Samuraj

Samuraj Le Samouraï

7.8 /10
1,151 ocen
1967 105 min Wydany

Jef Costello jest zawodowym mordercą. To człowiek zamknięty w sobie, introwertyczny i samotny. W kolejnym zabójstwie na zamówienie gangsterów jego ofiarą staje się właściciel nocnego klubu w Paryżu. Podczas akcji widziała go Valerie, pianistka, która jednak nie decyduje się wskazać go podczas policyjnej identyfikacji. W międzyczasie Jef orientuje się, że dotychczasowi zleceniodawcy powzięli zamiar zlikwidowania go...

Obsada Pełna obsada i ekipa

Alain Delon
Alain Delon

Jef Costello

François Périer
François Périer

Superintendant

Nathalie Delon
Nathalie Delon

Jane Lagrange

Cathy Rosier
Cathy Rosier

Valérie

Catherine Jourdan
Catherine Jourdan

Locker Room Girl

Jean-Pierre Posier
Jean-Pierre Posier

Olivier Rey

Robert Favart
Robert Favart

Bartender

Jacques Leroy
Jacques Leroy

Walkway Man

Roger Fradet
Roger Fradet

Inspector #1

Carlo Nell
Carlo Nell

Inspector #2

Robert Rondo
Robert Rondo

Inspector #3

André Salgues
André Salgues

Garage Owner

André Thorent
André Thorent

Policeman / Taxi Driver

Jacques Deschamps
Jacques Deschamps

Policeman Speaker

Georges Casati
Georges Casati

Damolini

Pierre Vaudier
Pierre Vaudier

Policeman of the night visit #1

Maurice Magalon
Maurice Magalon

Policeman of the night visit #2

Gaston Meunier
Gaston Meunier

Hotel Manager

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Jean-Pierre Melville
Scenariusz Scenariusz Georges Pellegrin , Jean-Pierre Melville
Producent Producent Raymond Borderie , Eugène Lépicier
Operator zdjęć Operator zdjęć Henri Decaë
Montażysta Montażysta Monique Bonnot , Yolande Maurette
Scenografia Scenografia François de Lamothe
Dekoracja planu Dekoracja planu François de Lamothe
Inżynier dźwięku Inżynier dźwięku René Longuet
Montażysta dźwięku Montażysta dźwięku Robert Pouret
Reżyser dźwięku Reżyser dźwięku Alex Pront
Asystent reżysera Asystent reżysera Georges Pellegrin
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej François de Roubaix
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Georges Casati
Logo Firma
Fida Cinematografica IT
Compagnie Industrielle et Commerciale Cinématographique FR
Filmel FR
TC Productions
Język
Français
Recenzje (3)

Co sądzą inni widzowie

78 %
Średnia ocena
3
Łącznie recenzji
John Chard
John Chard
03. 03. 2014
90%

Wspaniały. Le Samouraï, jeden z najbardziej chwalonych francuskich filmów lat 60., i słusznie. Dopiero co go obejrzałem po raz pierwszy, nie jestem pewien, co mogę jeszcze powiedzieć o filmie, który…

Wspaniały. Le Samouraï, jeden z najbardziej chwalonych francuskich filmów lat 60., i słusznie. Dopiero co go obejrzałem po raz pierwszy, nie jestem pewien, co mogę jeszcze powiedzieć o filmie, który był omawiany, analizowany, chwalony i przemyślany przez niemal pięć dekad teraz. Fabuła jest prosta, płatny zabójca Jef Costello (Alain Delon) wykonuje zlecenie, ale jest widziany uciekający z miejsca zbrodni i przez resztę filmu stara się upewnić, że jego alibi się trzyma. Jego pracodawcy chcą, aby go zlikwidowano, aby uniknąć wykrycia, główny detektyw na sprawie wie, że to Jef to zrobił, ale nie może go całkowicie ściągnąć i Jef jest tajemniczo przyciągany do gorącej pianistki, która jest przypadkowym głównym świadkiem przeciw niemu! Skąpość dialogów to genialna decyzja reżysera Jean-Pierre'a Melville'a, ponieważ każda rozmowa sprawia, że wisi na każdym słowie, które jest wypowiadane. To również wzmacnia samotny charakter życia zabójcy. Mieszkanie Jefa jest takie jednolite i pozbawione osobowości, jedyną piękną rzeczą tam jest ptak w klatce, metafora tego jest trudna do zignorowania. Sam Jef jest piękny, jest też wiecznie w emocjonalnie zamrożonej klatce. Ubrany w trencz i kapelusz fedora (albo to trilby?), oczywiste jest, że Delon i Melville oddają hołd z wielkim szacunkiem amerykańskiemu cyklowi klasycznych noirów. To również niesamowite, że chociaż film jest technicznie nakręcony w kolorze, wciąż wydaje się jak jeden z tych czarno-białych noirów lat 40. i 50. Jest zimność w fotografii Henriego Decaë (Ascenseur pour l'échafaud/Elevator to the Gallows), która tak dobrze pasuje do historii, wnętrza są pozbawione życia, zewnętrzne prawie zawsze ponure. A z genialnym Delonem chłodnym jak eskimoskie krocze na ślubie, lód jest tu modne. Bardzo wpływowy, Le Samouraï zasługuje na wszystkie pochwały, które mu się należą. Najlepsza rzecz w tym wszystkim jest to, że staje się jeszcze lepszy przy powtórnym obejrzeniu, bo surrealistyczny klimat znika, a na jego miejsce pojawia się świadomość tego, co reżyser robi, i wraz z nią pojawia się uznanie dla wielkiego filmowego noiru. Cholera! Nawet finał to czysty noir sercem. 9/10

CRCulver
CRCulver
01. 09. 2018
80%

Film <i>Le Samouraï</i> reżysera Jean-Pierre Melville'a z 1967 roku opowiada historię najętego zabójcy, który popełnia błąd podczas zlecenia i musi jak najszybciej naprawić swoje działania. Jef…

Film <i>Le Samouraï</i> reżysera Jean-Pierre Melville'a z 1967 roku opowiada historię najętego zabójcy, który popełnia błąd podczas zlecenia i musi jak najszybciej naprawić swoje działania. Jef Costello (Alain Delon) dostaje zlecenie zabicia właściciela klubu, ale wychodząc zostaje zauważony przez pianistkę klubu (Cathy Rosier) i sam wpada w ręce policji. Zostaje ścigany zarówno przez sprytnego detektywa (François Périer), jak i przez rozczarowanych pracodawców. Costello udaje się uniknąć obu zagrożeń, pozostając wierny swojemu kodeksowi honoru.

markavrelii
markavrelii
13. 01. 2022

Niesamowity film! Wytrzymał próbę czasu. Oglądałem go z wielkim zainteresowaniem, w przeciwieństwie do wielu filmów z tej epoki. Delon jest magnifique! Nieoczekiwany fabuła i zakończenie, ale tytuł…

Niesamowity film! Wytrzymał próbę czasu. Oglądałem go z wielkim zainteresowaniem, w przeciwieństwie do wielu filmów z tej epoki. Delon jest magnifique! Nieoczekiwany fabuła i zakończenie, ale tytuł powinien mnie na to przygotować.

7.8

Głosowano 1151×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500