Upadek

Upadek Falling Down

7.4 /10
3,794 ocen
1993 113 min Wydany

W dniu 12 czerwca 1991 roku dziesiątki kierowców utknęło w korku w Los Angeles. William Foster postanawia opuścić samochód i wyruszyć w podróż, która okaże się nieodwracalna. Jego zemsta stopniowo eskaluje, pozostawiając za sobą zarówno troski, jak i martwych. Detektyw Prendergast podąża za tą tragiczną postacią, aby go zatrzymać zanim sytuacja jeszcze bardziej się pogorszy.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Robert Duvall
Robert Duvall

Prendergast

Tuesday Weld
Tuesday Weld

Mrs. Prendergast

Frederic Forrest
Frederic Forrest

Surplus Store Owner

Lois Smith
Lois Smith

D-Fens' Mother

Joey Singer
Joey Singer

Adele (Beth's Child)

Ebbe Roe Smith
Ebbe Roe Smith

Guy on Freeway

Raymond J. Barry
Raymond J. Barry

Captain Yardley

D.W. Moffett
D.W. Moffett

Detective Lydecker

Steve Park
Steve Park

Detective Brian

Kimberly Scott
Kimberly Scott

Detective Jones

James Keane
James Keane

Detective Keene

Macon McCalman
Macon McCalman

Detective Graham

Richard Montoya
Richard Montoya

Detective Sanchez

Bruce Beatty
Bruce Beatty

Police Clerk

Matthew Saks
Matthew Saks

Officer at Station

Agustin Rodriguez
Agustin Rodriguez

Gang Member One

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Scenarzysta Scenarzysta Ebbe Roe Smith
Reżyser Reżyser Joel Schumacher
Producent Producent Timothy Harris , Arnold Kopelson , Herschel Weingrod
Montażysta Montażysta Paul Hirsch
Operator zdjęć Operator zdjęć Andrzej Bartkowiak
Producent pomocniczy Producent pomocniczy William S. Beasley , Ebbe Roe Smith , John J. Tomko
Koproducent Koproducent Stephen Joel Brown , Nana Greenwald , Dan Kolsrud
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Arnon Milchan
Obsada Obsada Marion Dougherty
Scenografia Scenografia Barbara Ling
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Larry Fulton
Dekoracja planu Dekoracja planu Cricket Rowland
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Marlene Stewart
Charakteryzator Charakteryzator Stephen Abrums
Logo Firma
Warner Bros. Pictures US
Le Studio Canal+ FR
Regency Enterprises US
Alcor Films US
Arnold Kopelson Productions US
Język
English
Español
한국어/조선말
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

74 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
Rob
Rob
10. 08. 2015
55%

Po obejrzeniu tego filmu mogę powiedzieć, że mi się podobał, ale nie przesadnie. To nie jest naprawdę opowieść o miejskiej rzeczywistości, bardziej o codziennych irytacjach, na które nic nie robimy,…

Po obejrzeniu tego filmu mogę powiedzieć, że mi się podobał, ale nie przesadnie. To nie jest naprawdę opowieść o miejskiej rzeczywistości, bardziej o codziennych irytacjach, na które nic nie robimy, a ten facet zamienia je w osobisty atak. Zaczyna się normalnie, utknięty w korku, piski i wiercenie w upalny dzień, jego klimatyzacja nie działa, okno jest rozbite. Zamiast tylko zrzucać to z uczuciem poniedziałkowego nastroju, po prostu porzuca swoje auto i idzie na spacer, na początku to właściciel sklepu z przesadnie drogimi napojami dostaje swój sklep trochę zniszczony, później broni się tylko w przypadku groźby przemocy 2 członków gangu. To jest moment, kiedy rzeczy zaczynają nagle stawać się dziwne, członkowie gangu przejeżdżają obok niego i jakoś go znajdują, (jestem Brytyjczykiem, ale myślę, że Los Angeles jest na to trochę za duże) potem strzelają z broni z auta z odległości 20 stóp i kompletnie go omijają, ale trafiają w każdego wokół niego, a potem natychmiast się rozbijają. Idzie do auta, bierze torbę z pistoletami i idzie strzelać do baru z hamburgerami, bo nie podają śniadań, które potem zmienia na lunch i tak dalej. Nie wiem, czy to miało pokazać jakiś rodzaj załamania psychicznego z powodu jego wcześniejszych wyborów życiowych, ale jego empatia po prostu znika. Na początku można było się utożsamiać z postacią, ale im więcej oglądasz, tym bardziej zaczynasz oddalać się od tego przekonania, aż uświadomisz sobie, że właśnie obejrzałeś film, w którym facet chodził i zabijał ludzi tylko z powodu złości na siebie za zniszczenie swojego życia rodzinnego. Pozostawia mnie zastanawiając, czy to był zamiar reżysera, czy szczęśliwy zbieg okoliczności, aby zmusić widza do takiego spojrzenia.

vylmen
vylmen
30. 12. 2024
90%

Ten film nie jest o głównym bohaterze, Williamie 'D-Fens' Fosterze. Robi szalone rzeczy i przypuszczam, że to jest to, czego niektórzy ludzie pamiętają, ale jeśli naprawdę obejrzysz film, zobaczysz,…

Ten film nie jest o głównym bohaterze, Williamie 'D-Fens' Fosterze. Robi szalone rzeczy i przypuszczam, że to jest to, czego niektórzy ludzie pamiętają, ale jeśli naprawdę obejrzysz film, zobaczysz, że ukazuje erozję społeczeństwa i 'normalnego faceta' w USA. Ludzie, którzy 'robią wszystko dobrze': zdobywają dyplom, wychodzą za mąż, mają dzieci, pracują dla korporacji. Czują się zdezillusionowani, oszukani obietnicą amerykańskiego snu. Podziały klasowe, rasizm, toksyczna męskość, chciwość korporacyjna, miejska degradacja, rozpad relacji międzyludzkich i płaskie, niechlujne hamburgery, które wcale nie przypominają tych na zdjęciu z menu. Wszystko to jest obecne w kronice Joela Schumachera z końca lat 80. i początku lat 90. Nawet bierność policji pod presją malejących budżetów. Jego była żona, która uniknęła kuli przed tym, zanim D-Fens stał się agresywny, jest niemal drwiniona za to, że jest nadwrażliwa, zamiast być nagradzana za swoją intuicję i instynkty ochronne. Jest wiele rzeczy, które możemy zobaczyć poprzez interakcje D-Fensa, ale także jego żonę i doskonały portret Prendergasta zagrany przez Roberta Duvala. W istocie, Upadek nie jest tak bardzo o D-Fensie jako jednostce, ale bardziej o społeczeństwie, które go ukształtowało i licznych innych podobnych do niego, którzy nie potrafią zmierzyć się z ciężarem systemowych niepowodzeń. To film, który pozostawia widzów z pytaniami zamiast odpowiedzi. Nawet dziesięciolecia później ludzie będą się rozpoznawać w postaciach, dzielnicach i sposobie, w jaki poruszają się w cieniu amerykańskiego snu.

7.4

Głosowano 3794×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500