Stracony weekend

Stracony weekend The Lost Weekend

7.6 /10
618 ocen
1945 101 min Wydany

Don Birnam jest uzależniony od alkoholu od dłuższego czasu. Jest trzeźwy od dziesięciu dni i wydaje się, że to już za najgorszym... ale jego pragnienie staje się tylko bardziej podstępne. Unikając zaplanowanego przez brata i dziewczynę weekendu na wsi, zaczyna czterodniowy flak, który może być jego ostatnim - w jednym lub drugim sensie.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Ray Milland
Ray Milland

Don Birnam

Jane Wyman
Jane Wyman

Helen St. James

Phillip Terry
Phillip Terry

Wick Birnam

Howard Da Silva
Howard Da Silva

Nat the Bartender

Frank Faylen
Frank Faylen

'Bim' Nolan

Mary Young
Mary Young

Mrs. Deveridge

Lilian Fontaine
Lilian Fontaine

Mrs. Charles St. James

Frank Orth
Frank Orth

Opera Cloak Room Attendant

Lewis L. Russell
Lewis L. Russell

Charles St. James

Andy Andrews
Andy Andrews

Alcoholic (uncredited)

Walter Baldwin
Walter Baldwin

Man from Albany (uncredited)

Harry Barris
Harry Barris

Pianist at Harry & Joe's (uncredited)

Jess Lee Brooks
Jess Lee Brooks

(uncredited)

Jack Rube Clifford
Jack Rube Clifford

Guard (uncredited)

David Clyde
David Clyde

Dave (uncredited)

James Conaty
James Conaty

Man in Nightclub Washroom (uncredited)

Willa Pearl Curtis
Willa Pearl Curtis

Mrs. Wertheim's Assistant (uncredited)

John Deauville
John Deauville

Cloakroom Attendant (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Powieść Powieść Charles R. Jackson
Scenariusz Scenariusz Charles Brackett , Billy Wilder
Producent Producent Charles Brackett
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Miklós Rózsa
Operator zdjęć Operator zdjęć John F. Seitz
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Edith Head
Editorial Manager Editorial Manager Doane Harrison
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Hans Dreier , A. Earl Hedrick
Efekty wizualne Efekty wizualne Gordon Jennings , Farciot Edouart
Charakteryzator Charakteryzator Wally Westmore
Dekoracja planu Dekoracja planu Bertram C. Granger
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Richard Blaydon , Frank Parmenter
Asystent reżysera Asystent reżysera Charles C. Coleman
Reżyser Reżyser Billy Wilder
Koordynator budowy Koordynator budowy Gene Lauritzen
Orkiestrator Orkiestrator Sidney Cutner
Recenzje (4)

Co sądzą inni widzowie

76 %
Średnia ocena
4
Łącznie recenzji
John Chard
John Chard
08. 02. 2017
90%

Delirium to choroba, która przychodzi tylko w nocy. Don Birnham nie jest tylko pijakiem, jest w rzeczywistości pijany, zostaje sam na weekend przez tych, którzy go kochają pod warunkiem, że zacznie…

Delirium to choroba, która przychodzi tylko w nocy. Don Birnham nie jest tylko pijakiem, jest w rzeczywistości pijany, zostaje sam na weekend przez tych, którzy go kochają pod warunkiem, że zacznie pisać, dlatego miejmy nadzieję, że będzie trzymał się z dala od alkoholu, który niszczy jego życie i miłość, na której zostało zbudowane jego życie. Billy Wilder reżyseruje to z błyskotliwymi rękami, robi swój pierwszy popisowy ruch, obsadzając Raya Millanda w roli głównej Dona Birnham, wtedy Milland był bardziej znany z lekkich i powietrznych ról, więc dla widzów w tamtym czasie było dość coś zobaczyć osobę tak normalnie sympatyczną, jak zstępuje do prawdziwego ciemnego cienia ich postrzeganej osobowości. Nie jest inaczej tutaj w 1945 roku, Milland (i Wilder) ciągną nas do lekkiego, prawie wesołego pierwszego bębna, i tu jest ustanowiona podstawa, abyśmy stanęli tuż przy Donie, gdy przechodzi przez serię koszmarów, które są zagrane z prawdziwym umiejętnością przez głównego aktora. Podróż sprawia, że natychmiast próbujemy zastawić maszynę do pisania - gdybyśmy tylko znaleźli otwartego komisarza. Błagalnie będziemy prosić o drinka od zaufanego barmana, znajdziemy się na oddziale odwykowym, gdzie nocne koszmary przejmują kontrolę, będziemy przerażeni delirium, gdy trzeźwość zagraża odwrócić tę wstrętną uzależnienie...

Nutshell
Nutshell
03. 08. 2019
100%

Jeden z najlepszych filmów Billy'ego Wildera, a z pewnością najlepsza rola Ray'a Millanda, który gra przeciwko swojemu typowi jako nieudany alkoholik pisarz. Milland doskonale uchwycił zniechęcony,…

Jeden z najlepszych filmów Billy'ego Wildera, a z pewnością najlepsza rola Ray'a Millanda, który gra przeciwko swojemu typowi jako nieudany alkoholik pisarz. Milland doskonale uchwycił zniechęcony, manipulacyjny, a nawet kryminalny charakter prowadzącej postaci. Ponad 70 lat po jego premierze ten film wciąż robi ogromne wrażenie.

JPV852
JPV852
04. 12. 2020
80%

Ten zwycięzca Oscara za najlepszy film (zdobył także nagrodę za reżyserię, aktorstwo i scenariusz) był przyzwoicie zagrany, chociaż trochę zbyt teatralny (typ sceniczny) dla mojego gustu, ale nadal…

Ten zwycięzca Oscara za najlepszy film (zdobył także nagrodę za reżyserię, aktorstwo i scenariusz) był przyzwoicie zagrany, chociaż trochę zbyt teatralny (typ sceniczny) dla mojego gustu, ale nadal dobrze zrobiony film z realistycznym spojrzeniem na alkoholizm (sam nigdy nie piłem) od reżysera Billy'ego Wildera. Trochę optymistyczny na końcu, ale nadal wystarczająco angażujące dramat. **3,75/5**

CinemaSerf
CinemaSerf
01. 07. 2022
70%

Naprawdę sugestywny występ od Raya Millanda w tej pół-autobiograficznej opowieści o czterech dniach w życiu pisarza Charlesa R. Jacksona - tu scharakteryzowanego jako "Don Birnam" - którego życie…

Naprawdę sugestywny występ od Raya Millanda w tej pół-autobiograficznej opowieści o czterech dniach w życiu pisarza Charlesa R. Jacksona - tu scharakteryzowanego jako "Don Birnam" - którego życie jako pisarza często jest niszczone przez jego chroniczny alkoholizm. Właśnie wtedy, gdy mógłby być trzeźwy, jego uzależnienie staje się jeszcze bardziej aktywne i przekierowuje 10 dolarów przeznaczonych na ich sprzątaczkę, udając się na ogromną imprezę sięgającą dna rozpaczy, która redukuje tego potencjalnie rozsądnego, odpowiedzialnego dorosłego do zaledwie patetycznego, błagającego i błagającego cienia człowieka pragnącego kolejnego strzału. Milland zasłużył sobie na Oscara dzięki silnemu, choć rzadkiemu wsparciu ze strony swojego brata Phillipa Terry'ego i jego dziewczyny Jane Wyman, którzy desperacko próbują go powstrzymać od drogi samozniszczenia. Billy Wider dostarcza nam inwazyjne studium intymnej walki człowieka poza kontrolą - sceny, gdzie szuka otwartego lombardu w Jom Kipur, doskonale i skutecznie pokazują, jak mocno uderzył na samo dno, a Miklós Rósza dostarcza wspaniale ponury soundtrack, aby jeszcze bardziej ubarwić nastrój. Znakomity film.

7.6

Głosowano 618×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500