Zaczynamy od brutalności ze strony postaci (Alex Pettyfer), który uważa, że Murzyni na ich plantacji bawełny są dosłownie bezwartościowi. Gwałci kobietę, a potem zabija jej męża, gdy ten lekko…
Zaczynamy od brutalności ze strony postaci (Alex Pettyfer), który uważa, że Murzyni na ich plantacji bawełny są dosłownie bezwartościowi. Gwałci kobietę, a potem zabija jej męża, gdy ten lekko protestuje! Jego matka (Vanessa Redgrave) polubiła ich teraz sierotę chłopca i awansowała go z pól na ich lokaja. Uczy się trzymać głowę w dół i grać w grę, szybko odnosi sukces i kończy pracować w Białym Domu. Jego okres tam (kończący się w administracji Reagana) umożliwia interesujący przewód do przedstawienia ewolucji amerykańskiego ruchu na rzecz praw obywatelskich, zmieniających się (i nie) postaw i daje nieco wglądu w to, jak działa Gabinet Owalny i jego mieszkańcy. Lista obsady jest imponująca, ale z wyjątkiem Oprah Winfrey (jego żona "Gloria") większość ma tylko przelotne występy, gdy historia posuwa się naprzód. Ich własne życie nie jest bez smutków i kłopotów - jeden z ich synów jest zdeterminowany, aby zrobić, co może, aby walczyć o ich wolność od ucisku, działając z wielkim niebezpieczeństwem dla niego i jego otoczenia. Narracja również delikatnie eksponuje dyskryminację na szeroką skalę - od płac i możliwości awansu, po segregowane miejsca w barze mlecznym, a także nawiązując, tragicznie, do wojny w Wietnamie. Być może to delikatny sposób, w jaki ilustruje powszechny rasizm, jest najpotężniejszy. Pozwala nam ewoluować razem z nim, czasami powoli, czasami szokująco, co przynosi zasługę Whitakerowi, który emanuje uczciwością, którą trudno nie podziwiać. Produkcja jest dobrze tempowana, a towarzyszący ścieżka dźwiękowa jest warta uwagi.