Adam (Charlie Plummer) wydaje się być typowym nastolatkiem - burzą się w nim hormony i marzy o zostaniu szefem kuchni. W połowie roku szkolnego, po incydencie na lekcji chemii, zostaje wyrzucony ze szkoły. Co więcej, zostaje u niego zdiagnozowana choroba psychiczna. Ostatecznie chłopak zostaje wysłany do katolickiej szkoły, aby dokończyć semestr. Próbuje jakoś przetrwać w nowym miejscu, utrzymując swoją chorobę w tajemnicy. Kiedy jednak spotyka szczerą i niezwykle inteligentną Mayę (Taylor Russell), natychmiast wchodzi z nią w głęboką relację.
'Words on Bathroom Walls' odnosi sukces, polegając na klišejach romansu dla nastolatków, aby schizofrenia stała się przyswajalnym tematem, dzięki swojej fantastycznej obsadzie i wciągającej narracji.…
'Words on Bathroom Walls' odnosi sukces, polegając na klišejach romansu dla nastolatków, aby schizofrenia stała się przyswajalnym tematem, dzięki swojej fantastycznej obsadzie i wciągającej narracji. Choć nie powinno się go traktować jako filmu definiującego na ten temat, jest świetnym punktem wyjścia do rozpoczęcia rozmowy oraz kolejnym świetnym filmem dla nastolatków o tym, że dobrze jest być innym.
CinemaSerf
21. 02. 2025
70%
Próba uchwycenia schizofrenii w dramacie jest bardzo ryzykowna, ale próba przedstawienia jej w sposób przyjazny dla nastolatków dodaje dodatkowego wymiaru do tego wyzwania, co jest naprawdę dobrze…
Próba uchwycenia schizofrenii w dramacie jest bardzo ryzykowna, ale próba przedstawienia jej w sposób przyjazny dla nastolatków dodaje dodatkowego wymiaru do tego wyzwania, co jest naprawdę dobrze zrealizowane przez Charlie Plummera. „Adam” mieszka z matką po tym, jak jego ojciec zniknął. Ona (AnnaSophia Robb) już musi radzić sobie z posiadaniem nastoletniego syna, i pogodzić to z jej nowym chłopakiem „Paulem” (Walton Coggins), właśnie gdy zaczyna ulegać głosom w swojej głowie, halucynacjom i trudnościom w zachowaniu. Dla nas te manifestacje na ekranie pojawiają się jako coś w rodzaju wróżek na jego ramieniu. Te charakteryzacje pełnią rolę silnie konfliktowych pomocy wizualnych pomagających nam zacząć nieco zrozumieć, w jaki sposób jego procesy myślowe są zatłoczone i zdezorientowane przez różne wejścia, które grają na jego naturalnych niepewnościach jako chłopiec nastawiony na utrzymanie się na powierzchni. W międzyczasie, inna odnoga tej historii widzi „Mayę” (Taylor Russell) całkiem skutecznie prowadzącą poboczną działalność polegającą na sprzedaży usług związanych z zadaniami szkolnymi tym, którzy nie mogą lub nie chcą zrobić pracy samodzielnie. Gdy „Adam” przypadkowo odkrywa jej działania, zaczynają się nieco zbliżać i być może to da mu wystarczająco dużo pewności siebie, aby zmierzyć się ze swoim coraz bardziej upośledzającym stanem. Ta dramatyczna konstrukcja jest emocjonalna, a występy idą w kierunku przedstawienia nam przewodnika początkującego przez czyste traumy dla wszystkich zaangażowanych, gdy części naszego mózgu zaczynają działać niesprawnie. Użycie prostych, nieco groźnych efektów wizualnych pomaga stworzyć poczucie zamętu i dezorientacji, z jakimi boryka się ten młody człowiek, gdy widzi, że jego szanse zaczynają znikać. Ten chłopak chce być szefem kuchni i potrafi przygotować znakomitą holenderską sałatkę! Oczywiście, obejmuje skróty i jestem pewien, że wielu ludzi uzna całą podstawową filozofię za zbyt tandetną i sentymentalnie uproszczoną, ale jako wprowadzenie do jednego z ostatnich tabu dla większości z nas, spełnia swoje zadanie skutecznie i zachęca nas do większej świadomości.