Bitwa o Algier

Bitwa o Algier La battaglia di Algeri

7.9 /10
810 ocen
1966 121 min Wydany

Ali La Pointe (Brahim Haggiag) je drobnym złodziejaszkiem na przedmieściach Algieru. Jego życie zmienia się, gdy zostaje zwerbowany przez Front Wyzwolenia Narodowego (FLN). Ugrupowanie to ma na celu wyparcie kolonialnych wojsk francuskich z Algierii. Ali szybko pnie się w hierarchii FLN, by w końcu zostać jednym z jej liderów. Staje się tym samym obiektem zainteresowania pułkownika Mathieu (Jean Martin), który ma za zadanie rozbicie tajnej organizacji.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Brahim Hadjadj
Brahim Hadjadj

Ali La Pointe

Jean Martin
Jean Martin

Colonel Philippe Mathieu

Yacef Saâdi
Yacef Saâdi

El-Hadi Jaffar

Larbi Zekkal
Larbi Zekkal

Combattant FLN

Rouiched
Rouiched

The Drunk Man (uncredited)

Noureddine Brahimi
Noureddine Brahimi

Responsable FLN

Si Mohamed Baghdadi
Si Mohamed Baghdadi

Larbi Ben M'hidi

Abderrahmane Brahimi
Abderrahmane Brahimi

Le Marié de la Casbah

Fatiha Djoudi
Fatiha Djoudi

La Mariée de la Casbah

Franco Moruzzi
Franco Moruzzi

Mahmoud (uncredited)

Tomasso Neri
Tomasso Neri

Captain Dubois

Ugo Paletti
Ugo Paletti

Captain

Gene Wesson
Gene Wesson

(uncredited)

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser Gillo Pontecorvo
Scenarzysta Scenarzysta Gillo Pontecorvo , Franco Solinas
Producent Producent Antonio Musu , Yacef Saâdi
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Fred Baker
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Ennio Morricone , Gillo Pontecorvo
Montażysta Montażysta Mario Morra , Mario Serandrei
Scenografia Scenografia Sergio Canevari
Fryzjer Fryzjer Hamdi Mohamed
Charakteryzator Charakteryzator Maurizio Giustini
Operator kamery Operator kamery Silvano Mancini , Claudio Racca
Operator zdjęć Operator zdjęć Marcello Gatti
Kierownik oświetlenia Kierownik oświetlenia Nazzareno Belardinelli
Pierwszy asystent montażysty Pierwszy asystent montażysty Anna Maria Montanari
Kierownik produkcji Kierownik produkcji Sergio Merolle
Nadzorujący produkcję Nadzorujący produkcję Hadj Smaine Mohamed Seghir
Recenzje (1)

Co sądzą inni widzowie

79 %
Średnia ocena
1
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
08. 05. 2024
70%

Jest połowa lat 50. i mieszkańcy Algierii coraz bardziej zdeterminowani są uwolnić się od kolonialnej administracji Francji. Z jednej perspektywy to walka o wolność, z drugiej reakcja na…

Jest połowa lat 50. i mieszkańcy Algierii coraz bardziej zdeterminowani są uwolnić się od kolonialnej administracji Francji. Z jednej perspektywy to walka o wolność, z drugiej reakcja na niebezpieczny ruch powstańczy. To, co wyróżnia to dramat, to stopień bezstronności, z jakim przedstawia historię. Francuzi jeszcze leczą swoje rany po opuszczeniu swojego indochińskiego imperium i są zdesperowani, by uniknąć kolejnej porażki tutaj. Lokalne społeczeństwo jest źle wykształcone i beznadziejnie słabo uzbrojone, ale ma przewagę mobilności i zaskoczenia, gdy starają się naśladować swoich orientalnych współczesnych. Żadna strona nie unika aktów brutalności, co jest tu poruszająco przedstawione, z tym że każdy w mundurze jest celem rebeliantów, a każdy w ogóle jest celem odpowiedzi. Ma to uczucie filmu dokumentalnego, z charakteryzacjami "La Ponte" (Brahim Hadjadj) i "ppłk. Mathieu" (Jean Martin) działającymi dobrze jako przewodnik dla obu stron historii, która przyniosła przegranych po obu stronach i przetestowała ludzkość każdego, gdy wszelkie pozory przyzwoitości czy kodeksu wojennego szybko przeszły do historii. Tutaj nie tylko obie strony są poddane osądowi, ale również dość nieskuteczne ONZ nie wypada zbyt dobrze (być może ograniczone przez potencjalne weto Francji?). Fotografia i efekty wizualne są bardzo skuteczne w prezentowaniu nam głównie miejskiej strefy wojennej, w której szkody uboczne były nieuniknione, i wydaje się, że cena, jaką obie strony były gotowe zapłacić. Historia scenariusza i jej wyniki są faktem, ale Gillo Pontecorvo używa dość znacznego stopnia kreatywności i wrażliwości, demonstrując, jak zdesperowane czasy mogą prowadzić do zdesperowanych środków - a może nawet trochę niechętnego szacunku. Czasami przemoc jest prezentowana klaustrofobicznie i nigdy nie jest to łatwe do oglądania.

7.9

Głosowano 810×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500