Studnia i wahadło

Studnia i wahadło The Pit and the Pendulum

6.8 /10
345 ocen
1961 80 min Wydany

Sir Nicholas, ostatni potomek sławnego rodu panów zamku, nie może pogodzić się ze śmiercią swojej tajemniczej żony. Podążając za jej głosem, biega w nocy po murach zamku. Jego szwagier Francis próbuje wyjaśnić przyczyny jej śmierci, sugerując, że Nicholas po prostu oszalał. Dopiero przed całkowitym załamaniem Nicholas rozpoznaje, że stał się ofiarą strasznego spisku. Sala tortur, zbudowana przez jego obłąkanych przodków, staje się miejscem straszliwej zemsty...

Obsada Pełna obsada i ekipa

Vincent Price
Vincent Price

Nicholas Medina / Sebastian Medina

John Kerr
John Kerr

Francis Barnard

Barbara Steele
Barbara Steele

Elizabeth Barnard Medina

Luana Anders
Luana Anders

Catherine Medina

Antony Carbone
Antony Carbone

Doctor Leon

Patrick Westwood
Patrick Westwood

Maximillian

Mary Menzies
Mary Menzies

Isabella

Charles Victor
Charles Victor

Bartolome

Larry Turner
Larry Turner

Young Nicholas

Randee Lynne Jensen
Randee Lynne Jensen

Extra (uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Scenariusz Scenariusz Richard Matheson
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Samuel Z. Arkoff , James H. Nicholson
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Les Baxter
Operator zdjęć Operator zdjęć Floyd Crosby
Montażysta Montażysta Anthony Carras
Scenografia Scenografia Daniel Haller
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne Daniel Haller
Dekoracja planu Dekoracja planu Harry Reif
Charakteryzator Charakteryzator Ted Coodley
Efekty wizualne Efekty wizualne Ray Mercer
Efekty specjalne Efekty specjalne Pat Dinga
Reżyser Reżyser Roger Corman
Producent Producent Roger Corman
Montażysta dźwięku Montażysta dźwięku Kay Rose
Montażysta muzyki Montażysta muzyki Eve Newman
Koordynator budowy Koordynator budowy Ross Hahn
Operator dźwięku Operator dźwięku Roy Meadows
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Bartlett A. Carré
Kierownik jednostki Kierownik jednostki Robert Agnew
Recenzje (3)

Co sądzą inni widzowie

68 %
Średnia ocena
3
Łącznie recenzji
John Chard
John Chard
05. 03. 2019
80%

Price, Corman i Matheson, gotycka świetność. Po usłyszeniu o śmierci swojej siostry Elizabeth, Francis Barnard udaje się do Hiszpanii, aby dowiedzieć się, jak dokładnie zakończyła swoje życie. Po…

Price, Corman i Matheson, gotycka świetność. Po usłyszeniu o śmierci swojej siostry Elizabeth, Francis Barnard udaje się do Hiszpanii, aby dowiedzieć się, jak dokładnie zakończyła swoje życie. Po przybyciu do zamku Mediny, znajduje rodzinę Medinów, bardzo podejrzane postacie, a sam zamek to ponure miejsce, które kryje w sobie śmiertelną przeszłość. Dół i wahadło to drugi film z serii adaptacji dzieł Edgara Allana Poe, które reżyser Roger Corman podjął się zrealizować, jest także jednym z najlepszych. Część horroru, część onirycznego thrillera, a oczywiście z odrobiną humoru, wszystko to dobrze się ze sobą łączy. Rozpoczynamy od podejścia do zamku Mediny przez plażę, ogromna monolityczna struktura górująca na krawędzi klifu - naturalnie towarzyszy jej mglista zasłona - już od tego momentu wiemy, że niepokój stanie się naszym drugim imieniem. Raz wewnątrz zamku jest oczywiste, że jest on głównym graczem w naszej historii, buchające kominki i tajne komnaty wszystko doskonale skomponowane przez Cormana i jego zespół. Opowieść o szaleństwie, oszustwie i sadystycznym rodowodzie rozgrywa się w pełni, aby Dół i wahadło stały się jednym z czołowych świateł adaptacji Poe. Zatrudniając genialnego Richarda Mathesona, aby rozbudował i rozwinął krótką opowieść Poea, jest idealnym człowiekiem do stworzenia gotyckiego klasyka. Corman ponownie wykorzystuje Vincenta Price'a jako swojego głównego mężczyznę i zostaje nagrodzony naprawdę pysznym występem wielkiego człowieka, gdzie kamp i wschodzące szaleństwo idą w parze, jakby zawsze miały być drużyną. Reszta obsady naturalnie plącze się w cieniu wielkości Price'a, ale warto również wspomnieć o dobrej pracy Barbary Steele jako Elizabeth. Floyd Crosby ponownie odpowiada za obowiązki operatorskie, pięknie realizując bogatą kolorystykę i mroczne uczucie zamku Mediny. A potem jest sam Corman, który tutaj włożył swoje najlepsze prace, jego użycie kamery naprawdę dodaje do narastającego uczucia grozy, które płynie przez całość - punktem kulminacyjnym jest oszałamiająca sekwencja ofiary z perspektywy ofiary wahadła tytułowego, która jest tylko jednym z wielu technicznych punktów kulminacyjnych na ekranie. 8/10

Wiccaburr
Wiccaburr
06. 10. 2020
80%

Kolorowe wspomnienia, piękne otoczenie, pyszna zemsta, a do tego mamy Vincenta Pricea. Reżyseria Roger Corman, a scenariusz napisał Matheson. I oczywiście, nie zapomnijmy, że to historia od Poea. To…

Kolorowe wspomnienia, piękne otoczenie, pyszna zemsta, a do tego mamy Vincenta Pricea. Reżyseria Roger Corman, a scenariusz napisał Matheson. I oczywiście, nie zapomnijmy, że to historia od Poea. To jest tak dobre, szczególnie gdy nadchodzi zakończenie. Przypomina mi to <I>House on Haunted Hill (1959)</I> i jeśli pamiętasz to zakończenie, to wiesz, o czym mówię. Zdecydowanie warto zobaczyć, ponieważ spełnia tak wiele kryteriów, które mam na swojej liście.

Wuchak
Wuchak
21. 03. 2022
80%

Zamek z duchami, pajęczyny, szczury, straszne zwłoki, cudzołóstwo, morderstwo i komnata tortur.

Zamek z duchami, pajęczyny, szczury, straszne zwłoki, cudzołóstwo, morderstwo i komnata tortur.

6.8

Głosowano 345×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500