Strefa interesów
Dostępne na
Max

Strefa interesów The Zone of Interest

7.0 /10
2,185 ocen
2023 105 min Wydany

Komendant obozu Auschwitz, Rudolf Höss, oraz jego żona Hedwig, starają się zbudować wymarzone życie dla swojej rodziny w domu i ogrodzie obok obozu.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Christian Friedel
Christian Friedel

Rudolf Höss

Sandra Hüller
Sandra Hüller

Hedwig Höss

Johann Karthaus
Johann Karthaus

Claus Höss

Luis Noah Witte
Luis Noah Witte

Hans Höss

Nele Ahrensmeier
Nele Ahrensmeier

Inge-Brigit Höss

Lilli Falk
Lilli Falk

Heideraud Höss

Anastazja Drobniak
Anastazja Drobniak

Annagret Höss

Cecylia Pekala
Cecylia Pekala

Annagret Höss

Kalman Wilson
Kalman Wilson

Annagret Höss

Medusa Knopf
Medusa Knopf

Elfriede

Maximilian Beck
Maximilian Beck

Schwarzer

Julia Babiarz
Julia Babiarz

Young Polish Housemaid

Benjamin Utzerath
Benjamin Utzerath

Fritz Sander, Topf & Sons

Thomas Neumann
Thomas Neumann

Karl Prüfer, Topf & Sons

Klaudiusz Kaufmann
Klaudiusz Kaufmann

Obersturmbannführer Bischoff

Justyna Szklarska
Justyna Szklarska

Prisoner Gardener #1

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Jonathan Glazer
Producent Producent James Wilson , Ewa Puszczyńska
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Tessa Ross , Len Blavatnik , Ollie Madden , Daniel Battsek , David Kimbangi
Powieść Powieść Martin Amis
Koproducent Koproducent Bartek Rainski , Bugs Hartley
Obsada Obsada Simone Bär
Operator zdjęć Operator zdjęć Łukasz Żal
Montażysta Montażysta Paul Watts
Scenografia Scenografia Chris Oddy
Dekoracja planu Dekoracja planu Joanna Kuś
Projektant dźwięku Projektant dźwięku Johnnie Burn
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Mica Levi
Kierownik efektów wizualnych Kierownik efektów wizualnych Guillaume Ménard
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Małgorzata Karpiuk
Recenzje (11)

Co sądzą inni widzowie

70 %
Średnia ocena
11
Łącznie recenzji
Lachlan Thiele
Lachlan Thiele
28. 05. 2023
90%

Auschwitz to miejsce najbardziej niewybaczalnego zbrodni - gdzie ludzkość się zgubiła. Obszar na zawsze zaznaczony koszmarami ksenofobii i historia, którą filmowcy ciągle starają się pokazywać na…

Auschwitz to miejsce najbardziej niewybaczalnego zbrodni - gdzie ludzkość się zgubiła. Obszar na zawsze zaznaczony koszmarami ksenofobii i historia, którą filmowcy ciągle starają się pokazywać na ekranie. Podczas gdy kino holokaustu nie jest tak wyczerpane jak inne gatunki, od dłuższego czasu nie było powiewu świeżego powietrza. Strefa zainteresowania to ten powiew. Już na początku jesteś wciągnięty z powrotem do Auschwitzu, z tą różnicą, że w tym filmie stoi piękny dom na granicy obozu koncentracyjnego. Natychmiast ta wielka szara ściana ukrywająca okropieństwa jest zestawiona z pięknym ogrodem rodziny, którą ich matka chce nieustannie ulepszać, nie zwracając uwagi na ciągłe krzyki i dudnienie pieca w okolicy. To, co robi Johnathan Glazer z projektem dźwiękowym tego filmu, jest niesamowite; tylko poprzez dźwięk pozostawiasz z poczuciem grozy; jak można spać, gdy słychać tylko krzyki? Film otwiera czarny ekran i krajobraz dźwiękowy, natychmiast ustawiając ton. Strefa zainteresowania warstwi wiele elementów, aby stworzyć narrację warta zobaczenia.

Manuel São Bento
Manuel São Bento
11. 10. 2023
80%

Strefa zainteresowania to jedno z najbardziej pamiętnych i godnych uwagi filmów ostatnich lat. Jonathan Glazer osiąga fascynującą dysocjację między ogólnym tonem filmu a codziennymi czynnościami…

Strefa zainteresowania to jedno z najbardziej pamiętnych i godnych uwagi filmów ostatnich lat. Jonathan Glazer osiąga fascynującą dysocjację między ogólnym tonem filmu a codziennymi czynnościami bohaterów, ukazując niewiarygodnie szokującą globalną obojętność w obliczu największego zbrodni w historii ludzkości. Bardzo skomplikowane do obejrzenia, boleśnie frustrujące, pełne negatywnych emocji i niezbyt dostępne dla ogółu. Atmosferyczna, statyczna kinematografia, wraz z potężną ścieżką dźwiękową i zwłaszcza tłem dźwięków, które będą nawiedzać każdego widza, uzasadniają użycie terminu "arcydzieło" do technicznego opisu filmu. Ale ważniejsze niż dyskutowanie o technicznych sprawach i eksplorowanych tematach, czy ocenianie filmu jak ten, jest uczenie się na błędach przeszłości, które niestety upierają się w utrzymywaniu się...

CinemaSerf
CinemaSerf
23. 11. 2023
70%

Christian Friedel jest dość skuteczny w swoim przedstawieniu naczelnego nazistowskiego Rudolfa Hössa. On i jego żona Hedwig (Sandra Hüller) oferują nam jedno z najbardziej wyrazistych sprzeczności,…

Christian Friedel jest dość skuteczny w swoim przedstawieniu naczelnego nazistowskiego Rudolfa Hössa. On i jego żona Hedwig (Sandra Hüller) oferują nam jedno z najbardziej wyrazistych sprzeczności, jakie kiedykolwiek widziałem na ekranie. Pięknie utrzymany ogród przyjemnego domu rodzinnyego z wyjątkowym sąsiadem. To był obóz koncentracyjny Auschwitz, którym był on odpowiedzialny. Śledzimy jego wybór do zarządzania miejscem, jego coraz większą rolę w implementacji procesów eksterminacyjnych, a następnie stopniowo, gdy zostaje ponownie awansowany, ich uświadomienie, że idylliczne życie, które pragną dla siebie, jest skazane na zgubę. Najlepiej działają brutalne porównania. Naprawdę nie widzimy nic graficznego na ekranie, to wszystko pozostawione jest naszej już wystarczająco rozwiniętej wyobraźni. Błoga niewiedza ich dzieci, obfite zaopatrzenie w jedzenie i panujące przekonania, że nic nie jest nie w porządku, porównuje się przerażająco z rzeczywistym okropieństwem tych, którzy są zaledwie kilka kroków za dużym betonowym murem. Przypuszczam, że mogłoby być więcej treści – być może trochę zbyt wiele pozostaje do naszej własnej interpretacji i czasami może być nieco wolne, ale nadal dobrze spełnia rolę jako szablon dla tego, jak wiele osób uważało, że masowe mordowanie jest zaledwie ważniejsze niż to, czy skończyły im się jajka. To nie jest lekcja historii – pewne rzeczy są pominięte, a z pewnością jest pewna dowolność z niektórymi ramami czasowymi, ale nadal jest to wzruszający obraz ludzkiego zachowania, który zasługuje na obejrzenie.

Brent Marchant
Brent Marchant
28. 01. 2024
70%

Niektóre filmy po prostu muszą być obejrzane, nawet jeśli są trudne do oglądania, a najnowszy film scenarzysty i reżysera Jonathana Glazera jest jednym z tych obrazów. Chociaż ta propozycja jest…

Niektóre filmy po prostu muszą być obejrzane, nawet jeśli są trudne do oglądania, a najnowszy film scenarzysty i reżysera Jonathana Glazera jest jednym z tych obrazów. Chociaż ta propozycja jest czasami nieco nierówna, gdy jest w ruchu, jest w ruchu, pozostawiając silnie niezatarte wrażenie na widzach, które czujesz w swoim żołądku i sercu i nie możesz go wyrzucić z głowy. Film opowiada niepokojącą historię rodziny komendanta Auschwitz Rudolfa Hössa (Christian Friedel). Mieszkają bezpośrednio obok słynnego nazistowskiego obozu koncentracyjnego, jakoś udaje im się żyć pozornie „normalne” życie w cieniu tego okropnie znanego obiektu. Najbardziej przyprawiające o dreszcz jest to, że rodzina wydaje się być w dużej mierze nieświadoma okrucieństw, które mają miejsce na ich progu, koncentrując się bardziej na swoich aktywnościach społecznych i posiadanych rzeczach, nawet pomimo rutynowego odgłosu strzałów i widoku dymu unoszącego się z masowych krematoriów wypełniającego otaczające niebo. Przedstawiając to, twórca nie musi uciekać się do graficznych, zbędnych obrazów, aby przekazać swoje przesłanie o niewypowiedzianych czynach rozgrywających się tak blisko domu; porównywalnie prostsze przedstawienia tych zdarzeń (i ich następstw) mówią same za siebie, tworząc niektóre z najbardziej niepokojących widoków kiedykolwiek uchwyconych na filmie. W rezultacie ten podejście naprawdę zmusza do zastanowienia się, jak ktoś mógłby być tak bezwzględny i nieczuły, tworząc prawdziwie zatrważające widoki. Ale to również rodzaj obrazów, które trzeba zobaczyć, aby ich pełny wpływ mógł się w pełni wsiąknąć. Ten nominowany do Oscara za najlepszy film - oraz laureat licznych innych nagród z różnych konkursów i festiwali filmowych w trakcie sezonu nagród - zasługuje na uwagę, jaką zdobył, nawet jeśli jest to wewnętrznie niepokojące oglądanie (wrażliwi widzowie zwracają uwagę). Pewnie są pewne problemy z tempem, które można by poprawić, a kilka wątków fabularnych mogłoby być bardziej jasnych, ale doskonała kinematografia i świetne występy doskonałej obsady (szczególnie Sandry Hüller jako samolubnej żony komendanta) są niezaprzeczalnie godne uwagi. To może być film, którego nikt nie chce pokazać - ale który wszyscy mimo to powinni.

Cinema_Snobb
Cinema_Snobb
21. 02. 2024
90%

Nawet w środku wojny istnieją obok siebie dwa światy. Jeden z codziennego życia. Wychowywanie dzieci. Praca. Ogrodnictwo. Obiad z przyjaciółmi. Ale... za murem są okropności. Rudolf Hoss jest…

Nawet w środku wojny istnieją obok siebie dwa światy. Jeden z codziennego życia. Wychowywanie dzieci. Praca. Ogrodnictwo. Obiad z przyjaciółmi. Ale... za murem są okropności. Rudolf Hoss jest komendantem w Oświęcimiu podczas II wojny światowej. Jego żona Hedwig, wcielana przez Sandrę Huller, oraz jego dzieci mieszkają w domach rodzinnych za murem od obozu. Prowadzą normalne życie, a Hedwig chlubi się pięknymi kwiatami i basenem do korzystania. A tuż za murem Żydzi są paleni. Kiedy Rudolf dostaje przeniesienie, życie Hedwig wpada w chaos na myśl o opuszczeniu pięknego domu, który kocha. A tuż za murem Żydzi są paleni. Jest przerażająca scena, która pokazuje efekty ogrodnictwa Hedwig. Pokazuje zbliżenia wszystkich różnych kwiatów i roślin, które zostały pieczołowicie uprawiane. Są olśniewająco piękne. W tle słychać szczekanie psów i krzyki. A tuż za murem Żydzi są paleni. Jest tak wiele na tym filmie, co jest niepokojące. Przedstawia on kąt wojny i obozów koncentracyjnych, którego wcześniej nie widziałem. Często zapominamy o 'normalnym' życiu, które toczy się równocześnie. Huller jest doskonała, tak jak była w 'Anatomii upadku'. Film jest leniwy i cichy. Nie pokazuje okropności tego, co dzieje się obok, ale nie musi, ponieważ te okropności przenikają każdą scenę. Jedną z największych okropności jest właśnie to, jak ludzie mogą żyć swoim codziennym życiem z eksterminacjami zaledwie kilka metrów od siebie.

BornKnight
BornKnight
21. 02. 2024
90%

Strefa zainteresowania to historyczny film fabularny z 2023 roku napisany i wyreżyserowany przez Jonathana Glazera, luźno oparty na powieści z 2014 roku autorstwa Martina Amisa, która koncentruje się…

Strefa zainteresowania to historyczny film fabularny z 2023 roku napisany i wyreżyserowany przez Jonathana Glazera, luźno oparty na powieści z 2014 roku autorstwa Martina Amisa, która koncentruje się na życiu Rudolfa Hossa, nazistowskiego komendanta obozu koncentracyjnego Auschwitz w latach 1940-43, który mieszkał wtedy w swojej rezydencji tuż obok obozu. Film miał premierę na 76. Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie zdobył Grand Prix i Nagrodę FIPRESCI. Na 96. ceremonii wręczenia Oscarów otrzymał 5 nominacji, w tym najlepszy film, najlepszy film międzynarodowy, najlepszego reżysera, najlepszy scenariusz adaptowany i najlepszy dźwięk. Gra dźwięku jest dla mnie prawie zwycięstwem i ma duże szanse na najlepszy film międzynarodowy i adaptowany scenariusz. Christian Friedel jako Rudolf Höss i Sandra Hüller (z Anatomii upadku) jako Hedwig Höss są wyjątkowi w swoich rolach. Film koncentruje się na idyllicznym życiu nazistowskiego komendanta, mieszkającego w domu w najnormalniejszych warunkach, podczas gdy Holokaust i maszyna do zabijania, którą stworzył, działają zaledwie kilka metrów dalej. Kamera skupia się na planach średnich i dużych, często ukazując życie marzeń, ale na horyzoncie często widzimy znaki terroru, jak dym z lokomotyw i z ogromnych kominów w oddali. Mamy też inne znaki, niezwykle subtelne, jak dźwięk krzyków i strzałów na drugim planie, które pojawiają się tylko w rzadkich sekwencjach. Inne sekwencje, jak dziewczyna, sfilmowane w podczerwieni, która w nocy zostawiała jabłka i owoce dla pracowników obozu, są po prostu przerażające (i przyczyną jednej z bardziej agresywnych sekwencji krzyków, o których wspomniałem powyżej). Co ciekawe, spojrzenie na obóz koncentracyjny jest tak bliskie w filmie w przeszłości, i obecnie jako miejsce pamięci. Oba są rozpoznawalne, ale w żadnym z tych widoków nie ma mowy o tym, jaka rzeczywistość musiała być wewnątrz nich. Dla mnie film zasługuje na ocenę 8,6 z 10,0 / A- i jest obowiązkowy do obejrzenia w 2024 roku.

MovieGuys
MovieGuys
21. 02. 2024
80%

Strefa zainteresowania przywraca pojęcie "banalności zła" do jego prawdziwego pochodzenia, czyli do domu rodzinnego. Wszelkie ludzkie zło zaczyna się w domu. W tym przypadku dom dowódcy obozu…

Strefa zainteresowania przywraca pojęcie "banalności zła" do jego prawdziwego pochodzenia, czyli do domu rodzinnego. Wszelkie ludzkie zło zaczyna się w domu. W tym przypadku dom dowódcy obozu koncentracyjnego, Rudolfa Hoessa, z Auschwitz i jego rodziny. Spokojne rodzinne życie klasy średniej, nazistowskiego menedżera, jest zestawione z cierpieniem ludzi (Żydów, Cyganów, homoseksualistów, politycznych dysydentów, mniejszości religijnych i tak, nawet niektórych żołnierzy alianckich, którzy byli jeńcami wojennymi), którzy dosłownie mieszkają za płotem, w obozie koncentracyjnym, który Hoss nadzoruje.

FilmRaj
FilmRaj
14. 03. 2024

Subtelna, przerażająca narracja historyczna o Holokauście.

Subtelna, przerażająca narracja historyczna o Holokauście.

rsanek
rsanek
28. 03. 2024
30%

So much potential ale bardzo rozczarowanie.

So much potential ale bardzo rozczarowanie.

r96sk
r96sk
11. 09. 2024
70%

Nie jest to specjalnie mój rodzaj filmu, ze względu na jego bardziej 'artystyczny' charakter, ale mimo to mogę uznać go za dobry. Jest o wiele lepszy, nawet dla kogoś takiego jak ja, niż mógłby być.…

Nie jest to specjalnie mój rodzaj filmu, ze względu na jego bardziej 'artystyczny' charakter, ale mimo to mogę uznać go za dobry. Jest o wiele lepszy, nawet dla kogoś takiego jak ja, niż mógłby być. Moim zdaniem zaczyna się zbyt wolno, choć im dłużej trwał, tym bardziej mogłem go docenić - zwłaszcza z perspektywy filmowej. Jak można się było spodziewać od tematu, „Strefa zainteresowania” jest niewygodna, ale ważna do obejrzenia.

JustCare
JustCare
02. 10. 2024

Wyjątkowo przerażająca recenzja z podtekstem horroru i lęku, którego nie możesz dokładnie określić. W każdej chwili ten film faktycznie odwraca Twoją uwagę od postaci uznawanych za główne, na tło.…

Wyjątkowo przerażająca recenzja z podtekstem horroru i lęku, którego nie możesz dokładnie określić. W każdej chwili ten film faktycznie odwraca Twoją uwagę od postaci uznawanych za główne, na tło. Czasami jest to wizualny element ogrodzenia Auschwitz, innym razem dźwięk dochodzący zza tego ogrodzenia. Ale często to jest o wiele bardziej drobne, przedmioty i działania, które zwykle byłyby ignorowane - na przykład szminka.

7

Głosowano 2185×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500