Okruchy dnia

Okruchy dnia The Remains of the Day

7.4 /10
1,370 ocen
1993 134 min Wydany

Fascynująca i perfekcyjnie zrealizowana ekranizacja trzeciej, uhonorowanej prestiżową nagrodą Booker Prize powieści Kazuo Ishigury, japońskiego pisarza mieszkającego od 40 lat w Anglii. Stevens to służący idealny. Jego życiową pasją i ambicją stała się troska o to, by w Darlington Hall wszystko funkcjonowało zgodnie z odwiecznymi zasadami. W imię osiągnięcia zawodowej perfekcji zrezygnował on całkowicie z życia osobistego i własnych zainteresowań. Wstydliwie też skrywa przed światem uczucie, jakim darzy ochmistrzynię, pannę Kenton.

Obsada Pełna obsada i ekipa

Anthony Hopkins
Anthony Hopkins

James Stevens

Emma Thompson
Emma Thompson

Miss Kenton

James Fox
James Fox

Lord Darlington

Christopher Reeve
Christopher Reeve

Jack Lewis

Hugh Grant
Hugh Grant

Reginald Cardinal

Peter Vaughan
Peter Vaughan

William Stevens

Ben Chaplin
Ben Chaplin

Charlie, Head Footman

Paula Jacobs
Paula Jacobs

Mrs. Mortimer, the cook

Michael Lonsdale
Michael Lonsdale

Dupont D'Ivry

Rupert Vansittart
Rupert Vansittart

Sir Geoffrey Wren

Tim Pigott-Smith
Tim Pigott-Smith

Thomas Benn

Lena Headey
Lena Headey

Lizzie

Paul Copley
Paul Copley

Harry Smith

Peter Cellier
Peter Cellier

Sir Leonard Bax

Brigitte Kahn
Brigitte Kahn

Baroness

John Savident
John Savident

Doctor Meredith

Pip Torrens
Pip Torrens

Doctor Richard Carlisle

Peter Eyre
Peter Eyre

Lord Halifax

Wolf Kahler
Wolf Kahler

German ambassador

Ekipa

Stanowisko Nazwy
Reżyser Reżyser James Ivory
Producent Producent Ismail Merchant , Mike Nichols
Powieść Powieść Kazuo Ishiguro
Scenariusz Scenariusz Ruth Prawer Jhabvala
Producent wykonawczy Producent wykonawczy Paul Bradley
Producent pomocniczy Producent pomocniczy Donald Rosenfeld
Montażysta Montażysta Andrew Marcus
Obsada Obsada Celestia Fox
Scenografia Scenografia Luciana Arrighi
Kierownictwo artystyczne Kierownictwo artystyczne John Ralph
Dekoracja planu Dekoracja planu Ian Whittaker
Projekt kostiumów Projekt kostiumów Jenny Beavan
Charakteryzator Charakteryzator Norma Webb
Asystent reżysera Asystent reżysera Christopher Newman
Kierownik oświetlenia Kierownik oświetlenia Tommy Finch
Operator kamery Operator kamery Roger Pearce
Operator zdjęć Operator zdjęć Tony Pierce-Roberts
Kompozytor muzyki oryginalnej Kompozytor muzyki oryginalnej Richard Robbins
Montażysta dialogów Montażysta dialogów Derek Holding
Logo Firma
Columbia Pictures US
Merchant Ivory Productions US
John Calley Productions US
Mike Nichols Productions
Język
Deutsch
English
Recenzje (2)

Co sądzą inni widzowie

74 %
Średnia ocena
2
Łącznie recenzji
CinemaSerf
CinemaSerf
18. 04. 2022
70%

To jest jedno z najbardziej wyrafinowanych i eleganckich występów Anthony'ego Hopkinsa, przedstawiającego ostatniego z wymierającego gatunku górnych służących w okazałym domu "Lorda Darlingtona" …

To jest jedno z najbardziej wyrafinowanych i eleganckich występów Anthony'ego Hopkinsa, przedstawiającego ostatniego z wymierającego gatunku górnych służących w okazałym domu "Lorda Darlingtona" (James Fox). Jest to opowiedziane w formie retrospektywy, gdy zabiera sobie wolne od pracy jako lokaj dla amerykańskiego milionera "Lewisa" (Christopher Reeve) i wyrusza na przejażdżkę, by spotkać się z byłą gospodynią "Miss Kenton" (Emma Thompson). Temat ma dwie wątki. Pierwszy dotyczący pana, dla którego pracował przez długi okres swojej kariery. Jest to człowiek, który wierzył w to, co okazało się być błędnym kodeksem honoru i przyzwoitości, gdy przychodziło do radzenia sobie z narastaniem nazistów. Drugi przedstawiał bardziej osobisty punkt widzenia na jego życie, pogodzenie jego obowiązków z pogarszającym się zdrowiem jego obecnie pod-lokaja ojca (Peter Vaughan) oraz jego relację z zdeterminowaną i nową "Kentonową". Dbaność o detale tej produkcji jest skrupulatna; charakteryzacje są przekonujące i angażujące - bezwarunkowa lojalność "Stevensa"; przyzwoita naiwność "Darlingtona" i na koniec silny występ Thompson, który działa pięknie jako przewodnik od dawnych czasów do bardziej nowoczesnych czasów, gdzie szacunek i kultura usługowa, która dała "Stevensowi" jego cel (i kołdrę komfortu), teraz zniknęły. Ta historia oferuje wspaniałą ilustrację tego, jak skutki I wojny światowej rozpoczęły teraz nieunikniony proces zmian w strukturze społecznej, która przetrwała przez wieki, ujawniając klasę przywódczą - która miała tak złe zdanie o swoich podwładnych "owcach" jako oderwaną od rzeczywistości i, pomimo całego swojego wykształcenia, już nie nadają się do żadnego celu: żadnego celu! To jest delikatnie tempowany affair i to pomaga nam zaangażować się w tę świetną adaptację powieści Ishiguro, która, chociaż tutaj zastosowana do ostatnich dni Imperialnej Brytanii, mogłaby być zastosowana do wielu narodów wówczas nadal głównie rodzinnych Europy.

Filipe Manuel Neto
Filipe Manuel Neto
25. 11. 2022
80%

To doskonały film, nawet jeśli nie zgadzam się z tezą, na której został wykonany. W okresie między dwiema wojnami światowymi świat starał się upewnić, że już nigdy nie będzie niczego tak…

To doskonały film, nawet jeśli nie zgadzam się z tezą, na której został wykonany. W okresie między dwiema wojnami światowymi świat starał się upewnić, że już nigdy nie będzie niczego tak destrukcyjnego i traumatycznego jak Pierwsza Wojna Światowa. Jednak takie decyzje, bardzo chwalebne, ale iluzoryczne i sprzeczne z ludzką naturą, zawiodły, jak wiemy: Druga Wojna Światowa nastąpi zaledwie kilka lat później, prawie jako bezpośrednia konsekwencja niewłaściwego zarządzania pokojem, tak trudno osiągniętym. Lord Darlington, centralna postać tego filmu, jest archetypem dobrze wychowanej i inteligentnej brytyjskiej klasy politycznej, głęboko zranionej przez Pierwszą Wojnę Światową i bardziej niż zdeterminowanej, by uniknąć kolejnej takiej. Stanley Baldwin, Neville Chamberlain i wielu innych polityków myślało podobnie i starali się różnymi sposobami załagodzić i osiągnąć porozumienie z Hitlerem, za co byli mocno krytykowani. Szczerze mówiąc, nie mogę ich krytykować. Tylko ci, którzy nigdy nie doświadczyli wojny, mogą pozwolić sobie na niepróbowanie zapobieżenia kolejnej jakkolwiek, jak godne pochwały i nawet uzasadnione powody za nią mogą być. Dlatego tutaj zaczyna się fundamentalny niezgoda między tym, jak myślę, a jak ten film został przemyślany i zaprojektowany.

7.4

Głosowano 1370×

50% Średnia
0% 50% 100%
0/500