznie każdego. To dość dynamicznie i pomysłowo napisane oskarżenie o reżimach totalitarnych. Ludzie żyją w strachu i tak się dostosowują; państwo kontroluje wszystkie aspekty infrastruktury codziennego życia, a ci, którzy wspięli się po tłustym czerwonym słupie, wkrótce pokazują wszystkie orwellovskie kwalifikacje jego „Napoleona” z „Fermy zwierząt”. Pozytywną uwagę należy zwrócić Gedeckowi, który dobrze odgrywa skonfliktowaną postać, która musi godzić miłość i życie, oraz Müheowi, który pokazuje, że jako były mistrz sztuk indoktrynacji, również „Wiesler” może być zdolny do zmiany. Nawet ludzkości. Jest zabawna scena, w której jeden z ich kolegów opowiada dowcip o Erichu Honeckerze i przypadkowo jest podsłuchiwany. Później widzimy go ponownie - ale żadna z postaci nie wykonuje pracy, na którą się zapisali!

8

Głosowano 3820×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500